Nyheter Arriva Stockholm

Startat av Buzzlover, 22 augusti 2020, 14:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Uppskjutet generellt tills i sommar, exakt datum minns jag inte.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

#46
Beviljad dispens fram till och med den 6 juni för bussar på 639, 670 och 676. Därefter ska de konverteringar till euro 6 som behövs troligen behöva vara klara.

buskörare

Gissar att dispensen gäller även våra trängsellinjer. 608, 624C, 628C och 680.

De röda B9:orna går fortfarande i trafik.

Fredrik Gelin

Dispensen verkar gälla alla SLs bussar och eftersom trängsellinjerna till Humlegården onekligen omfattas av miljözonen så går det teoretiskt att fortsätta köra med nuvarande bussar fram till sommaren utan konvertering.
B9:orna har börjat dyka upp oftare på linje 610 nu jämfört med hur det såg ut före sommaren tycker jag, men det är kanske bara en slump.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Det skulle knappast vara hållbart juridiskt att begränsa en dylik dispens till endast vissa linjer, trafikområden eller operatörer.

Ulf Berlin


buskörare

Enligt uppgift har man nu börjat måla om röda MAN till blått. Behövligt, sen man pensionerade B9:orna, har vi legat 6 blåbussar back. Vilket ju inte funkat. Smart också att ta just MAN, blir ju enklare i sommar. Nu hoppas vi att man snarast skickar ut MAN som ersättare till Scania i Vaxholm och låter Scaniorna gå på 178. Första gången jag hoppas få köra bara MAN 😁

Bussmicke

Återkom när du vet vilka MAN som har blivit blåa.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare


Fredrik Gelin



Citat från: buskörare skrivet 16 januari 2021, 05:31:26 AM
Enligt uppgift har man nu börjat måla om röda MAN till blått. Behövligt, sen man pensionerade B9:orna, har vi legat 6 blåbussar back. Vilket ju inte funkat. Smart också att ta just MAN, blir ju enklare i sommar. Nu hoppas vi att man snarast skickar ut MAN som ersättare till Scania i Vaxholm och låter Scaniorna gå på 178. Första gången jag hoppas få köra bara MAN

Vad skall då rulla på de röda linjerna till Humlegården?
Det verkar oftast vara just röda MAN vad jag kunnat se och jag gissar att Arriva inte är så intresserade av att köpa nya bussar nu.
Det lär ju också bli knepigt att köra 680 och 681 med samma buss nu om inte 83xx också konverteras.
Vad använder ni på 680, ledbuss som merutnyttjas på 682?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Det ska konverteras flera bussar, 32 st har jag hört. VDL, Scania och Volvo 8900. Det är inte bara Vaxholm som kör Vaxholmslinjerna, så det går allt möjligt i längd- och modellvariant på alla röda utöver 681 som har viktgräns. Och kanske 688 som mestadels körs av 83-vagn samt lite VDL. Eftersom både Vallentuna och Åkersberga kör Humlegården och inga av dessa har MAN, så är det långt ifrån bara MAN som går in dit. I Vaxholm går 14 ev 15 av våra 16 bussar in till stan. Tror bara Rindöbussen stannar lokalt.

Citaro C2

Jag promenerar från jobbet längs Birger Jarlsgatan mer eller mindre dagligen. Ser ytterst sällan MAN på de linjer som utgår från Humlegården. Mest är det VDL, Scania OmniLink boggi samt Volvo B9S.

Buzzlover

Konstigt, nu ser jag iofs bara matarlinjerna på mornarna och då är MAN ett vanligt inslag på alla (608 från Vallentuna, 624C/28C från Åkersberga samt även rätt ofta på 680 från Vaxholm/Resarö) linjerna.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Samma här, men jag ser oftast bara 608:an.
Där kan jag inte påminna mig att jag sett något annat än MAN led och boggi senaste veckan. 

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

#59
Såvida inget är ändrat så finns inga MAN i Okvista. I så fall är det extrainsatta bussar från Täby eller ordinarie Täby-omlopp du sett.