(https://i.postimg.cc/CLQp0g09/7400-515-Odg-B.jpg)
ONK 63J
(https://i.postimg.cc/SNsbHKBW/7400-515-Ha-N-B.jpg)
undrar ju lite om SL har haft synpunkter på den här bussen med tanke på att de inte verkar gå att sätta dit reklam eftersom de väl mest är folierat glas på sidorna och även motorluckan?
Lyckos er i Stockholms län som har nå´t att fotografera. Här i Västmanland händer aldrig nånting...
Tack för trevliga bilder.
@Bussmocke: Ja, det händer alltid något i Stockholm. Förutom nyleveranserna till Arriva Råsta och Norrort är det väl de fd Norgebussarna i de olika Nobinagaragen som är relativt nya i SL-trafiken.
Jo, får se när det kan bli nån resa. Ser mörkt ut nu
Ja bussmicke du får nog vänta ett tag till tror jag
Fick höra, att dessa nya MAN har automatisk avstängning av motorn vid varje stopp som nyare bilar har. Jag hoppas att detta är en funktion som precis som på bilar går att stänga av. :)
//R
Tappar man inte effekten av hybriddriften om man tvingar motorn vara igång vid stoppen ?
Är dom hybrid? Det har jag missat... ??? Men då förstår jag om motorn stängs av vid stopp.
//R
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Det borde väl stå "Biodieselhybrid" vid framhjulen, likt Keolis bussar i city...?
Citat från: Robert Brink skrivet 06 maj 2020, 09:25:22 AM
Fick höra, att dessa nya MAN har automatisk avstängning av motorn vid varje stopp som nyare bilar har. Jag hoppas att detta är en funktion som precis som på bilar går att stänga av. :)
//R
Varför då, det är väl bra att stänga av motorn vid stillastående?
EfficientHybrid står det på dessa.
De är av typen lätthybrid. Likt Mercedes gashybrider som rullar i bland annat Malmö och Jönköping.
CitatMAN:s EfficientHybrid kan enklast beskrivas som en liten, elektrisk hjälpmotor som kompletterar dieselmotorn och bidrar till en minskad drivmedelsförbrukning på upp till 16 procent.
Kompakthybriden består i princip av relativt liten generator/elmotor samt små superkapacitorer på taket. Generatorn omvandlar bromsenergi som lagras i supercapacitorerna. Energi därifrån gör att bussens elförsörjning blir oberoende av själva drivlinan. Det avlastar dieselmotorn och gör det möjligt att automatiskt stänga av motorn vid exempelvis hållplatser eller trafikljus.
När bussen accelererar levereras elström från supercapacitorerna till elmotorn som hjälper till vid acceleration och minskar både bränsleförbrukning och buller. Däremot kan bussen inte köras på enbart el, till skillnad från fullskaliga hybridbussar.
https://www.bussmagasinet.se/2018/03/en-ny-generation-stadslejon-fran-man/