MOBILFÖRBUDET f r o m 2018-02-01...

Startat av WalleW, 30 november 2017, 20:40:39 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

WalleW

Det var f-n i mig på tiden !

Fr o m 1 februari 2018 blir det förbjudet att använda mobiltelefon när man framför fordon.
Har inte hunnit ta del av lagtexten ännu, men förhoppningsvis omfattar den cyklister också...även bötes-beloppen.

/   M v h   Walle

Leyland

Citat från: WalleW skrivet 30 november 2017, 20:40:39 PM
Det var f-n i mig på tiden !

Fr o m 1 februari 2018 blir det förbjudet att använda mobiltelefon när man framför fordon.
Har inte hunnit ta del av lagtexten ännu, men förhoppningsvis omfattar den cyklister också...även bötes-beloppen.

/   M v h   Walle

Nej, det blir inte förbjudet att använda mobiltelefon, utan

"Från och med den 1 februari 2018 kommer det inte längre att vara tillåtet för en förare att använda en mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning genom att hålla den i handen under färd med motordrivet fordon. "

D v s tala i telefon kan man alltjämt göra, men händerna på ratten. Och tyvärr gäller dagens beslut bara motordrivna fordon.

"Annan kommunikationsutrustning" torde motsvara t ex mikrofon till kommunikationsradio. D v s i en korrekt tolkning förbjudet för bussförare att hålla mikrofonen i handen och samtala med sin trafikledning när bussen är på rull.




Nedan från regeringens pressmeddelande efter dagens regeringsbeslut.

"Händerna på ratten – inte på mobilen
I dag den 30 november har regeringen beslutat om en ändring i trafikförordningen gällande hur mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning får användas av förare under färd på väg. Från och med den 1 februari 2018 kommer det inte längre att vara tillåtet för en förare att använda en mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning genom att hålla den i handen under färd med motordrivet fordon.
- Nu kommer det bli tydligare att man inte får hålla på att fippla med luren när man är ute och kör med bilen. En tydligare regel gör att fler kommer att följa den. Detta är ytterligare en åtgärd som regeringen vidtar för att i enlighet med nollvisionen förbättra trafiksäkerheten på svenska vägar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
I december 2013 infördes en bestämmelse med syftet att minska det trafikfarliga användandet av mobiltelefoner och annan kommunikationsutrustning. Enligt bestämmelsen är det tillåtet för förare att använda mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning så länge det inte utgör någon trafikfara.
Transportstyrelsen har härefter fått i uppdrag av regeringen att utvärdera denna bestämmelse vilket resulterade i ett förslag till regeländring i trafikförordningen.
Ändringen innebär att en förare inte får använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att hen håller den i handen. Förbudet mot att hålla utrustningen i handen gäller utan att det behöver göras en prövning av om användningen påverkat framförandet av fordonet negativt."



Fredde

Bra, men synd att det inte finns resurser att tillse dess efterlevnad....

Nico

Man kommer ju inte att kunna ta alla, men nu blir det ju betydligt enklare för polisen. Förhoppningsvis kan detta även ha en preventiv funktion och det blir lättare att följa upp även på andra vis.

Det som är lite pinsamt (med tanke på att ansvarig minister hänvisar till nollvisionen) är att vi väl är det sista landet i Europa som nu inför ett sådant här förbud.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det brukade ju länge påstås att det bara var Sverige och Albanien som saknade en liknande lagstiftning i hela Europa. Eller var det en äldre lag som gällde huvudsakligen förbud mot att hålla i en "biltelefons" telefonlur under samtal?

Tolkningen ovan om kommunikationsradios mikrofoner var givetvis intressant. Hinner SL beställa och installera fast monterade mikrofoner i förarstolarna till 1900 st SL-bussar innan 1 februari, eller ska de som kör SL-bussar stanna på närmsta hållplats för att kunna svara på trafikledningarnas anrop? ;)

Hasse L

En gång i tiden hade någon redan tänkt till. Man använde den fasta mikrofonen för hållplatsutrop och tryckte samtidigt med vänster pekfinger mot en fast monterad vippströmbrytare för att sända. Detta gällde den gamla stockholmsradion och för den samtida björknäsradion - åtminstone i de gula bussarna - fanns en liknande lösning: här vippade man hållplatsutroparströmbrytaren åt vänster istället för åt höger för att svara i radion. Vill jag minnas......

HJP

Citat från: Hobgoblin skrivet 01 december 2017, 10:21:06 AM
En gång i tiden hade någon redan tänkt till. Man använde den fasta mikrofonen för hållplatsutrop och tryckte samtidigt med vänster pekfinger mot en fast monterad vippströmbrytare för att sända. Detta gällde den gamla stockholmsradion och för den samtida björknäsradion - åtminstone i de gula bussarna - fanns en liknande lösning: här vippade man hållplatsutroparströmbrytaren åt vänster istället för åt höger för att svara i radion. Vill jag minnas......
****
I den s.k. stockholmstrafiken (f.d. SS), på 70-talet, trampade man, med vänsterfoten, på en "bula" i golvet, och ropade ut hållplatserna i den fasta mikrofonen. Eftersom alla bussar hade automalåda, så var det en perfekt lösning.

pegee

Problemet är att om man använder handsfree så går ljudet ut i en högtalare ovanför/bakom föraren.
Vilket innebär att även de närmast sittande passagerarna hör kommunikationen. Allt som kommer
den vägen är väl inte till för passagerarnas öron. Det kan vara interna/personliga meddelande till
repektive förare eller annat internt meddelande. Att använda "telefonluren" har definitivt fortfarande
sin givna plats. Om trafikledningen vill något så får man hoppas att de har den goda smaken att göra
anropet när bussen står vid en reglerhållplats så man kan svara. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

BSB101

Att instifta lagar som man inte har möjlighet att upprätthålla på en acceptabel nivå är inte bra.

Ersa

Citat från: pegee skrivet 01 december 2017, 12:57:13 PM
Problemet är att om man använder handsfree så går ljudet ut i en högtalare ovanför/bakom föraren.
Vilket innebär att även de närmast sittande passagerarna hör kommunikationen. Allt som kommer
den vägen är väl inte till för passagerarnas öron. Det kan vara interna/personliga meddelande till
repektive förare eller annat internt meddelande. Att använda "telefonluren" har definitivt fortfarande
sin givna plats. Om trafikledningen vill något så får man hoppas att de har den goda smaken att göra
anropet när bussen står vid en reglerhållplats så man kan svara.

Men just på detta vis med högtalare har det ju varit i 1900 st SL-bussar i minst 10 år nu. Med skillnaden att stavmikrofonen måste hållas i med högerhanden medan man kör.

buskörare

Kommer det då egentligen att vara tillåtet att hålla i mikrofonen till en komradio under körning?

Leyland

Citat från: Ersa skrivet 02 december 2017, 23:09:10 PM
Men just på detta vis med högtalare har det ju varit i 1900 st SL-bussar i minst 10 år nu. Med skillnaden att stavmikrofonen måste hållas i med högerhanden medan man kör.

Ännu längre - Redan år 1960/63 började dåvarande SS installera trafikradio med högtalare vid förarplatsen. Och sändningen skedde genom en återfjädrade strömbrytare och man kunde tala in i ordinarie fasta mikrofonen för högtalarutrop.

Sedan kom den nya Storno radion 1989. Alltjämt med högtalare men med stavmikrofon.

I SL bussarna har väl egentligen inte som standard någonsin förekommit telefonlur med både mikrofon och högtalare?

På nedan länkade hemsida, som är mycket bra, finns allt beskrivet.

http://fordonsradio.se/?page_id=243

Leyland

#12
Citat från: buskörare skrivet 02 december 2017, 23:10:10 PM
Kommer det då egentligen att vara tillåtet att hålla i mikrofonen till en komradio under körning?

Uttolkar man Regeringens pressmeddelande om syfte och innebörd (se ovan) snävt, är svaret nej.

Transportstyrelsen har enligt ovan fått Regeringens uppdrag att föreslå tillämpningsföreskrifter. Där kan det säkert komma varianter.


Ersa

Citat från: Leyland skrivet 03 december 2017, 08:05:28 AM
Ännu längre - Redan år 1960/63 började dåvarande SS installera trafikradio med högtalare vid förarplatsen. Och sändningen skedde genom en återfjädrade strömbrytare och man kunde tala in i ordinarie fasta mikrofonen för högtalarutrop.

Sedan kom den nya Storno radion 1989. Alltjämt med högtalare men med stavmikrofon.

I SL bussarna har väl egentligen inte som standard någonsin förekommit telefonlur med både mikrofon och högtalare?

På nedan länkade hemsida, som är mycket bra, finns allt beskrivet.

http://fordonsradio.se/?page_id=243

Tack för historik! :) Det var dock först i och med BussPC:n omkring 2005 som exakt 100% av SL-bussarna (även underentreprenörerna) fick kommunikationsradio, och därför blir det ibland svårt att formulera sig mer exakt tidsmässigt.