Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Rost skrivet 02 februari 2015, 10:11:00 AM

Titel: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Peter Rost skrivet 02 februari 2015, 10:11:00 AM
https://www.youtube.com/watch?v=fwXxqJz_EFo

//Peter
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: HJP skrivet 02 februari 2015, 10:47:21 AM
****
Tack för den länken.
Lade märke till att H28:an hade takfönster. Det var en överraskning, för mig, och en kul detalj.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: groenis skrivet 03 februari 2015, 03:22:40 AM
Någon som vet vad som hände sedan med denna provbuss ?
Büssing med takfönster och 5 växlad manuell låda?
Ombyggd till vänstertrafik?


/Lennart
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 februari 2015, 11:39:36 AM
Citat från: groenis skrivet 03 februari 2015, 03:22:40 AM
Någon som vet vad som hände sedan med denna provbuss ?
Büssing med takfönster och 5 växlad manuell låda?
Ombyggd till vänstertrafik?


/Lennart

Aldrig ombyggda (det fanns tre st) till högertrafik och skrotade 1969. Det skulle bli för dyrt att bygga om dem då de inte var förberedda som senare dubbeldäckare.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: groenis skrivet 03 februari 2015, 16:36:36 PM
Frågan gäller Büssingen på filmen då den är
1:Högerstyrd
2:Manuell
3:Dubbeldäckare med glastak
4:Uppvisar dekor från annat bolag
5:Filmen är gjord 1963


/Lennart
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2015, 17:40:19 PM
Citat från: groenis skrivet 03 februari 2015, 16:36:36 PM
Frågan gäller Büssingen på filmen då den är
1:Högerstyrd
2:Manuell
3:Dubbeldäckare med glastak
4:Uppvisar dekor från annat bolag
5:Filmen är gjord 1963


/Lennart

Bussen på filmen är byggd för vänstertrafik. Dessa brukade vara just högerstyrda.

Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 februari 2015, 21:25:58 PM
Och som jag skrev ovan skrotades de 1969 efter att i huvudsak använts i SS abonnemangs- och sightseeingtrafik.
Målningen var speciellt designad för dessa bussar, röd-vit-blå nerifrån räknat.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: groenis skrivet 05 februari 2015, 04:49:43 AM
Efter att lagt upp frågan på andra ställen så gick denna provbuss tydligen tillbaka till fabriken.

/Lennart
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: K R skrivet 05 februari 2015, 08:51:36 AM
Hej!

De tre Büssing-dubbeldäckarna (H28) anskaffades av SS för dels abonnemangs- och sightseeingtrafik samt för prov i reguljär linjetrafik.
De linjer som H28:orna provades på var linje 182 (som på filmen) och i innerstaden linje 62.
Uppgifter förekommer även om planerad provtrafik på linje 36, men den ska inte ha gått i verkställighet.

Bussarna nyttjades även i andra sammanhang som beskrivs i tidigare tråd på forumet:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=60192.0

Som tidigare nämnts byggdes inte H28:orna om till högertrafik och skrotades ca 1969/70.
Att någon av provbussarna skulle ha gått tillbaka till fabriken låter spännande,  :o
så du får gärna lämna en länk till den referensen, groenis!  :)

mvh K R
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Mr G skrivet 05 februari 2015, 10:21:44 AM
(http://www.mrg1.de/images/1465.JPG)

H28:orna stod länge och "skrotade" i Hornsberg efter dagen H. Tror inte SL visste vad man skulle ha dem till. Aldrig hört talats om tidigare att någon av dem skulle ha återförts till fabriken.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 februari 2015, 11:32:23 AM
Alla tre stod sedan på Högdalenskroten, slaktade på motorer och annat som var användbart på övriga Büssing.
Om någon gått till fabriken kan det ha varit den som skadades när den körde in i en balk vid Essingeledenbygget. Om den nu inte reparerades här hemma.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2015, 12:00:06 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 februari 2015, 11:32:23 AM
Alla tre stod sedan på Högdalenskroten, slaktade på motorer och annat som var användbart på övriga Büssing.
Om någon gått till fabriken kan det ha varit den som skadades när den körde in i en balk vid Essingeledenbygget. Om den nu inte reparerades här hemma.

Den bussen A75579 blev inte värre skadad än att den reparerades och kom i trafik igen. Det låter inte troligt att den skulle behövt skickas till Tyskland för reparation. Olyckan hände den 13 september 1965.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Svempa skrivet 05 februari 2015, 16:45:37 PM
Enl min skrift om dubbeldäckarna så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig."

Typ H31 20 lev 65 - 65 st var förbredda för Högertrafik . men byggdes inte om förren 1969. De övriga 70 dubbeldäckarna var rena högerbussar från leverans fördelade på typerna H33 20 st från Bussing och H35 50 st från Leyland.. . Ett litet frågeteckan ger dock fordonslistan som anger att samtliga H28 skrotades 1970 . Den första dubbeldäckare som skrotades var en H33 med nummer 4281 Vilken skrtades redan 1969 . Vilken buss var det som krockade med balken på Essingeleden? Av skiften fram inte att någon buss skulle ha återvänt till Fabriken. Samt att tiden med Dubbeldäckare i Stockholms lokaltrafik endast blev 14 år och att det är tveksamt att denna  busstyp någonsin återkommer .
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2015, 17:41:29 PM
Citat från: Svempa skrivet 05 februari 2015, 16:45:37 PM
Vilken buss var det som krockade med balken på Essingeleden?

Som jag redan skrivit skall det ha varit A75579.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: roggek skrivet 05 februari 2015, 20:39:19 PM
Citat från: Mr G skrivet 05 februari 2015, 10:21:44 AM
H28:orna stod länge och "skrotade" i Hornsberg efter dagen H. Tror inte SL visste vad man skulle ha dem till.

Man funderade aldrig på att försöka sälja dem till London eller någon annan engelsk stad?
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 februari 2015, 22:31:51 PM
Citat från: Svempa skrivet 05 februari 2015, 16:45:37 PM
Enl min skrift om dubbeldäckarna så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig."

Typ H31 20 lev 65 - 65 st var förbredda för Högertrafik . men byggdes inte om förren 1969. De övriga 70 dubbeldäckarna var rena högerbussar från leverans fördelade på typerna H33 20 st från Bussing och H35 50 st från Leyland.. . Ett litet frågeteckan ger dock fordonslistan som anger att samtliga H28 skrotades 1970 . Den första dubbeldäckare som skrotades var en H33 med nummer 4281 Vilken skrtades redan 1969 . Vilken buss var det som krockade med balken på Essingeleden? Av skiften fram inte att någon buss skulle ha återvänt till Fabriken. Samt att tiden med Dubbeldäckare i Stockholms lokaltrafik endast blev 14 år och att det är tveksamt att denna  busstyp någonsin återkommer .

H28:an reparerades så det står nog allt fel i skriften.  Det står i inläggen ovan vilken det var. H33:an krockade redan före Dagen H då den gick på 137:an som kördes med några nya högertrafikbussar. Där var det frågan om kollision med ett långtradarsläp och bussens främre del med förarplatsen fick stora skador.
H31 var 20 st.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Svempa skrivet 05 februari 2015, 23:17:31 PM
Enl Stefan :A75579 blev inte värre skadad än att den reparerades och kom i trafik igen. Det låter inte troligt att den skulle behövt skickas till Tyskland för reparation. Olyckan hände den 13 september 1965.
Enl Skriften " Dubbeldäckare i Stockholm" :så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig." .
Reparerades A75579  eller inte?

Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 februari 2015, 23:19:08 PM
Citat från: Svempa skrivet 05 februari 2015, 23:17:31 PM
Enl Stefan :A75579 blev inte värre skadad än att den reparerades och kom i trafik igen. Det låter inte troligt att den skulle behövt skickas till Tyskland för reparation. Olyckan hände den 13 september 1965.
Enl Skriften " Dubbeldäckare i Stockholm" :så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig." .
Reparerades A75579  eller inte?

Både Stefan och Björn har ju berättat att så skedde :-)
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Mr H skrivet 06 februari 2015, 10:07:59 AM
Citat från: Svempa skrivet 05 februari 2015, 23:17:31 PM
Enl Stefan :A75579 blev inte värre skadad än att den reparerades och kom i trafik igen. Det låter inte troligt att den skulle behövt skickas till Tyskland för reparation. Olyckan hände den 13 september 1965.
Enl Skriften " Dubbeldäckare i Stockholm" :så om H28 " Vid en sådan beställningsresa inträffade en svår olycka. Bussen körde in i en balk vid Essingeleden som då var under byggnad. Två personer omkom när främre delen av övervåningen skalades av. Bussen togs ur trafik och reparerades aldrig." .
Reparerades A75579  eller inte?

Staffan och Björn har rätt!

Mr H
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: damiende skrivet 09 februari 2015, 11:55:16 AM
Hvor mange dobbeldekkere fans det i trafikk?

Daniel
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 09 februari 2015, 12:02:27 PM
Citat från: damiende skrivet 09 februari 2015, 11:55:16 AM
Hvor mange dobbeldekkere fans det i trafikk?

Daniel

SS och SL köpte totalt 93 dubbeldäckare 1963-67, varav 50 st Leyland 1967, och 43 Büssing. Det fanns tre modeller av Büssing, H28 (3 st) 1963, H31 (20 st) 1965 och H33 (20 st) 1967.
Titel: SV: "Dubbeldäckad buss på prov i Sköndal, 1963".
Skrivet av: damiende skrivet 09 februari 2015, 14:21:01 PM
Ble de regnet som gode busser? Var de populære hos sjåfører.