Gästrikland - upphandling

Startat av CR, 13 mars 2012, 14:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Der_löwe

Citat från: Lars skrivet 04 april 2012, 21:32:56 PM
Hur det blir i Gästrikland med anställning av förare kan jag inget om men det kanske finns någon annan här som vet?
Men troligtvis blir det väl som i övriga Sverige utom Stockholm att de som vinner anbud fritt väljer vilka chaufförer man vill anställa, sedan så kanske Nobina erbjuder sina förare anställning någon annanstans i Sverige där de har trafik.

Alla anställda måste söka om sina jobb, ingen övertas automatiskt.

Angående att söka tjänster inom Nobina i andra städer så är det fritt fram att göra det i mån av plats, när man förlorade Gävle så gjorde en handfull förare just detta.

Jan

Några kommer nog till depåer inom UL trafiken.
I branschen 37 år

KG

Citat från: Jan skrivet 11 april 2012, 06:30:21 AM
Några kommer nog till depåer inom UL trafiken.

Östhammar behöver folk har jag hört.

MrH

Citat från: Lars skrivet 04 april 2012, 21:32:56 PM
Hur det blir i Gästrikland med anställning av förare kan jag inget om men det kanske finns någon annan här som vet?
Men troligtvis blir det väl som i övriga Sverige utom Stockholm att de som vinner anbud fritt väljer vilka chaufförer man vill anställa, sedan så kanske Nobina erbjuder sina förare anställning någon annanstans i Sverige där de har trafik.

Det som är sagt från KR:s sida är att man främst vill anställa de som idag kör den aktuella trafiken, de har ju kunskapen och lokalkännedomen.
Därmed inte sagt att "alla automatiskt" får jobb på KR. Några "Nobinare" söker sig säkert (som redan nämnts) till andra Nobina-depåer och en och annan KR:are är kanske intresserad av att börja på ny depå.

I grunden tycker jag inte att det är fel att man får söka tjänst hos det övertagande företaget. Det rimliga måste vara att man vill ha den bästa personalen, som inte nödvändigtvis måste vara den med längst anställningstid hos den gamla operatören.

/MrH

Klaverdörr

Hej..

Någon som har koll på vilka bussar som kommer beställas för trafiken och om det blir "Stadsbussarnas" lack även på bussarna i Sandviken's stadstrafik ?

Det vore ju läge att flytta några kort MAN biogas eller Scaina biogas till Sandviken och sedan köpa in några nya gas ledbussar till Gävle som behöver fler större bussar i dagsläget!

AO

Citat från: enjoyable skrivet 26 maj 2012, 22:38:18 PM
15 st MAN boggie har beställts till landsortstrafiken som Stadsbussarna ska köra. Våra LathiScalor kommer att försvinna helt. Observera att Stadsbussarna endast ska ha hand om depån i Gävle, dom har ingenting med trafiken lokalt i Sandviken att göra.

Tack för infon! Det var väl ingen större överraskning att det blev just MAN. Vet du vad det blir för drivmedel på dessa? Kommer de att vara X-trafiklackade eller stadsbusslackade? Anledningen till att Scalorna försvinner är för att man får den sista OmniLinken från Östersund eller? Eller är tanken att någon av de beställda bussarna ska täcka upp där?

Bussmicke

Citat från: enjoyable skrivet 26 maj 2012, 22:38:18 PM
15 st MAN boggie har beställts till landsortstrafiken som Stadsbussarna ska köra. Våra LathiScalor kommer att försvinna helt. Observera att Stadsbussarna endast ska ha hand om depån i Gävle, dom har ingenting med trafiken lokalt i Sandviken att göra.

Suck, mera MAN.. Hade hoppats på Volvo eller Scania
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Der_löwe

Citat från: enjoyable skrivet 28 maj 2012, 06:36:43 AM
Dom kommer att bli lackade i Stadsbussarnas färger antar jag eftersom att de är vi som ska köra trafiken.

Jag är till 99% säker på att det blir X-trafiks färger. Det är andra avtalsvillkor på landsortstrafiken även om just stadsbussarna utför tjänsten.

Anders Noren

Citat från: Överlid skrivet 28 maj 2012, 10:23:27 AM
Jag är till 99% säker på att det blir X-trafiks färger. Det är andra avtalsvillkor på landsortstrafiken även om just stadsbussarna utför tjänsten.

X-Trafiks färger = en återgång till vitt och rött, eller blir det även fortsättningsvis det paradoxala att Gävle Stads Spårvägars färger används i Sandviken men inte i Gävle?

AO

En fundering är ju hur man tänkt lösa problemet med överfulla bussar. Idag trafikerar man landsbyggden med 5 ledbussar vilket egentligen är för få, är det inte några ledbussar alls beställda? Tanken är kanske att VS trafik ska ta de tyngsta omloppen på linje 41? De kanske i så fall beställer ledbussarna.

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 30 maj 2012, 12:22:04 PM
En fundering är ju hur man tänkt lösa problemet med överfulla bussar. Idag trafikerar man landsbyggden med 5 ledbussar vilket egentligen är för få, är det inte några ledbussar alls beställda? Tanken är kanske att VS trafik ska ta de tyngsta omloppen på linje 41? De kanske i så fall beställer ledbussarna.

Ska VS-trafik köra på underentreprenad åt KR?

Lars-Håkan_E

Citat från: AO skrivet 30 maj 2012, 12:22:04 PM
En fundering är ju hur man tänkt lösa problemet med överfulla bussar. Idag trafikerar man landsbyggden med 5 ledbussar vilket egentligen är för få, är det inte några ledbussar alls beställda? Tanken är kanske att VS trafik ska ta de tyngsta omloppen på linje 41? De kanske i så fall beställer ledbussarna.

Om jag minns rätt ska det inte vara några ledbussar överhuvudtaget.

Jesper Persson

Citat från: Anders Noren skrivet 30 maj 2012, 15:28:01 PM
Ska VS-trafik köra på underentreprenad åt KR?

Ja. Dom ska köra Sandviken depån.

Anders Noren

Citat från: Jesper Persson skrivet 30 maj 2012, 16:30:24 PM
Ja. Dom ska köra Sandviken depån.

Kul! VS-trafik har ju rötterna i gamla Valbobuss som blev av med länstrafiken vid upphandlingen 1989(?) och därefter sadlade om till att köra skolbussar (VS-trafik = Valbo Skoltrafik) och beställningstrafik. Sandvikendepån kommer väl i och för sig inte att köra någon av Valbobuss gamla linjer.

CR

Citat från: Överlid skrivet 28 maj 2012, 10:23:27 AM
Jag är till 99% säker på att det blir X-trafiks färger. Det är andra avtalsvillkor på landsortstrafiken även om just stadsbussarna utför tjänsten.
Det ryktas om att X-trafik jobbar på en ny design för Gästrikland för att få det hela nytt och fräscht, dock INTE Stadsbussarnas gula design. Nobina har väl tyvärr kört trafiken i Gästrikland i botten de senaste åren, med undermåliga fordon och många trasiga bussar som stått med 4-blinkers utmed vägarna inom landskapet. Så en nytändning kanske vore vettig.

Ska bli spännande och se en ny länstrafiklack!