Ja, nu har några av Arrivas Halmstadsvagnar hamnat i Stockholm som även rapporterats förr, f.ö har 6803, samt några utav 6276 - 78 kommit i trafik på Ersättningstrafiken Roslagsbanan.
Nej detta ska handla om att SL-land får en ny modell nämligen Scania Citywide LF kortvagn! 6704 - 05 har nyligen blivit omlackerade till SL-färger och placerats i Lundagaraget (Spånga).
Det ryktas även om att Råsta ska få några MAN bussar från Halmstad också, tiden lär visa ifall detta stämmer.
Låter trevligt, Då har jag och Stockholmsfotograferna nåt att hålla ögonen öppna efter.
Nu börjar Hallandsbussarna gå i trafik.
Såg 6803 i går morse på vägen till jobbet på E18, dock skyltad ej i linjetrafik eller liknande...
Idag jag såg Arriva 7551 med en grå destinationsskyltning i Solna.
Vet ni om det här s.k busskyltningen?
Det måste vara nått nytt, för om det är den jag sett, så är skylten bak fortfarande gul.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
De går kanske inte att skylta. Inte säkert man satt in PC'n i dom eftersom vi inte "tar betalt" och det är under en begränsad tid.
Citat från: david96 skrivet 26 augusti 2020, 17:11:01 PM
Idag jag såg Arriva 7551 med en grå destinationsskyltning i Solna.
Vet ni om det här s.k busskyltningen?
Den har jag också sett (om det var den individen), den syns med sin vit/gråa skyltning...
Svar på två frågor här.
1. 6803 samt andra Halmstadsvagnar i Ersättningstrafiken använder provisorisk pappskylt i framrutan.
2. 7551 delar sedan en tid tillbaks färg på skyltningen [fram] med exempelvis 8557 - 64, 7918 - 7920. Jag kallar skyltningen vit men det är väl en tolkningsfråga, och övrig skyltning på bussen är som den alltid varit orange/röd.
Såg även 7558 med vit skyltning fram i förra veckan. Tyvärr hann jag inte ta bild.
(https://i.postimg.cc/W3S9fHkt/7551-540-J-Kr-B.jpg)
CGN 667 - Arriva 7551
Vet inte vad jag ska tycka - men nog kunde man ha centrerat texten.... Trevligt ändå att det äldre typsnittet på siffrorna har bevarats.
Ja det ser lite dumt ut när det är förskjutet så där åt vänster.
Texten ska egentligen vara mer centrerad. Det är operatörens ansvar att skicka ut tekniker att ordna detta, genom att byta ut vissa små komponenter i/på skylten.
Personligen gillar jag det vita skenet, som syns betydligt tydligare än det gamla orangea. Däremot funkar det bra som på bilden, att låta skyltar åt sidan och bakåt förbli de gamla med orange sken.
Citat från: buskörare skrivet 26 augusti 2020, 17:57:28 PM
De går kanske inte att skylta. Inte säkert man satt in PC'n i dom eftersom vi inte "tar betalt" och det är under en begränsad tid.
Man måste inte ha en PC för att skylta. Vi i Rimbo klarade oss alldeles förträffligt med Mobitecdosor både innan PC:n kom 2005, och under RB-avstängningen 11 månader 2017, som vi hade fem Rimbobussar på.
Fridströms hade problem med några under den ersättningen i alla fall. Nån åkte runt Fridströms buss minns jag. Och nån med helt svart skylt.
Det fanns inga tekniska problem eller andra problem från företaget. Alla ICU400-styrenheter fungerde perioden ut, och alla bussar hade klara tydliga instruktioner om hur dessa fungerade. Eventuella slarv eller handhavandefel från ovana/yngre fd Täbyförare, var vana med PC:ns automatik, kunde givetvis förekomma, men det förekom ju även då och då på den tiden Busslink skyltade manuellt med Brosesystemet i Norrtälje/Täby innan PC:n kom 2005.
Thoreb C90 var väl ganska vanliga i SL-trafiken innan buss-pc infördes?
Ja, jag vet ju inte vilka som körde. Men det är klart det var fd Täbyförare som körde, det är ju bara vi som kan göra fel ;)
Har man inte vana av att hantera en Mobitec- eller Brosedosa flera gånger per arbetsdag, utan vant sig vid automatiken, är det väl inte så märkligt att man är ovan? Dessa lite mer unika och speciella system användes i TO Norrtälje i högre utsträckning samt under längre tid än i TO Täby, under Busslinks avtal. T.ex på Busslinks trafik för Viking Line till Kapellskär, med gamla Pitebussar med avvikande skyltsystem och manuell växellåda, som även kördes på 676 ibland.
Därmed är det inte speciellt märkligt att Norrtäljes lite äldre och infödda förarkår hade, och i många fall än idag har, andra erfarenheter än Täbys yngre och mer nyutbildade förarkår.
För att återgå till trådens ämne, så kommer 15 bussar till Råsta från Halmstad. På omlackering och diverse teknisk montering nu. Äldre Scania normalvagnar skall ersättas.
Hej!
Det är Arriva 6600-6614 som stod på Lundadepån vid verkstaden tillsammans med övriga Scania CW 6700-6703.
6600-6602 är de som har den gul/oranga skyltningen.
6603-6614 är de som har vit skylt.
Antar att de där "äldre scaniabussarna" blir 7518-7528 och några mer förmodligen då de är år 2008.
/Stefan, även känd som sthlmbuss på Instagram!
Tack för sammanställningen.
Idag jag såg en ny buss som heter Arriva 6704 i Alvik.
Snart försvinner väl Norrorts B9, åtminstone de blå, och det måste ju ersättas. Scania sägs det, men så många blå Scanior på ersättningen har vi inte. Så antingen får man måla om flera röda eller så hämtar man hem "nya" nån annanstans ifrån. Fler blå MAN verkar inte vara på ingång. Scania på en kolsvart Vaxholmsvägen är inte alls lockande, så det lär bli lite bråk från åtminstone Vaxholmsförarna. Lysena är enligt flera som kört dom, värre än usla.
Kan 6704 vara en hybrid? Har för mig det skulle komma sådana till Råsta.
Citat från: buskörare skrivet 08 december 2020, 18:22:45 PM
Snart försvinner väl Norrorts B9, åtminstone de blå, och det måste ju ersättas. Scania sägs det, men så många blå Scanior på ersättningen har vi inte. Så antingen får man måla om flera röda eller så hämtar man hem "nya" nån annanstans ifrån. Fler blå MAN verkar inte vara på ingång. Scania på en kolsvart Vaxholmsvägen är inte alls lockande, så det lär bli lite bråk från åtminstone Vaxholmsförarna. Lysena är enligt flera som kört dom, värre än usla.
har inte nya Scanior Xenon eller Led halvljus?, att gamla omnilink hade/har usla strålkastare är ju allmänt känt.
Citat från: buskörare skrivet 08 december 2020, 18:22:45 PM
Snart försvinner väl Norrorts B9, åtminstone de blå, och det måste ju ersättas. Scania sägs det, men så många blå Scanior på ersättningen har vi inte. Så antingen får man måla om flera röda eller så hämtar man hem "nya" nån annanstans ifrån. Fler blå MAN verkar inte vara på ingång. Scania på en kolsvart Vaxholmsvägen är inte alls lockande, så det lär bli lite bråk från åtminstone Vaxholmsförarna. Lysena är enligt flera som kört dom, värre än usla.
Om Scania stämmer så lär det bli 7909 - 7914 (Scania Omnilink II) samt 7829 och 7917 (Scania Citywide) från Råsta, de är dom ända färdiga blå ledbussar Arriva har som dessutom får gå i alla miljözoner då alla uppfyller kraven inom Euro 6.
Citat från: buskörare skrivet 08 december 2020, 18:28:39 PM
Kan 6704 vara en hybrid? Har för mig det skulle komma sådana till Råsta.
6700 - 6705 är Citywide låggolv kortvagnar från Halmstad, ska bara rulla i Trafikområde Lunda, dock har endast 6704 - 05 kommit i trafik så vad 6700 - 03 gör återstår att se.
Citat från: buskörare skrivet 08 december 2020, 18:22:45 PM
Snart försvinner väl Norrorts B9, åtminstone de blå, och det måste ju ersättas. Scania sägs det, men så många blå Scanior på ersättningen har vi inte. Så antingen får man måla om flera röda eller så hämtar man hem "nya" nån annanstans ifrån. Fler blå MAN verkar inte vara på ingång. Scania på en kolsvart Vaxholmsvägen är inte alls lockande, så det lär bli lite bråk från åtminstone Vaxholmsförarna. Lysena är enligt flera som kört dom, värre än usla.
Det går väl att fortsätta köra B9S på 178? Antalet blå MAN borde räcka för 670.
Inte bara miljözonen, det är även åldersproblemen då alla äldre B9:or fyller 16 nästa år.
Citat från: homer skrivet 08 december 2020, 18:46:26 PM
har inte nya Scanior Xenon eller Led halvljus?, att gamla omnilink hade/har usla strålkastare är ju allmänt känt.
Jo, om beställaren av fordonen har haft förnuftet att kryssa i detta tillvalet.
Även MAN har detta som tillval, Arriva har det på sina bussar men inte Keolis. Vill minnas att det är de senat levererade i 69-serien.
Citat från: homer skrivet 08 december 2020, 18:46:26 PM
har inte nya Scanior Xenon eller Led halvljus?, att gamla omnilink hade/har usla strålkastare är ju allmänt känt.
Ingen aning. Men det är knappast nya Scanior vi får.
Citat från: Buzzlover skrivet 08 december 2020, 18:49:55 PM
Om Scania stämmer så lär det bli 7909 - 7914 (Scania Omnilink II) samt 7829 och 7917 (Scania Citywide) från Råsta, de är dom ända färdiga blå ledbussar Arriva har som dessutom får gå i alla miljözoner då alla uppfyller kraven inom Euro 6.
En hemvändare i så fall, 7917. Den var inte vidare pigg när den kom. Vi får väl se vad man gör.
Citat från: B10M skrivet 08 december 2020, 18:58:58 PM
Det går väl att fortsätta köra B9S på 178? Antalet blå MAN borde räcka för 670.
Som redan skrivits, så är det åldern. Alla blå är 2005:or. Täby kör dessutom blandade omlopp, ska man göra enbart linjerena så kommer det behövas fler bussar. Vi hoppas få bara MAN i Vaxholm, men vet inget än.
Citat från: buskörare skrivet 09 december 2020, 16:41:07 PM
En hemvändare i så fall, 7917. Den var inte vidare pigg när den kom. Vi får väl se vad man gör.
Sedan den lämnade Norrort 2017 har den konverterats till Biodiesel eller ren diesel (inte helt hundra på den punkten) så den lär nog blivit piggare i.om det.
Det finns väl inget i E20 avtalet som säger att Täby måste köra blandade omlopp, Arriva har dock valt att göra det, antagligen av ekonomiska skäl. När kostnaden för nya bussar kommer in kan mycket väl den ekonomiska kalkylen förändras.
Det kan exempelvis göras genom att de blå bussarna som är stationerade i Vaxholm utnyttjas till högre grad, i synnerhet på helger. Det kan på vardagar åstadkommas genom att man har bussar från Täby garaget som är dedikerade för 670. Och som endast cirkulerar på 670 med avlösning i Danderyd. Och på så sätt undviker blandade omlopp i rusningen.
Självklart är allt möjligt. Man ställa fler röda i Vaxholmsdepån och ställa alla blå i Täby, det är också möjligt.
Men det blir troligen dyrare och definitivt kräver det fler blåbussar. De som skulle vara dedikerade 670 i Täby skulle ju stå still mestadels av dygnet, vilket inte brukar eftersträvas. Man kan låta fler blåbussar gå ut från Vaxholm på helgerna, men man får ta i beaktande att man redan idag har svårt att få folk att vilja åka ut dit och köra. Så riskerna för fler inställda turer pga personalbrist blir större.
Ingen har påstått att det skulle styras av nått avtal?
Inga bussar inom SL körs på diesel. Och konverteringen av våra etanolvagnar gav en högst marginel skillnad i effekt. Man riskerar fortfarande bli omkörd av moppebilarna i uppförsbackar om bussen är fullsatt.
Nu är alla blå B9 hemtagna till Täby och kommer väl flyttas bort därifrån snart. Slut på en era typ. Det har inte kommit några "nya" blå till norrort, så jag antar att man måste måla om några då det borde saknas åtminstone 6 st blå. Om man inte lyckas optimera omloppen. Vet inte om de röda blir kvar lite längre, de är väl ett år yngre.
Om de yngre är 8101-8113 så är de årsmodell 2007, så 2023 ut är väl övre gränsen för de.
8101 - 8113 är dessvärre röda och är dessutom inte godkända för Euro 6 så en omlackering kan nog inte vara befogad heller.
Det har heller ingen påstått. Funderingen gällde hur länge de blir kvar.
Aha, missförstånd från min sida då ja trodde du menade att det fortfarande fanns blåa B9:or kvar i.om svaret under Buskörare.
Citat från: Buzzlover skrivet 02 januari 2021, 13:45:29 PM
8101 - 8113 är dessvärre röda och är dessutom inte godkända för Euro 6 så en omlackering kan nog inte vara befogad heller.
Det är bara MAN som har Euro6 i norrort. Så oavsett, så måste man konvertera/uppgradera.
Hur blev det med miljözonen? finns det en generell dispens för alla SL bussar eller inte?
Uppskjutet generellt tills i sommar, exakt datum minns jag inte.
Beviljad dispens fram till och med den 6 juni för bussar på 639, 670 och 676. Därefter ska de konverteringar till euro 6 som behövs troligen behöva vara klara.
Gissar att dispensen gäller även våra trängsellinjer. 608, 624C, 628C och 680.
De röda B9:orna går fortfarande i trafik.
Dispensen verkar gälla alla SLs bussar och eftersom trängsellinjerna till Humlegården onekligen omfattas av miljözonen så går det teoretiskt att fortsätta köra med nuvarande bussar fram till sommaren utan konvertering.
B9:orna har börjat dyka upp oftare på linje 610 nu jämfört med hur det såg ut före sommaren tycker jag, men det är kanske bara en slump.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det skulle knappast vara hållbart juridiskt att begränsa en dylik dispens till endast vissa linjer, trafikområden eller operatörer.
Trevligt med lite uppdateringar i/ifrån detta ämne :)
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=74879.0 (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=74879.0)
/Ulf
Enligt uppgift har man nu börjat måla om röda MAN till blått. Behövligt, sen man pensionerade B9:orna, har vi legat 6 blåbussar back. Vilket ju inte funkat. Smart också att ta just MAN, blir ju enklare i sommar. Nu hoppas vi att man snarast skickar ut MAN som ersättare till Scania i Vaxholm och låter Scaniorna gå på 178. Första gången jag hoppas få köra bara MAN 😁
Återkom när du vet vilka MAN som har blivit blåa.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
6914 hittills i alla fall
Citat från: buskörare skrivet 16 januari 2021, 05:31:26 AM
Enligt uppgift har man nu börjat måla om röda MAN till blått. Behövligt, sen man pensionerade B9:orna, har vi legat 6 blåbussar back. Vilket ju inte funkat. Smart också att ta just MAN, blir ju enklare i sommar. Nu hoppas vi att man snarast skickar ut MAN som ersättare till Scania i Vaxholm och låter Scaniorna gå på 178. Första gången jag hoppas få köra bara MAN
Vad skall då rulla på de röda linjerna till Humlegården?
Det verkar oftast vara just röda MAN vad jag kunnat se och jag gissar att Arriva inte är så intresserade av att köpa nya bussar nu.
Det lär ju också bli knepigt att köra 680 och 681 med samma buss nu om inte 83xx också konverteras.
Vad använder ni på 680, ledbuss som merutnyttjas på 682?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Det ska konverteras flera bussar, 32 st har jag hört. VDL, Scania och Volvo 8900. Det är inte bara Vaxholm som kör Vaxholmslinjerna, så det går allt möjligt i längd- och modellvariant på alla röda utöver 681 som har viktgräns. Och kanske 688 som mestadels körs av 83-vagn samt lite VDL. Eftersom både Vallentuna och Åkersberga kör Humlegården och inga av dessa har MAN, så är det långt ifrån bara MAN som går in dit. I Vaxholm går 14 ev 15 av våra 16 bussar in till stan. Tror bara Rindöbussen stannar lokalt.
Jag promenerar från jobbet längs Birger Jarlsgatan mer eller mindre dagligen. Ser ytterst sällan MAN på de linjer som utgår från Humlegården. Mest är det VDL, Scania OmniLink boggi samt Volvo B9S.
Konstigt, nu ser jag iofs bara matarlinjerna på mornarna och då är MAN ett vanligt inslag på alla (608 från Vallentuna, 624C/28C från Åkersberga samt även rätt ofta på 680 från Vaxholm/Resarö) linjerna.
Samma här, men jag ser oftast bara 608:an.
Där kan jag inte påminna mig att jag sett något annat än MAN led och boggi senaste veckan.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Såvida inget är ändrat så finns inga MAN i Okvista. I så fall är det extrainsatta bussar från Täby eller ordinarie Täby-omlopp du sett.
Eftersom 6914 har lackerats om och kommer vara några flera som kommer lackeras från rött till blått så har Täby fått röda Scania ledvagnar 77xx från Råsta. Så där är ersättningen till MAN och MAN är ersättningen för de blåa B9S.
Vill ni komma i kontakt med mig nås jag på min busskonto "sthlmbuss" på Instagram.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 januari 2021, 16:26:42 PM
Samma här, men jag ser oftast bara 608:an.
Där kan jag inte påminna mig att jag sett något annat än MAN led och boggi senaste veckan.
Täby och Okvista kör ungefär lika mycket på 608:an. Av morgonturerna är det 6:40 och 8:30 som normalt körs med MAN och båda dessa körs av Täby. Okvista har inga MAN.
Citat från: Stefan.D skrivet 16 januari 2021, 18:24:42 PM
Eftersom 6914 har lackerats om och kommer vara några flera som kommer lackeras från rött till blått så har Täby fått röda Scania ledvagnar 77xx från Råsta. Så där är ersättningen till MAN och MAN är ersättningen för de blåa B9S.
Och ersättningen i Råsta består av ett antal korta MAN i 66xx-serien. Tråkigt att se att man ersätter ledbussar med kortbussar.
Citat från: B10M skrivet 16 januari 2021, 19:10:08 PM
Täby och Okvista kör ungefär lika mycket på 608:an. Av morgonturerna är det 6:40 och 8:30 som normalt körs med MAN och båda dessa körs av Täby. Okvista har inga MAN.
Aha, det kan stämma eftersom jag oftast är ute strax efter åtta.
Jag får väl kolla lite framöver helt enkelt.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Citat från: B10M skrivet 16 januari 2021, 19:25:12 PM
Och ersättningen i Råsta består av ett antal korta MAN i 66xx-serien. Tråkigt att se att man ersätter ledbussar med kortbussar.
Det här hänger inte ihop. Scania led i 71- och 77-serierna flyttades tidigare i samband med att Roslagsbaneersättningen startade. MAN i 66-serien ska ersätta "korta" Scania i 71- och 75-serierna. Inga fler ledbussar har lämnat Råsta.
Är det många 66xx i trafik? Endast 6604, 6611 o 6614 har setts på bild i röd skrud.
Och hur är det med 6700-6703 i Lunda?
Har sett 6601,07 och 09 ute i trafik.
De 66xx som går i trafik är 6601, 6604, 6607-6609. Samtliga i Råsta. 6700-6703 har inte gått i trafik hittills.
Var rullar de mest, Sollentuna eller?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
De kan gå på vilka Råstalinjer som helst. Det finns ju bara fem stycken så chansen att få tag på någon av dem är inte särskilt stor.
Okej då väntar jag tills alla är ute.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: B10M skrivet 17 januari 2021, 16:02:08 PM
De 66xx som går i trafik är 6601, 6604, 6607-6609. Samtliga i Råsta. 6700-6703 har inte gått i trafik hittills.
6702 siktad i trafik igår och idag.
Även 6600, 6701 och 6703 är i trafik nu.
Även 6606 och 6614 i trafik
Nu är samtliga bussar i serien 6700-6705 i trafik i Lunda. I Råsta är samtliga bussar i serien 6600-6614 i trafik utom 6611 och 6612.
Nu har 6911-14 blivit blå.
Jisses kan de inte lägga ner denna idioti och lacka alla blåbussar röda! De på linje 1-6 kan fortsätta vara blå men resten kan bli röda. Hur mycket pengar läggs inte på alla dessa omlackeringar!? >:(
Ja, det vore verkligen en bra idé. Samtidigt kan man även vara lite mer flexibel i fordonskraven, och inte behöva kräva boggibussar/ledbussar på avgångar man i förväg vet har väldigt få resenärer. Idag medför kraven på blåfärg respektive busstyper att det blir lite väl rörigt.
Resenärerna struntar ju fullständigt i om bussen är blå eller röd, eller har två eller tre axlar.
Instämmer till fullo Ersa. :)
Ja allt för att nån byråkrat skall få lite jobb... Det där med färg och ålder och annat verkar kunderna bry sig lite i. Varför hamnar annars alltid LLT i topp i kundbarometrar år för år tillsammans med Karlstadsbuss? Dags för ute reform nu- mer makt närmare kunderna.
Nu förstår jag inte riktigt, 6911 - 14 levererades röda men lackeras nu om till Blå för att ersätta den blå-brist som uppstod när dom äldre B9S (blåa) blev för gamla för att gå i trafik?
Vart kommer uppgiften att Blåbussar skulle blivit röda?
Det menas väl att man borde ta bort de blå stombussarna helt och låta alla utom 1-6 vara röda. Alltså inte att några bussar lackats om från blått till rött.
Även 6910 har blivit blå. Så nu är dom 5 som fått ny färg.
Tyvärr bara mobilbild - kameran är inlämnad för rep.
(https://i.postimg.cc/mZ00T0JB/6605-527-So-St-B.jpg)
ZMP 162 - Arriva 6605.
Såg också 6601, 6604 och 6609.
Vilka linjer såg du de andra på?
Är Sollentuna och Solna centrum bästa ställena för detta vagnar?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Är den uppdaterade karossen på MAN förbehållet hybrider?
Ledbussarna som kom till Råsta förra året har ju den nya karossen, men uppenbarligen inte den nya bussen som Hasse fotat.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
66-vagnarna som kommit till Råsta är årsmodell 2018.
Aha, det förklarar saken...
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Fd Halmstad
Hej Bussmicke!
6601 gick på 506, 6604 på 525 och 6609 lämnade Sollentuna ej i trafik. Har inte letat efter dessa tidigare - som varande kameralös f.n. - så jag blev överraskad över att få syn på tre stycken direkt vid ankomsten till Sollentuna. Vid SoC såg jag bara 6601, som passerade förbi (trafikerar inte terminalen längre, tydligen).
/Hasse
Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2021, 18:38:43 PM
Är Sollentuna och Solna centrum bästa ställena för detta vagnar?
Ja det stämmer, och av dessa bör det vara Solna centrum där chansen är som störst.
Underbart med något annat än boggi. 8)
(https://i.postimg.cc/3x1JtjSz/6601-129-So-C-B.jpg)
ZMP 127
(https://i.postimg.cc/tggRw18J/6611-502-So-C-B.jpg)
YHJ 341
Såg även 6602 vid SoC. Åkte sen till Spånga stn och noterade 6703-6705 i trafik.
Kul med bilder. Mindre kul att inte kan montera siffrorna på samma plats! Hur svårt ska det vara? ::) Sen fattar jag inte att de inte kan beställa hela numret så att alla siffror kommer upp i ett svep. Det där ser ju fan så illa ut.
Är dessa de första SL-lackade MAN A21 som inte drivs på biogas? Tyckte det kändes så himla ovant att se en SL MAN A21 utan biogasbulan på taket ;D
Citat från: B10M skrivet 16 februari 2021, 07:52:33 AM
Ja det stämmer, och av dessa bör det vara Solna centrum där chansen är som störst.
Blir en resa i vår för att fota lite
I väntan på det några bilder från livet i Halmstad.
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Arriva%206601%20%C3%96sterbro%2CHalmstad%202019-08-28.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Arriva%206611%20%C3%96sterbro%2CHalmstad%202019-08-28.jpg)
Båda dessa nummer har funnits en gång tidigare.
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Arriva%206601%20Bergaliden%2CHelsingborg%202005-10-14.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Arriva%206611%20Gustav%20Adolfs%20torg%2CHelsingborg%202005-10-14.jpg)
Citat från: Citaro C2 skrivet 16 februari 2021, 18:50:35 PM
Kul med bilder. Mindre kul att inte kan montera siffrorna på samma plats! Hur svårt ska det vara? ::) Sen fattar jag inte att de inte kan beställa hela numret så att alla siffror kommer upp i ett svep. Det där ser ju fan så illa ut.
Den ena handen vet inte vad den andra gör....
Det absolut vanligaste är att beställa alla siffror samtidigt på samma ark, så att de hamnar rätt. Det finns dessutom ett klart och tydligt designprogram från SL som berättar att 6601 har sina främre siffror korrekt anbringade.
På 6611 sitter de fel, även om jag personligen föredrar svart bakgrund bakom siffrorna, för ökad tydlighet.
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2021, 02:23:45 AM
Det absolut vanligaste är att beställa alla siffror samtidigt på samma ark, så att de hamnar rätt.
På ett ark ja men om det sen klistras lika verkar inte vara så noga.
Man drar lös skyddspapperet från ena sidan. Alla fyra siffror är kvar på det kvarvarande papperet med den självhäftande sidan utåt. Därefter lägger man på hela arket på bussens yta, samtidigt som man ser till att undvika luftbubblor. Till sist avlägsnas papperet försiktigt från bussens yta, och siffrorna stannar då kvar på bussen.
Lägga dit siffra för siffra en och en, har jag aldrig gjort själv, eller sett någon annan i branschen göra.
Tja, det finns ju gott om exempel på bussar där en/flera siffra/or fallit av så man fått sätta dit en ny t.ex. - då kan det ibland bli lite snett och vint
Jag syftade på Var man klistrade på siffrorna. >Bilderna ovan visar att ena handen inte vet vad den andra gör..
Om man är seriös så byter man alla fyra siffror om en eller flera skadas eller saknas! Allt annat är rent slarv och ser förjäkligt ut. Tyvärr standard i SL-trafiken sedan urminnestider!
Det har aldrig varit någon ordning och reda på hur fordon eller skyltar ser ut i SL-trafiken. Jag kan inte komma på något annat företag som behandlar sin grafiska profil så illa.
Och kom för guds skull inte dragandes med att det är dyrt att sätta dit fyra nya siffror på ett ark. Så j***a mycket onödiga saker som beställs i SL-trafiken så är detta växelpengar.
Vad säger Citaro C2 om detta då? Övertydlighet är väl bra... ;D
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H3%206317%20T%C3%A4bygaraget%2C%C3%85kerby%20industiomr%C3%A5de%201996-01-13.jpg)
Kunde de inte satt dit några till?
Nobina 7970 är eller har i vart fall inv nr tre gånger bredvid varandra på baksidan....
Dyra är dessa dekaler verkligen inte! Tror en sats på fyra ark (med fyra siffror vardera) gick på sisådär 200 kr exkl moms senast jag beställde och monterade såna 2017.
(https://i.postimg.cc/mDTygTz3/IMG-20210223-111045.jpg) (https://postimages.org/)
Här har ni 7970, om nu någon missade det. ;D
Otroligt...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Transdev åtminstone i Vallentuna, har både på bussen och på motorluckan av nån anledning. Funderat lite på om de tappar så många motorluckor att de måste märka upp vilken buss den tillhör.
Ramen för reklam kom upp efter att man märkt upp siffrorna första gången, på motorluckan. Firman som monterade upp ramarna har gissningsvis inget ansvar för inventariesifforna, så de blev kvar halvt under ramen. Därefter klistrades ännu en uppsättning siffror på själva karossen.
På vissa bussar kan reklamramen ha tagits ner efter att ha blivit skadad, och då syns bägge uppsättningar tydligt.
Stordriftsnackdelar, som så mycket annat.
Antar/hoppas att 7970 utgjort prov för olika färger. Alla de som syns förkommer numera, vet inte vilken som anses standard. Men givetvis borde man tagit bort de överflödiga efteråt.
Inte ens tänkt på att de göms bakom reklamskylten. Men såklart är det så.
De gick en kortare tid utan reklamskyltram, och såg då helt okej ut, nylackade och blanka. Därefter kom nån på att ramen slulle på plats. Varför kan man undra, då publik för annonsering knappast lär vara så stor längsmed t.ex 665:ans och 666:ans färdväg.
Mobilbild
(https://i.postimg.cc/Xv5XT4sr/6910-670-Te-H-B.jpg)
Arriva 6910 - från röd till blå.
6602-6607, 6609, 6612, 6613 har jag sett i Solna idag. Solna centrum verkar vara ett bättre ställe att kolla på dem..
6602 Solna centrum
6607 Solna centrum och Vallgatan i Ulriksdal tror jag.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210408/d466be78182dfa161d4b2aee5f255802.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210408/e4795f515b1b59619f8d48de46bc0bea.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210408/4696a8545b996ccb8b10a85845d779b3.jpg)
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Lite mer fd. Halmstad i Spånga.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210408/9ef349d034ee0e8626c33c71b46c2f26.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210408/dbf39a1effdbcc6b7bac5f3938b1cc86.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210408/1a524cd51a9401bf8bcc9bb20ed823c3.jpg)
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Otroligt något annat än Scania OmniLink II boggi...
j***ar vad mycket snyggare CityWide är i LF-versionen.
Jag åkte med den bussen i Söndags (påskdagen)!
Citat från: Citaro C2 skrivet 08 april 2021, 18:41:02 PM
Otroligt något annat än Scania OmniLink II boggi...
He he.. Gott om Nutids-H10 annars
Citat från: Citaro C2 skrivet 08 april 2021, 18:41:02 PM
j***ar vad mycket snyggare CityWide är i LF-versionen.
På minner en hel del om Omnicity tycker jag.