"Varma bussar en trafikfara"-Svt länk

Startat av Peter Rost, 22 juli 2010, 01:48:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Citat från: Jonas1968 skrivet 24 juli 2010, 23:42:53 PM
Fast passagerarna kör ju inte bussen så att passagerarna får svettas påverkar ju inte trafiksäkerheten på samma sätt som om busschauffören tvingas sitta i hettan. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju temperaturen vid förarplatsen som är det viktiga.

Jag svarar ungefär likadant nu som jag gjorde i en annan tråd här på forumet som handlade om nästan precis samma sak: Jag har full respekt för er bussförare att ni skall ha bra luftkonditionering när ni kör, för att ni skall kunna hålla er pigga och alerta på vad ni gör, trots värmen. Jag som passagerare, kanske hellre väljer att strunta i bussen som inte har någon fungerande klimatanläggning och kanske kan, på åtminstone vissa områden, ta ett tåg istället för bussen och på så sätt kanske även jag överlever dagen. I det fall då jag drabbades av noll luftkonditionering, låsta dörrfönster etc., så var bussen dock ersättningsbuss för Roslagsbanan och då fanns det inte så mycket att göra. Luftkonditioneringen i bussen hade annars varit densamma om jag tagit buss (variant a la ersättningsbussen) eller tåg på samma sträcka: Noll.

Lung To

Det talas om att AC:n funkar inte när man måste öppn och stänga dörrar jämt. Har varit i andra länder bl.a. USA och u-land Thailand där AC:n funkade i de flesta bussarna. Konstigt att sånt kan inte ordnas i Sverige.

yngrot

Västerås har ju haft A-C i många år de har ju inte så många dörrar heller som normalt är på stadsvagnar... Kanske nån här på snacket som har mer koll på detta i Västerås???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Även i Umeå tätort är det numera AC på i stort sett alla fordon sedan man förpassat alla OmniCity-kortvagnar söderut. Med undantag av 52xx- och 53xx-vagnarna från Jönköping finns det separata utgångsknappar på bussarna som gör att inga dörrar står öppna i onödan. Detta är bra både värmemässigt på vintern, samt kylmässigt på sommaren. Dessutom skulle man lätt kunna eftermontera dörrknappar på Jönköpingsvagnarna, genom att helt enkelt koppla dem till fotocellerna.