Buss linje 178 numera via Viksjöleden - Enköpingsvägen sedan när?

Startat av Jimmy, 13 december 2021, 08:39:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Hej!
I min mobil har jag appen "Res i STHLM".
I funktionen "Nästa avgång" kan man ibland klicka sig fram till en funktion som heter "Var är bussen?".

Där såg jag i går att linje 178 mellan hpl Kontovägen och hpl Järfälla kyrka kör Viksjöleden - Enköpingsvägen.

Sedan när då undrar jag?

När jag själv åkte där 2021-10-26 så körde den Veddestavägen - Skälbyvägen - Norrviksvägen mellan de ovan nämnda hållplatserna.

Jimmy


Buzzlover

På grund av väldigt långa köer på eftermiddagen (kanske på morgonen också, men jag är inte ute då) vid nuvarande Barkarbybron så körs nästintill varenda 178:a i eftermiddagsrusningen Enköpingsvägen - Viksjöleden - Ordinarie körväg Järfällavägen.
Detta för att åtminstone litegrann undvika den enormt långa kön som skapas varje vardagseftermiddag när man ska över Barkarbybron.
Hållplats Kontovägen dras självklart in varje gång denna omdragning görs.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Jimmy

Det var i går söndag jag såg den ändrade körvägen i appen, men även i dag på förmiddagen.
Och det ser verkligen ut som om bussen från Jakobsberg åker fram till hpl Kontovägen, vänder på något sätt, och fortsätter in på Viksjöleden - Enköpingsvägen.

Maven

Om man söker resan Järfälla kyrka – Järfällavägen i SL:s reseplanerare på hemsidan, så påstår kartan även där att bussen kör via Enköpingsvägen – Viksjöleden, svänger vänster in på Veddestavägen och gör en U-sväng vid hållplats Kontovägen. Detta är självklart trams, men eftersom det uppenbarligen finns en felaktig länk mellan hållplatserna i systemet, så är det mycket möjligt att det är den som appen använder för att plotta ut bussens position.