DN: "Eckerölinjens passagrare delades upp efter hudfärg"

Startat av Ersa, 23 mars 2013, 08:41:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Citat från: Menzies skrivet 24 mars 2013, 10:48:14 AM
Synnerligen trångsynt inlägg

Efter sex års körerfarenhet av linjerna i fråga har man nog sett en hel, och borde väl då kunna få uttala sig om ämnet? Det är inte en fråga om hudfärg, utan om oordning och smuggling.

Menzies

Självklart får man ha en åsikt, och jag har en åsikt; att generalisera på det sättet tycker jag är trångsynt

Nico

Nu är vi dock sedan i samma läge som vid en olycka, incident eller motsvarande, dvs. ingen av oss vet exakt vad som hänt utan ord står mot ord. Det blir alltså upp till PTG, Eckerölinjen och i en förlängning DO m.fl. myndigheter att följa upp denna enskilda händelse och skilja ut den från den övriga kontexten. Alltså, även om det finns otrevliga grupperingar som åker med dessa turer av andra skäl än att ha kul ett tag så fungerar det inte som ursäkt för att dra alla över en kam. Om man hårdrar det hela så kan man t.ex. inte helt osmidigt förutsätta att alla med ett visst utseende är 100 % ärliga och alla som avviker är 100 % oärliga. Tyvärr så verkar det som om det är just så det gjorts här om man ska tro rapporteringen. Tills dess att det är utrett så bör dock ingen hängas för det utan vi får som avvakta vidare utredning.

Rent juridiskt så är detta även frågan om två helt olika saker. Skulle detta sedan gå till DO så skulle man där inte bry sig ett dyft om att det kanske hänvisas till diverse problem med gäng som hamstrar snus för vidareförsäljning på annat håll. Möjligen kan DO undra varför polis och tull inte är involverade. Detta då snushamstringen är en helt annan juridisk händelse och har då ingen relevans här. Alltså, en händelse ursäktar inte en annan – t.ex. bara för att man antar att en viss person snodde ens cykel förra veckan så kan man inte själv gå och stjäla vederbörandes bil denna vecka. Som konstaterats så kan dock allt detta kanske äntligen göra att de ansvariga inser att de har vissa allvarligare problem kring dessa resor och enda sättet att komma åt just de problemen handlar alltså mera om att ändra rutiner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Menzies

Inser nu att jag var otydlig. Skulle ha citerat setra tok's inlägg. Det var det jag anser är trångsynt

Ersa

Citat från: Menzies skrivet 24 mars 2013, 11:43:36 AM
Inser nu att jag var otydlig. Skulle ha citerat setra tok's inlägg. Det var det jag anser är trångsynt

Jag är själv antirasist i grunden, men jag måste nog ändå be dig att du själv försöker uppleva några års arbetslivserfarenhet av trafiken i fråga, innan du dömer ut inlägg som "trångsynta". Visst är det tråkigt att det blivit så här, men som sagt har det varit oreda och stökigt i många år på bussarna.

Menzies

Jag må inte vara busschaufför, men att ändå dra alla över en kam på det sättet...

Nico

Citat från: Ersa skrivet 24 mars 2013, 12:35:31 PM
Jag är själv antirasist i grunden, men jag måste nog ändå be dig att du själv försöker uppleva några års arbetslivserfarenhet av trafiken i fråga, innan du dömer ut inlägg som "trångsynta". Visst är det tråkigt att det blivit så här, men som sagt har det varit oreda och stökigt i många år på bussarna.

Erik, jag håller med dig i mångt och mycket, men även Menzies har en solklar poäng här. Det jag (och kanske andra) reagerat mot i detta fall är 'metoden' som ifall den stämmer är som klippt och skuren ur vissa typer av tänkande... även om det inte känns så eller att man kanske inte vill inse det. En av grundfrågorna inom t.ex. filosofi är den om "vi och dem" som i stort sett aldrig går att ta sig ur helt utan får istället hanteras på olika vis. 

I just detta fall så verkar det som om det då inte hanterats så bra även om intentionerna var aldrig så goda. Om de med svenskt utseende här får åka med en buss (för de stjäl inte och uppför sig alltid bra) och de med utländskt utseende får åka med en annan (för de stjäl som korpar och uppför sig alltid illa) är rent teoretiskt inte speciellt långt ifrån vissa andra liknande företeelser. T.ex. då det som ledde till Rosa Parks och hennes vägran att 1955 lyda en bussförare i Montgomery, Alabama eller faktiskt.... även om jag då hårdrar det riktigt ordentligt... detta med att vissa under ett visst styre skulle ha gula stjärnor på kläderna osv. Allt är varianter på samma tänk även om proportionerna givetvis skiljer sig markant.

Om nu sedan detta stök är ett så enormt problem så kan man dock ändå inte på eget bevåg och övertygelse börja sortera folk efter utseende (med motivering att alla som tillhör en viss grupp har vissa egenskaper) utan då finns det andra sätt att agera på. Om det nu upplevs som ett hot mot förarna så blir jag faktiskt först soch främst lite fundersam över varför i så fall inte t.ex. skyddsombuden har reagerat då detta sannolikt lär vara en arbetsmiljöfråga som behöver åtgärdas?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Metoden, om den stämmer, har jag aldrig försvarat. Men vad man än tycker om denna händelse kan man inte förneka att problem finns, och jag tycker att det är trist folk hellre ropar rasism och trångsynthet hellre än att inse att det finns problem med vissa ligor. Samt börja fundera på hur man löser dessa problem.

Även jag tycker att det är märkligt att något skyddsombud på FAC/PTG inte reagerat långt tidigare. Men jag vet inte hur arbetsrutinerna är på det bolaget.

Mr G

http://www.expressen.se/nyheter/fick-aka-bussen-for-utlanningar/

Busschauffören Bengt Backman säger att han är förbannad över att bli utpekad som en rasist. Nu ska han polisanmäla Samer Chatila och hans bror för förtal. – Det här ska vi stoppa, i sin linda, tycker jag. I morgon kommer jag att polisanmäla honom för förtal. Jag vill ha skadestånd för det här, och facket hjälper mig. Det är förtal det han säger.

Känns som att media i allmänhet och DN i synnerhet initierar häxprocesser mot oliktänkande, även i de fall de ens inte är det. Här om dagen var det en ambulansförare som skulle sättas dit. Ohörd förstås. Det är alltid den "kränktes" ord som gäller. Känns inte så lite Sovjetuppfostran över detta. Nu väntar vi på nästa "revisionist" att bli uthängd

吉先生

Nico

Visst, men vare sig DN eller Expressen (i synnerhet inte de senare) är heller direkt ljuset och sanningen. Det är därför vi vår avvakta utredningarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Setra Tok

Ber om ursäkt om jag retat upp någon, var absolut inte min mening. Såg att det va delvis lite klumpigt uttryckt, men jag vill ge en beskrivning utav hur det fungerar på just dessa specifika linjer med just dessa specifika resenärer. Jag skulle aldrig själv dela upp resenärer av någon anledning, utan det är först till kvarn som gäller till sista sittplats. Vad jag menade var att det brukar inte behövas göras indelning det sköter resenärerna själva. Och andelen vanliga Svenssons med invandrar bakgrund som åker med båtarna är väldigt få. Det är organiserade snussmugglarligor som åker och dom är inte så lätta att handskas med. Det blir mkt tjafs och konfrontationer.

Detta är fakta som jag samlat på mig från flera 100 körningar på dessa linjer. Man känner igen samma ansikten dag ut o dag in samma tomma väskor på vägen dit som är fulla på vägen hem. Dom är stressade och misstänksamma och rädda för tull och polis. Dessa personer fanns inte för några år sedan utan det har växt under dom 3-4 senaste åren från några enstaka personer till att det behövs 1 hel 50 personers buss extra.

Jag vill inte försvara PTG:s chaufför utan bara förklara en del av problematiken på just dessa linjer. Utredningen får visa vad som hänt.

Nico

Allt är lätt att misstolka och i synnerhet på nätet. Jag tycker personligen att du tydliggjort din synvinkel på ett mycket bra och korrekt vis.

Det är ju sedan lite det som är det fina i kråksången med forum, dvs. att åsikter inte alltid stämmer överens. Nu får vi övrigt avvakta och se vad som händer, men här bör nog samtliga ta sig en funderare kring detta. Att fenomenet är uppmärksammat högre upp är ingen hemlighet, men som Lars-Håkan skrev så har väl rederiet ifråga till viss del valt att titta åt andra hållet.

Efter det här så får de nog fundera på lite andra alternativ för man kan inte heller enbart räkna med att myndigheterna ordnar upp detta. Även skyddsombuden på bussarna borde rådda lite i frågan som jag ser det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

#29
Citat från: Tommy E skrivet 24 mars 2013, 21:44:56 PM
En till artikel på samma tema: http://www.dn.se/nyheter/sverige/resenarer-delades-upp-pa-vag-till-viking-line

Observera att denna artikel inte har något med Eckerölinjen, Grisslehamn eller Flygbussarna (People Travel Group) att göra.