En(2x)Katrineholmare i Gnesta...

Startat av Ulf Berlin, 02 oktober 2021, 22:14:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin


zjbus

Ja men ANM 275 fd. D 325 Scania-Vabis SKV finns tyvärr inte kvar i registret.

Ulf Berlin

Inv nummer 374 på den låter högt,men dom hade nog olika nummerserier på sina bussar?/Ulf

Lars-Håkan_E

Inv nr är nog i SLT:s serie, bolaget har nog hunnits tas över av Länstrafiken

6116

Eftersom bilden är tagen 14 april 1974 så är det Katrineholms Omnibustrafik, då ju SLT startade sin verksamhet 1 januari 1978. De flesta av KOT:s bussar hade nummer i 300-serien.

Ulf Berlin


Bussmicke

Citat från: 6116 skrivet 03 oktober 2021, 22:47:52 PM
Eftersom bilden är tagen 14 april 1974 så är det Katrineholms Omnibustrafik, då ju SLT startade sin verksamhet 1 januari 1978. De flesta av KOT:s bussar hade nummer i 300-serien.

Varför hade man så höga nummer? Ingick man i nån koncern var man delade nummer med andra bolag?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Finns en artikel om SLT i kommande tidskriften Färdskrivaren.

//Peter

Bussmicke

Trevligt, SLT fotade jag mycket under 1992 och 1993.
Men, det besvarar inte min fråga.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

CitatVarför hade man så höga nummer? Ingick man i nån koncern var man delade nummer med andra bolag?

Ojojoj, finns många bolag här i Sverige som man kan undra över... varför kör Blåklintsbuss i 50XX och 60XX, varför kör/körde Lysekil i 21XX, varför kör Bliva i 8XXX - ibland undrar man om de bara slagit tärning då de valde inventarienummer =)

Bussmicke

Blåklint och Bliva är nog egentligen bara Ötrafs Radionummer

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Nej, Blåklints tror jag knappast är Ötrafs radionummer då de flesta bussarna i de serierna är turistare och knappast går i linjetrafik för Ötraf.

Silo

Wallenbergsföretagen hade olika nummerserier beroende på vilket bolag vagnen tillhörde
1xx = Eskilstuna EOT
3xx = Katrineholm KOT
7xx = Nyköping NOT

Om vagnar flyttades mellan bolagen behöll de dock ursprungsnumret.

Principen följde sedan med över till SLT, men då med andra nummerserier.
1xx = Scaniabussar Norra distriktet
2xx = Volvobussar Norra
3 = Scania Östra
4 = Volvo Östra
5 = Scania Södra
6 = Volvo Södra
7 = Scania Västra
8 = Volvo Västra
9 = Specialfordon

Andra siffran angav busstyp, tillämpades dock ej konsekvent och tredje var ordningsnummer.

Även här behöll ham ursprungsnumret även om bussar flyttades mellan de olika distrikten.





/TS

Bussmicke

Principen följde väl med till Näckrosbuss också.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Silo

Ja, det är riktigt, men då blev det fyrställiga nummer och en mer komplicerad struktur. I takt med att anbud vanns och förlorades och fordon flyttades tunnades dock systemet ut.
/TS