Höga ryggar i stadstrafik

Startat av danneh, 03 januari 2021, 17:36:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Nu har ju visserligen inte jag något konkret på detta, men har upplevt att många av den senaste tidens stadsbussar har levererats med höga ryggar, och generellt sett bättre stoppade säten. Är detta något nytt krav från huvudmännen, eller vad kan detta bero på? Det känns som att för bara några få år sedan levererades de flesta stadsbussar med "riktiga stadssäten" (låga ryggar och oftast väldigt lite stoppning). Men sedan bara något/några år, åtminstone i Göteborg, så levereras alla/de flesta stadsbussar med bättre säten. "Först" GS elbussar och Transdevs hybrider (i slutet på förra avtalet), och nu senast alla bussar till avtalsstarten i Göteborg/Mölndal/Partille. Vill även minnas att Nobinas nya stadsbussar i Linköping också fått högra ryggar?

Någon mer som reagerat på detta, och/eller kanske vet hur det kommer sig?

S Svensson

Tror det är så att detta går i vågor. I princip hade stadsbussar låga säten. Även linjevagnar in på 80-talet. Sedan började olika busstyper få nackstöd.

För ett antal år sedan var det så att tätortsbussar inte fick några bälten medan linjevagnar skulle haft detta. Vad som konstaterats är att nackstöden blivit en del av sätena på ett annat påtagligt sätt. Skulle nog konstatera att höga säten varit på gång länge. Orsak är att undvika nackskador vid inbromsningar

AO

Jag har tänkt på samma sak. Även Gävle fick busar med höga ryggar efter senaste upphandlingen. En teori jag har är att det blivit vanligare att ges det pluspoäng (i praktiken avdrag på priset i anbudsgivningen) för kvalitetshöjande åtgärder i samband med upphandling. Just bekvämare säten är troligen en enkel och billig sak som ett trafikföretag kan lägga in i anbudet för att få pluspoäng. Vet att det var en upphandlingsmodell som användes för stadstrafiken i Gävle. Vet dock inte om just stolarna var en sak som gav pluspoäng utan det är ren spekulation :)

Lars-Håkan_E

En anledning till höga ryggar är att man har krav på/vill erbjuda rullbälten (3 pkt)

Då blir höga ryggstöd ett måste.

igel

I norra Stockholm har man nu halvhöga ryggar. Inte så höga som traditionellt höga ryggar, inte häller låga. Ja de har trepunktsbälten, men är man över 180 och lite längre i ryggen får man ju ha bältet under armen.

Lars-Håkan_E

Sådana ska ha justerbart övre fäste.

igel

titta noggrant på personen som sitter, så ser du att bältets övre fäste sitter väldigt lågt. I förhållande till höga ryggar.
https://pbs.twimg.com/media/DMT89gHWsAAAuHN?format=jpg&name=large

AO

Men är det verkligen pga det ställts krav på bälten i stadstrafik som det blivit fler nya stadsbussar med höga ryggar? Är det säkerhetsbälten i de stadsbussar som levererats till Östgötatrafiken och Västtrafik? I Gävles stadsbussar är det höga ryggar trots att det inte finns några säkerhetsbälten.

yngrot

Inga bälten på stadsbussar hos Västtrafik även när det är höga ryggar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Citaro C2

Det här förekommer i stort sett bara i Norden. Stadsbussar som beställs som regionalbussar.

De som får betala för dessa bussar som måste vara dyrare att köpa in än vanliga stadsbussar är vi som köper biljetterna. Bussbolagen har svarat på en fråga ingen ställde. Det duger alldeles utmärkt med vanliga stolar i stadsbussar och bussar för förortstrafik. Men bussbranschen verkar tro att de kan locka bilister med höga stolar, bälten, gardiner, läslampor och mattor i taket. Ingen som åker kollektivtrafik prioriterar det. Biljettpris, turtäthet, trängsel etc kommer långt före.

Ingen använder bälten i stadsbussar. Välkomna ut i verkligheten.

S Svensson

Höga ryggar förekom på den prov bus som gick i Göteborg och kallades GS 100. Det var en Volvo ledbuss med kaross från Hess. Denna fick en typ av säten  och stolsutformning där det skulle vara lätt kliva in i bussen. Dessutom fanns det höga nackstöd fasttillverkade i stolarna. Tidigare var nackstöden påsatta och lösa.

Det som är fördel med höga säten är att de skyddar vid olyckor. Sedan finns det också ett moment av att resenären inte har direktkontakt med resenärer bakom och framför. Detta är bra bla för skolelever.
Jag tror inte man skall göra olika utfall om bussföretag och organisationer. Gardiner är till för att dämpa oljud i karossen som annars fungerar som klanglåda. Helt låga säten kanske är bra om man vill ha bra utsikt. Bussar i tätortstrafik behöver inte ha säkerhetsbälten. Tror inte att höga säten är så dyra. När vi diskuterade utrustning i bussar så är inte detta så stort problem i sig själv. Det som kan bli problem är utrustning som påverkar totalvikten. Dubbelfönster kontra enkelfönster. Viss annan utrustning och linjevagnar och turistbussar godsutrymme och därtill hörande vikt.
Den som klagade på bussarnas teknik och att de blir för dyra bör komma ihåg att det inte är detta som gör trafiken dyrare. Bussar som tillverkades i slutet av 70-talet och på 80 talet var ofta individuellt utrustade. Tidigare på 60 talet var bussarna ganska lika inredda. Detta håller vi gå tillbaka till. Själv tror jag att bussar som kör 60 km (längd) bör ha toalett. Det är fler personer som har problem med blåsan än de som behöver lågnivåbuss.
Bussarna var faktisk bättre i utrustning i mitten av 2000-talet än de är nu i 2020.

Citaro C2

#11
Tja jag undrar fortfarande varför bussar i stadstrafik måste ha höga stolar o regionalstandard. Det måste bli dyrare att köpa in. Dock verkar SL äntligen slutat med matta i taket o gardiner vilket är fullständigt onödigt i en SL buss. Sånt kan finnas på bussar som trafikerar en specifik linje, typ 676. Kollektivtrafik är till stor del skattefinansierad och då ska man ta till vara på pengarna. Hellre AC isf.

S Svensson

Det Du skriver om diskuterade jag på mitten av 1980 talet. Tyg och gardiner i tak och vid fönster är till för att dämpa ljud. Kanske är det så att nyare bussar inte producerar så mycket ljud. Vi får se hur det blir med detta.

Citaro C2

Gardiner i SL-bussar är en ren skrivbordsprodukt. Det fungerar i teorin men inte i praktiken. I praktiken drar folk för fönstren när det är varmt, det saknas gardiner, vissa är upphängda i en knut etc. etc. Det ser för jävligt ut ofta. Dessutom måste de tvättas regelbundet. Mycket extra arbete. Dagens hybrid- och elbussar är ju mycket tysta så av den anledningen kommer det inte behövas framöver.

Ersa

Något jag undrar över, angående frågan om fönster och solskydd (gardiner), är varför bussarna i SL-trafiken och grannlänen aldrig fått redigt tonade sidorutor under hela 2010-talet. Detta kom redan 2006 på Solaris Urbino i Umeå tätortstrafik, och blev i samma veva ett vanligt tillval även på Mercedes och Setras bussar, oavsett om man ville ha detta på de tätortsbussar eller turistbussar man beställde.
Denna funktion minskar strålningsvärmen från solen och avlastar därmed AC:n rejält. Vidare bländar inte solen passagerarna lika mycket, så behovet av dagens smutsiga gardiner i linjetrafiken minskar. Minns även de rullgardiner som satt på Carrus linjefordon på 1990-talet, som heller aldrig verkat ha slagit igenom stort i linjetrafiken i Svealand och Götaland.