Keolis har vunnit nått slags tillgänlighetspris

Startat av homer, 13 december 2018, 22:05:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.bussmagasinet.se/2018/12/keolis-prisas-for-bemotande/

CitatSnart kommer det också att finnas bussar med två rullstolsplatser i kollektivtrafiken, inte minst viktigt när två kompisar med rullstol vill göra något tillsammans, påpekar Per Larsen.

Är de någon som vet mer om detta?
Ok om ledbussarna på linje 1-6 har extra rullstolsplatser, men för alla vanliga resenärer i resten av länet som åker med 12-15 meters bussar som redan idag inte har mer än c:a 40 sittplatser p g a avsaknaden av podestrar (också de ett handikappkrav) blir de väl snart inte mer än 30 sittplatser i en boggi buss, vilket självklart leder till mycket dyrare trafik då man måste ha fler bussar

Daniel Lindblom

Och samtidigt läser jag en upprörd insändare från en pensionär som (med all rätt) är förbannad på bussförarna som vägrar öppna båda framdörrarna för att underlätta påstigning. Nej, det börjar bli dags att på allvar överväga att flytta ifrån Stockholm med dess fientliga inställning till tillgänglig kollektivtrafik anpassad för alla!

homer

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 14 december 2018, 15:33:48 PM
Och samtidigt läser jag en upprörd insändare från en pensionär som (med all rätt) är förbannad på bussförarna som vägrar öppna båda framdörrarna för att underlätta påstigning. Nej, det börjar bli dags att på allvar överväga att flytta ifrån Stockholm med dess fientliga inställning till tillgänglig kollektivtrafik anpassad för alla!

haha, finns väl ingen annanstans i hela Sverige där vi har så mycket "tillgänglig" kollektivtrafik som i Stockholm...

för övrigt tror jag samhället förr eller senare kommer komma till en punkt där man måste välja om man ska subventionera sjukvård eller kollektivtrafik... då kanske bussföretagen äntligen får visa hur man får mest trafik för minst pengar

Daniel Lindblom

Citat från: homer skrivet 14 december 2018, 16:28:51 PM
haha, finns väl ingen annanstans i hela Sverige där vi har så mycket "tillgänglig" kollektivtrafik som i Stockholm...

för övrigt tror jag samhället förr eller senare kommer komma till en punkt där man måste välja om man ska subventionera sjukvård eller kollektivtrafik... då kanske bussföretagen äntligen får visa hur man får mest trafik för minst pengar

Tillgänglig för vem? De senaste åren har bussbolagen börjat att beställa ledvagnar med en barnvagnsplats trots att bussarna går i de mest barnvagnstäta områdena. Och nu vägrar förarna att öppna båda framdörrarna. Man kan ju undra varför höga stolar och läslampor är viktigare på rena tätortslinjer än barnvagnsplatser och att förarna nyttjar alla dörrpar för smidig pålastning.

Nico

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 14 december 2018, 16:49:37 PMTillgänglig för vem? De senaste åren har bussbolagen börjat att beställa ledvagnar med en barnvagnsplats trots att bussarna går i de mest barnvagnstäta områdena.

Nu vet jag inte riktigt vad du talar om, men normalt sett så har detta med en bv-plats varit huvudregeln även om det på senare år i flera fall även funnits ledvagnar med plats även vid bakre dörren. I grund har det dock räckt med en bv-plats, men på senare år så förefaller barnvagnarna ha ökat i SL-trafiken (samtidigt som de blivit allt större och konstigt utformade vilket oxå stjäl plats och påverkar trafiksäkerheten). Tycker t.ex. det är mycket vanligare numera att stöta på barnvagnar även på T-bana och Pendeln i rusningstrafiken. Sannolikt för att det i vissa lägen är svårt med dagisplats i allas närområden, men i flera fall troligen även för att vissa söker sig till privata och citynära alternativ. Samma sak har ju det fria skolvalet inneburit, dvs. många fler elever snurrar i lokaltrafiken varje dag.

Frågan är dock vilka grupper resenärer som ska premieras i SL-trafiken och när? Linjerna går i många fall genom både områden som är barnrika och de som inte är det. Därmed blir det viktigt att få till en bra helhet som fungerar för så många resenärer som möjligt. I grund kan det dock aldrig vara lokaltrafikens ansvar att se till att det går att frakta så många barnvagnar som möjligt ombord. Är det brist på t.ex. dagisplatser, skolor etc. nära folks bostadsområden så måste det vara mera samhällsekonomiskt vettigt att ordna så flera sådana faciliteter finns där de behövs istället för att lägga över frågan på lokaltrafiken. Det är inte heller ovanligt att bv-förare verkar tro att de har förtur framför rullstolar och rullatorer. Här handlar det ju om först till kvarn... själv premierar jag dock definitivt rullstol och rullator framför barnvagn i de fall det blivit dispyt och jag som förare måst medla.

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 14 december 2018, 16:49:37 PMOch nu vägrar förarna att öppna båda framdörrarna. Man kan ju undra varför höga stolar och läslampor är viktigare på rena tätortslinjer än barnvagnsplatser och att förarna nyttjar alla dörrpar för smidig pålastning.

Läslampor är underordnat, men stolstyper som kan utrustas med bälten kräver en viss konstruktion och kan inte vara vilka klappbrädor som helst. Då majoriteten av resenärerna är människor som på egen hand reser till från arbete, skola och fritidsaktiviteter så är det deras behov som ändå blir normgivande. Blir liksom lite svårt att komma ifrån det.

Att utnyttja alla dörrpar för på-/avstigning i SL-trafiken är ju inte något som förarna själva bestämmer över utan är avhängigt viseringssystemet. Det är upp till politikerna att bestämma om det ska ändras. Om det istället är så att det är dubbla framdörrar som avses så är du nog lite fel ute. Dels finns denna dörrtyp mestadels bara på rena stadsbussar (medan de i förortstrafik normalt har enkla dörrblad) och dels blir det sällan så mycket smidigare med att öppna upp fullt.

Med bägge dörrbladen öppna blir det bl.a. svårare för folk som behöver hitta/nå ledstänger etc. då de kommer för långt ifrån. Sedan blir det även så att man som förare tappar viss kontroll över påstigningen. I vissa fall har det faktiskt lett till att rörelsehindrade och barn har knuffats omkull av folk som varit lite mera hänsynslösa när försökt att ta sig förbi. Tanken med dubbla dörrblad fram var väl annars förr för att kunna ha två led. Ett för de med någon form av förköpt biljett och det andra för de som skulle viseras/köpa kontantbiljett.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Daniel Lindblom

De som enligt mig ska premieras i SL-trafiken är följande grupper (i ingen skärskild ordning):

1. Barn och ungdomar
2. Arbetslösa och pensionärer
3. De som saknar bil eller körkort
4. De som har kollektivtrafik som huvudtransportsätt

Som det är nu känns mer som att man försöker köpa in så många bussar med regionalstandard som möjligt  för att locka till sig den grupp som absolut inte ska premieras i SL-trafiken, nämligen bilister. Det är nämligen att kasta pengarna i sjön.

Jag har besökt över 80 städer i Europa och kan inte komma på någon som har så hög andel regionalbussar i ytterstadstrafik som Stockholm.

I stället är det enkla bussar optimerade för ytterstadstrafik liknande (ex Skärholmen, Årsta, Hägersten, Kista) som köps används.

igel

Citat från: Daniel Lindblom skrivet 14 december 2018, 15:33:48 PM
Och samtidigt läser jag en upprörd insändare från en pensionär som (med all rätt) är förbannad på bussförarna som vägrar öppna båda framdörrarna för att underlätta påstigning. Nej, det börjar bli dags att på allvar överväga att flytta ifrån Stockholm med dess fientliga inställning till tillgänglig kollektivtrafik anpassad för alla!
Om det är MAN bussarna i innerstan du syftar på, så beror det nog på den dumma specningen att man inte kan öppna det andra bladt om det första väl är öppet. Det är inte som förr då man hade ett smart vred där man kunde anpassa öppningen till tillfället.

Daniel Lindblom

Citat från: igel skrivet 14 december 2018, 21:10:42 PM
Om det är MAN bussarna i innerstan du syftar på, så beror det nog på den dumma specningen att man inte kan öppna det andra bladt om det första väl är öppet. Det är inte som förr då man hade ett smart vred där man kunde anpassa öppningen till tillfället.

Nu vet jag inte exakt vilka bussar den arga insändaren syftade på men detta låter ju otroligt korkat. Hur kan man speca på ett sådant dumt sätt? Ja det bekräftar ju bara vad jag redan misstänkt. De som specar bussarna är inte de som är ute kör eller åker med dem dagligen.

buskörare

Citat från: igel skrivet 14 december 2018, 21:10:42 PM
Om det är MAN bussarna i innerstan du syftar på, så beror det nog på den dumma specningen att man inte kan öppna det andra bladt om det första väl är öppet. Det är inte som förr då man hade ett smart vred där man kunde anpassa öppningen till tillfället.

Men visst kan vi öppna det andra med det första öppet på 6924?

Daniel Lindblom

#9
Insändaren från Mitti Söderort.

http://forumbilder.se/H90P8/20181215-114441.jpg


Ändrat till länk av moderator

Ulf Berlin

Insändaren fanns i alla"Mit i"tidningarna tyvärr.../Ulf

homer

Grejen med dubbeldörrar är att ett dörrblad motsvarar mittengången, så kommer man inte in när endast en dörr är öppen kommer man inte vidare bak i bussen....

igel

Citat från: homer skrivet 15 december 2018, 14:03:38 PM
Grejen med dubbeldörrar är att ett dörrblad motsvarar mittengången, så kommer man inte in när endast en dörr är öppen kommer man inte vidare bak i bussen....
Det är juförsig inte helt sant eftersom personer som kliver på håller i handtaget och kliver på sidledes. Så brädden på ingången behöver vara ungefär längden på "ekipaget" (tant+dramat). Meddans mittgången endast behöver vara brädden. Ja för äldre som behöver hålla i handtaget är ena dörrbladet hemst smalt att ta sig in. 

Kvarne

Citat från: igel skrivet 14 december 2018, 21:10:42 PM
Om det är MAN bussarna i innerstan du syftar på, så beror det nog på den dumma specningen att man inte kan öppna det andra bladt om det första väl är öppet. Det är inte som förr då man hade ett smart vred där man kunde anpassa öppningen till tillfället.

.... Huh...?
Jag brukar ibland bara öppna det främre dörrbladet för att ha mer kontroll på påstigningen, men har sedan sett att det behövts öppnas båda... Och det är fullt möjligt på ALLA busstyper i city att först öppna ena och sedan öppna det andra.

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

igel

Citat från: Kvarne skrivet 18 december 2018, 08:49:32 AM
.... Huh...?
Jag brukar ibland bara öppna det främre dörrbladet för att ha mer kontroll på påstigningen, men har sedan sett att det behövts öppnas båda... Och det är fullt möjligt på ALLA busstyper i city att först öppna ena och sedan öppna det andra.
Då får jag ta tillbaka det, trodde att de hade samma koppling som i Arrivas, dvs att omställaren först aktiveras när dörrarana är i stängt läge.