Köra ner skylt och sen smita...

Startat av a32, 06 augusti 2008, 16:22:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

1. Hur vet ni att föraren inte omgående ringde och anmälde händelsen?
2. Innan ni letar rätt på smaskiga brottsrubriceringar och försöker applicera
    dessa på en nerkörd skylt, så är mitt enkla råd att fördjupa er lite
    mer i juridiska spörsmål.

Som tidigare sagts: vad skulle han ha gjort? Parkerat sin buss tvärsöver
korsningen och plockat fram vinkelslipen och kapat av stolpen och burit
iväg den över vägbanan och lämnat den i det djupaste diket som gick
att finna?

Nä, lite sunt förnuft är aldrig fel...

JDS

Citat från: Skalman skrivet 09 augusti 2008, 12:22:35 PM
1. Hur vet ni att föraren inte omgående ringde och anmälde händelsen?
2. Innan ni letar rätt på smaskiga brottsrubriceringar och försöker applicera
    dessa på en nerkörd skylt, så är mitt enkla råd att fördjupa er lite
    mer i juridiska spörsmål.

Som tidigare sagts: vad skulle han ha gjort? Parkerat sin buss tvärsöver
korsningen och plockat fram vinkelslipen och kapat av stolpen och burit
iväg den över vägbanan och lämnat den i det djupaste diket som gick
att finna?

Nä, lite sunt förnuft är aldrig fel...

Om du läser HELA tråden så får du dina frågor besvarade, det var typ 20 inlägg sedan diskussionen lämnade den aktuella händelsen och började handla om kuriosa i stället...

Janne B

Föraren skulle inte visa så nonchalant beteende. "Jaha, jag har kört ned en trafikdelare, so what!" Möjligt att han kontaktade någon, men han kan också ha smitit, det vet vi inte.

Vad han skulle gjort var att svänga in på macken igen, det går bra 5 meter längre fram. Kollat stolpen om han kunde fixa till den och gärna gått in på macken och berättat vad han gjort och att han skulle kontakta väghållare, det hade sett bra ut.

Min uppfattning är också att föraren kanske skulle fundera på sitt yrkesval. Att köra buss med ansvar för passagerare men inte klara att göra en vänstersväng förbi en trafikdelare är inte bra.

/Janne

Ulf Rådeström

Citat från: Janne B skrivet 11 augusti 2008, 07:57:28 AM

Min uppfattning är också att föraren kanske skulle fundera på sitt yrkesval. Att köra buss med ansvar för passagerare men inte klara att göra en vänstersväng förbi en trafikdelare är inte bra.

/Janne

De va väl en av dom dummaste kommentarerna som fällts här på länge tror jag.
Så du menar att alla bussförare som gör ett fel i trafiken borde fundera på sitt yrkesval?

f-n...ta o ge dig...snälla  :)

Janne B

#34
Ja. Jag håller med om att det var att ta i, det är klart att vi inte skall fundera på yrkesvalet pga av olika incidenter som händer oss. Vi skall ta snabba beslut i trafiken och allt kan hända, så det tar jag tillbaks. Men jag har å andra sidan sett så många förare som helt enkelt inte tar ansvar för sin körning utan bara mejar på, fast bussen skrapar i betongsuggor tex så stannar man inte, utan bara fortsätter som om ingenting har hänt och skrapar hela sidan etc. Så man blir lite fundersam ibland över yrkesvalet. En incident, olycka etc är ju självklart en helt annan sak.

Att jag blev irriterad över denna förares agerande beror på följande:
Jag har själv tankat bussen på den här macken och det är inget problem att komma runt trafikdelaren även med lång buss. Här kör alltså föraren  fram i krypfart fram till Ulvsundavägen. Där tar man en överblick åt båda hållen, den är fyrfilig och ganska trafikerad. Som standard lägger man självklart märke till trafikdelarstolpen. Man börjar vänstersvängen fortfarande i krypfart. Det finns ingen död vinkel, hela vänstersidan syns klart i spegeln. (annars är den ju felinställd) Dessutom vet ju föraren att stolpen står där och då blir man ju extra försiktig. Ibland blir det ju små marginaler och visst kan det hända att stolpen börjar snudda bussen, men det är ju här hela beteendet blir fel, på kortet ser vi ju tydligt att hela stolpen är jämnad med marken och det innebär ju att man avsiktligt fortsätter svängen fast man måste ju i rimlighetens namn både hört och sett att man viker hela stolpen mot marken. har föraren inte märkt något så är ju det lika konstigt. Att föraren sedan fortsätter utan att kolla om stolpen är trafikfarlig är ju anmärkningsvärt men fastställer enligt min mening det felaktiga i hela detta agerande.

Sedan tycker jag att man skall vara lite försiktig med att använda svordomar här på forumet när man svarar på ett inlägg!

/Janne

Buss-Anders

Det skadade vägmärket utgör en dödlig fara för mopedister och mc-förare.
Även andra trafikanter kan skadas av märket om det t.ex kastas iväg.

I körkortsboken Du och jag i trafiken kan man på s.66 läsa följande:

Om du råkat rubba eller på annat sätt skada vägmärke, trafiksignal,vägmarkering eller något annat som är ledning för trafiken, måste du genast försöka rätta till skadan. Kan du inte klara det ska du meddela polisen,Vägverket eller kommunen. Du ska varna andra i väntan på att hjälp hinner anlända.

Mvh

Buss-Anders

Ulf Rådeström

Bäste Janne B!
Och med "bäste" menar jag att du tycks ha kört prickfritt på Råsta i alla dina år eftersom du kan uttala dig på det perfekta vis som du gör.

Vänligen läs Skalmans inlägg ovan - det var en av dom allra bästa i tråden - där har du lite att hämta.

Och har du verkligen inte varit med om någon incident så tycker jag det på sätt och vis är tråkigt för dig - eftersom du därmed får en översittarinställning till alla oss andra bussförare som faktiskt skaffat oss erfarenheter av bussföraryrket även när det inte går som på räls.

Angående svordomen så har du rätt - även om den i min text säkerligen var överlevnadsbar även för en perfekt människa som dig  :)

Robert Brink

Ja du bäste Ulf! Att köra prickfritt är väl inte det vi diskuterar här eller? Alla kan krocka, köra ner en stolpe eller ta med en backspegel, eller vara inblandad i en tyngre olycka! Det vi däremot har åsikter om, är den nonchalans några bussförare visar i trafiken! Tex i det aktuella fallet här vid Shell macken, eftersom jag oxå ofta har svängt ut därifrån, kan vi konstatera att för att köra ner den där skylten utan att märka det, så hjälper det inte ens om man satt på övervåningen och körde sin Skyliner....

Alltså har man klantat sig lite, och det kan ju hända! Har själv kört ner just en trafikpelare som stod på en betongsugga när jag spanade efter klo**rare vid Na Bantorget under en tomtur! Naturligtvis stannade jag och kollade vad som hänt, och rapporterade sen till TX! Y-Bussen här, skulle ju naturligtvis gjort samma sak, antingen stannat med varningsblinkers på eftersom det är tvåfiligt, eller svängt in på macken igen, gått ut och kontrollerat både buss och skylt!
Just eftersom det ser illa ut att bara köra iväg, även om man har en telefon!
Men han hade väl brådis till tvättkön på Westingaraget...

//R

Janne B

#38
Ja, bäste Ulf. Du måste verkligen vaknat på fel sida två dar i rad. Är det inte bättre att du seriöst diskuterar sakfrågan på tråden istället för att ägna dig åt personangrepp!/Janne

Ps. Jag har både krockat och kört ner trafikdelare, men jag har alltid tagit mitt ansvar och gjort som det står i inlägget ovanför ditt. Alltså i detta fall kört in på macken igen, kollat om stolpen låg så risk för skada inte fanns. Kanske få hjäp från macken att räta upp den, det finns mycket man kan ha gjort utom att bara titta ut genom sidorutan, konstatera nerkörd trafikstolpe och sedan köra därifrån. Och du kan väl inte mena att du försvarar ett sånt agerande??