Snart tar Keolis över...

Startat av Fredrik Klint, 15 juli 2024, 22:01:36 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

En dryg månad kvar tills Keolis tar över Råsta och Lunda.
Borde vara nya bussar på gång nu, Ebusco? Vet man nåt om inv-nr (reg-nr)?
Vilka äldre vagnar följer med? Ja, det får vi väl se men denna tråd kanske kan användas för att sammanställa  :) .

Buzzlover

Ärligt talat har jag inte sett en skymt på vare sig Instagram, Facebook eller övriga Internet på att dom levererats till Sverige, 1 blå 18E och en röd 12E har tagits bild på påväg från Fabriken i Polen.

Var i Råsta häromdagen och såg heller ingen ladd-infrastruktur på plats heller.

Skulle det finnas en drös elbussar vid Trafikstart skulle åtminstone jag bli förvånad.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Klint

Märkligt, ordern lades väl förra sommaren? Och tanken måste ju ändå vara att ha dessa Ebusco från start vilket gör det än mer konstigt att man inte byggt om depån.
Resultatet blir väl då att befintlig vagnpark tas över och ersätts sedan successivt.

Bussmicke

Citat från: Fredrik Klint skrivet 16 juli 2024, 22:56:52 PMResultatet blir väl då att befintlig vagnpark tas över och ersätts sedan successivt.

Den gissningen gör jag också. Man har ju inte hört något om nyleverander men det som lever får se.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Citat från: Buzzlover skrivet 16 juli 2024, 21:29:43 PM1 blå 18E och en röd 12E har tagits bild på påväg från Fabriken i Polen.

Var finns de bilderna att hitta? :)

Gano

Ebusco är väl inte direkt kända för att levereras i tid. Växjös har väl fortfarande inte kommit, mer än ett halvår sena, om det inte börjar närma sig ett år nu.
HelsingborgsExpressen 2 blev väl också uppskjuten ett halvår då Ebusco-bussarna inte kunde levereras till den tänkta trafikstarten.

Buzzlover

Citat från: AO skrivet 17 juli 2024, 04:06:36 AMVar finns de bilderna att hitta? :)
En kompis fick dom skickade till sig av en Polsk privatperson dessvärre.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Hur många procent av vagnparken i Råsta ska vara elbussar enligt avtalet, när allt väl är på plats?

Ola Å

Om jag inte minns fel ska det bli 100% el i detta område.
Leveranserna av elbussar är efter vad jag hört månader försenade.

Filip S

Enligt Keolis själva kommer elbussarna successivt att sättas i trafik fram till mars 2025, men rent spontant känns det som att Ebusco kommer att dröja längre än så. I Lunda blir det 100% el och i Råsta cirka 70%, när samtliga elbussar är på plats.

Samuel KVR

Flera kunder runt om i Europa väntar på sina nya bussar från just Ebusco också.
Från dom det går jätte segt kan man säga.

Jo

Även Oslo väntar väl. Frågan är väl hur sagan kommer sluta.

-B8RLE-

Citat från: Filip S skrivet 17 juli 2024, 21:41:55 PMI Lunda blir det 100% el och i Råsta cirka 70%, när samtliga elbussar är på plats.
Råsta kommer ha kvar dieselbussar, åtminstone 69xx om inte andra MAN-bussar hänger med, har jag hört enligt en av deras förare.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Samuel KVR

Citat från: Gelenkwagen skrivet 18 juli 2024, 10:26:05 AMRåsta kommer ha kvar dieselbussar, åtminstone 69xx om inte andra MAN-bussar hänger med, har jag hört enligt en av deras förare.

Keolis ska köpa 56 stycken bussar av nuvarande operatör men dessa gäller MAN av årsmodell 2018 och MB sprinter.

Samuel KVR

Vilka linjer handlar det om som Keolis ska trafikera norr om Stockholm från augusti?