I bilregister står det om att fordonen brukas vilket innebär att de inte ägs. På senare år har detta inneburit att bussar som står skrivna på bilhandlare inte skrivs in i bilregister. Det hela är en förskjutning av en hel del jämfört med för cirka 70 år sedan. Ser man på t ex felparkeringsavgifter, användning av fordon så är det brukarna som står för det hela.
Vad gäller försäkring är jag inte helt säker. När det gäller sådan är det i princip ägaren som svarar för kasus,dvs olycksfall men jag antar att detta går att avtala bort. Svensk sakrätt är präglad av en lärobok som Östen Undén skrev tidigt. Han var expert på folkrätt och sakrätt och i sakrätten sattes brukandet över ägandet. Och även i dag är det svårt att se ägandet av ett fordon som något som står över brukandet. Undén blev med åren knuten till UD som folkrättsexpert och utrikesminister och några år emellan var han universitetskansler. Läroböckerna har givits ut i nya upplagor långt fram. För övrigt hör till brukandet även godtros förvärv.
Vad jag fö kan utläsa så ägs Nobina bussar av separata företag.