Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Lander skrivet 27 juni 2008, 16:50:11 PM

Titel: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Lander skrivet 27 juni 2008, 16:50:11 PM
Nu söker Busslink och Swebus dispens från strejken i Stockholms län.

Vad tycker ni? Strejk i semestermånaden juli och på det dispens. Det blir helt tandlöst och kommer inte att ge någon större framgång. Hade man velat ha framgång borde man ha väntat till skolstarten i augusti. Men kommunalfacket inom busstrafiken är kända för att sitta på dubbla stolar.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1184096&lid=puff_1184134&lpos=lasmer
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 27 juni 2008, 17:48:20 PM
Citat från: Lander skrivet 27 juni 2008, 16:50:11 PM
Nu söker Busslink och Swebus dispens från strejken i Stockholms län.

Vad tycker ni? Strejk i semestermånaden juli och på det dispens. Det blir helt tandlöst och kommer inte att ge någon större framgång. Hade man velat ha framgång borde man ha väntat till skolstarten i augusti. Men kommunalfacket inom busstrafiken är kända för att sitta på dubbla stolar.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1184096&lid=puff_1184134&lpos=lasmer

Håller helt med.
Strejken skall ju vara när skolorna dra igång igen.
Inte nu när alla har semester för då ger det halv dan effekt.
Kommer nog finnas ett X antal resenärer som som sedan kommer bemöta bussförarna dåligt när det kommer tillbaka efter strejken.


Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Nico skrivet 27 juni 2008, 18:04:03 PM

Man få väl se vad som händer. Enligt vad jag förstod av medierna så söktes dispenserna efter att vissa kommunalråd uttryckligen bett om det och dispensansökningarna gäller väl enbart områden som saknar spårtrafik eller alternativ? Kollar man t.ex. in Busslinks pressmeddelande (http://www.busslink.se/default.aspx?id=6334&refid=1609) kring dispensansökningarna så tycker i alla fall jag att det framgår.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Camilla skrivet 27 juni 2008, 18:10:40 PM
Citat från: Johan H skrivet 27 juni 2008, 17:48:20 PM
Håller helt med.
Strejken skall ju vara när skolorna dra igång igen.
Inte nu när alla har semester för då ger det halv dan effekt.
Kommer nog finnas ett X antal resenärer som som sedan kommer bemöta bussförarna dåligt när det kommer tillbaka efter strejken.



Lång ifrån alla har ju inte semester.
Jag tor strejken kan bli kännbar för det är ju massa ungdomar som jobbar på sommaren och dom har är nog beroende av bussen
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: virtual1 skrivet 28 juni 2008, 00:04:02 AM
Citat från: Johan H skrivet 27 juni 2008, 17:48:20 PM
Håller helt med.
Strejken skall ju vara när skolorna dra igång igen.
Inte nu när alla har semester för då ger det halv dan effekt.
Kommer nog finnas ett X antal resenärer som som sedan kommer bemöta bussförarna dåligt när det kommer tillbaka efter strejken.

Efter sommaren går inte bussersättningen Farstagrenen, då går inte heller bussersättningen Nynäsgrenen så där tappas en del... - f.ö. så stödjer jag att bussförarna ska få högre lön, men problemet är att det här i värsta fall kan få folk sparkade från sina jobb/massa löneavdrag istället för att de inte kan ta sig till arbetet! - problemet med en sån här strejk är ju att det går ut över tredje man som inte hellre vill än att chaffisarna ska få bättre löner, men det är ju inte tredje man som sitter med den beslutsrätten!
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Olle skrivet 28 juni 2008, 09:48:26 AM
Men ska man åtminstone inte försöka förhandla innan man strejkar, och tredje man blir drabbad ?? Men det är klart de som strejkar får extra "semester", och arbetsgivarna slipper betala ut löner.... ???
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Magnus_J skrivet 28 juni 2008, 09:53:25 AM
Citat från: Olle skrivet 28 juni 2008, 09:48:26 AM
Men ska man åtminstone inte försöka förhandla innan man strejkar, och tredje man blir drabbad ?? Men det är klart de som strejkar får extra "semester", och arbetsgivarna slipper betala ut löner.... ???

fast enligt både BuA och kommunal har man förhandlar och var oense , samt att de tillsatta medlarna gav upp.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Nico skrivet 28 juni 2008, 11:38:54 AM

Medlarna gav ett bud i förra veckan som BuA accepterade, men som Kommunal förkastade och det är väl i princip där man står nu.

Sedan en liten pekpinne från den administrativa sidan och det gäller denna tråds rubrik... för detta med att söka dispens är nog knappast signifikativt för enbart folk i Storstockholm. I Bussnacks regler står bl.a. " -Det får inte förekomma några personliga påhopp eller allmän pajkastning." Att påstå att en viss kategori människor gör på ett viss sätt (i synnerhet som rubriken är ganska nedlåtande) tangerar denna regel. Överlag så skiljer sig knappast de med riktnummer 08 så särdeles från andra människor i detta avlånga land. M.a.o. så får ni gärna undvika denna typ av uttryck. Rubriken får stå kvar denna gång (då tråden annars kan bli svår att hitta då den flyttats/bytt tavla), men ha gärna detta med att tänka först och skriva sedan i åtanke.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Christer K skrivet 28 juni 2008, 11:51:03 AM
Citat från: Lander skrivet 27 juni 2008, 16:50:11 PM
Nu söker Busslink och Swebus dispens från strejken i Stockholms län.

Vad tycker ni? Strejk i semestermånaden juli och på det dispens. Det blir helt tandlöst och kommer inte att ge någon större framgång. Hade man velat ha framgång borde man ha väntat till skolstarten i augusti. Men kommunalfacket inom busstrafiken är kända för att sitta på dubbla stolar.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1184096&lid=puff_1184134&lpos=lasmer

Undar vad som menas med att kommunalfacket sitter på dubbla stolar? Är de arbetsgivare oxå för bussförarna? Möjligt vis genom a-kassa för de som är med.
/ Christer K
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 juni 2008, 15:02:24 PM
Citat från: Johan H skrivet 27 juni 2008, 17:48:20 PM
Håller helt med.
Strejken skall ju vara när skolorna dra igång igen.
Inte nu när alla har semester för då ger det halv dan effekt.
Kommer nog finnas ett X antal resenärer som som sedan kommer bemöta bussförarna dåligt när det kommer tillbaka efter strejken.


En stor del av detta X antal bemöter troligen redan bussförarna dåligt.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Jo skrivet 30 juni 2008, 16:46:34 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 juni 2008, 15:02:24 PM
En stor del av detta X antal bemöter troligen redan bussförarna dåligt.

Konstigt att vissa av förarna anser sig dåligt bemötta av kunderna. Kan de måhända vara dessa som kunderna tycker att de blir dåligt bemötta av?
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: JDS skrivet 30 juni 2008, 20:09:23 PM
Citat från: Christer K skrivet 28 juni 2008, 11:51:03 AM
Undar vad som menas med att kommunalfacket sitter på dubbla stolar? Är de arbetsgivare oxå för bussförarna? Möjligt vis genom a-kassa för de som är med.
/ Christer K

Somliga anser att facket är medskyldigt till allt ont, eftersom de menar att det borde säga emot oftare och bedriva mera kamp. Om dessa "somliga" fick bestämma skulle facket aldrig gå med på något överhuvudtaget, vilket kanske låter konstigt, men inte för alla uppenbarligen!  ;D
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: jocke skrivet 30 juni 2008, 21:02:34 PM
"Och förhoppningen om att vissa linjer ska få dispans har grusats: bara ersättningsbussarna mellan Nynäshamn och Västerhaninge får fortsätta att gå som vanligt. "

Ersättningsbussarna mellan Nynäshamn och Västerhaninge får fortsätta att gå som vanligt.

Däremot kommer inte bussarna att köra till Nacka och Värmdö eller mot Norrtälje när strejken bryter ut . Inte heller ersättningsbussarna för gröna linjen undantas från strejken.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2800155.ab
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Patrik skrivet 30 juni 2008, 21:09:15 PM
Det här är nog första gången jag är glad för att det inte är ett "vanligt" företag som kör SL 565, utan Westin som då kör som vanligt.
Man blir ju dock tvungen att åka tidigare än vanligt för att ha en chans att få plats i bussen och slippa lite av köerna inne i stan, man kunde ju hoppas att dom sätter in extrabussar till avgångarna som är var 20:e minut till stan och 30:e minut från stan för man kan ju anta att hemresan kommer ta otroligt lång tid imorgon.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: bjalle skrivet 30 juni 2008, 21:10:07 PM
Citat från: Patrik skrivet 30 juni 2008, 21:09:15 PM
Det här är nog första gången jag är glad för att det inte är ett "vanligt" företag som kör SL 565, utan Westin som då kör som vanligt.
Man blir ju dock tvungen att åka tidigare än vanligt för att ha en chans att få plats i bussen och slippa lite av köerna inne i stan, man kunde ju hoppas att dom sätter in extrabussar till avgångarna som är var 20:e minut till stan och 30:e minut från stan för man kan ju anta att hemresan kommer ta otroligt lång tid imorgon.

Kanske inte blir så lätt med tanke på fordonstillgång?
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Patrik skrivet 30 juni 2008, 21:11:11 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 juni 2008, 21:10:07 PM
Kanske inte blir så lätt med tanke på fordonstillgång?

Dom har säkert massor som inte behöver användas på morgonen iaf eftersom turisterna troligen inte har vaknat då...
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Patrik skrivet 30 juni 2008, 21:12:59 PM
Westin får gärna mygla lite eller stå ut med fyllda bussar med olagligt stående passagerare...
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: jocke skrivet 30 juni 2008, 21:15:40 PM
Nacka Värmdö / Ekerö och Farsta-grenen drabbas väl allra hårdast
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: homer skrivet 30 juni 2008, 22:55:10 PM
Citat från: jocke skrivet 30 juni 2008, 21:15:40 PM
Nacka Värmdö / Ekerö och Farsta-grenen drabbas väl allra hårdast

dem drabbas väl inte ett dugg hårdare än andra områden, antigen går de bussar eller så gör de inte de, bussarna finns inte som ett kommplement till tågen utan går på områden där tågen inte går
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: homer skrivet 30 juni 2008, 22:57:40 PM
Citat från: Patrik skrivet 30 juni 2008, 21:12:59 PM
Westin får gärna mygla lite eller stå ut med fyllda bussar med olagligt stående passagerare...

varför skulle dem köra extra turer gratis när dem inte får betalt för de?
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: KRNI skrivet 01 juli 2008, 00:45:10 AM
Som jag förstått det så går bussarna till Nynäshamn istället för tågtrafik, har jag rätt där? I sådana fall är min fråga varför man inte kör busstrafiken på Farstalinjen, den ersätter ju också tågtrafik. Med risk för att inte vara fullt insatt. Vänliga och informativa svar tas tacksamt emot!

Hoppas på kortvarig strejk där självklart busschafförerna får det bättre!
/KRNI
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 01 juli 2008, 02:56:42 AM
Citat från: KRNI skrivet 01 juli 2008, 00:45:10 AM
Som jag förstått det så går bussarna till Nynäshamn istället för tågtrafik, har jag rätt där? I sådana fall är min fråga varför man inte kör busstrafiken på Farstalinjen, den ersätter ju också tågtrafik. Med risk för att inte vara fullt insatt. Vänliga och informativa svar tas tacksamt emot!

Hoppas på kortvarig strejk där självklart busschafförerna får det bättre!
/KRNI


Troligen är det för att man har tänkt så att i Södra Förorterna, dvs Farsta bland annat, så är det i alla fall nära till spårtrafik, medan i Nynäshamn så är det inte det.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 juli 2008, 07:53:22 AM
När  det  gäller  dispens  prioriterades  Nynäsbanan,  framför  Nacka/Värmdö,om  jag  förstått  saken  rätt.

Kunde  inte  diverse  underentrepenörer  kallas  in  och  köra  Nynäsersättningen, och  i  stället  tillåta  viss  busstrafik  i  Nacka/Björknäs, exempelvis.

/Peter
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Nico skrivet 01 juli 2008, 09:23:05 AM

Möjligen, själv har jag lite svårt att förstå varför i alla fall inte 676:an fick dispens. Nu blir ju i stort sett hela Roslagen utan kollektiva förbindelser.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 juli 2008, 18:42:11 PM
Förvisso. Skall  till  Gotland  nästa  vecka, så  man  får  vara  glad  för  att  det  går  bussar  till  Nynäshamn ;). Förhoppningsvis  är  kanske  konflikten  löst  tills  dess, och  med  i  bästa  fall  nöjda  parter.

/Peter
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: virtual1 skrivet 02 juli 2008, 13:36:35 PM
Citat från: homer skrivet 30 juni 2008, 22:55:10 PM
dem drabbas väl inte ett dugg hårdare än andra områden, antigen går de bussar eller så gör de inte de, bussarna finns inte som ett kommplement till tågen utan går på områden där tågen inte går

Tänk för att det gör det, här rör det sig om c:a 40000 passagerare/dag som skulle tagit ersättningbussen, det är nästan en femtedel av all berörd busstrafik i länet!!!!
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Patrik skrivet 02 juli 2008, 18:13:09 PM
Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2008, 13:36:35 PM
Tänk för att det gör det, här rör det sig om c:a 40000 passagerare/dag som skulle tagit ersättningbussen, det är nästan en femtedel av all berörd busstrafik i länet!!!!

Jag hörde på radion igår att SL hade sagt att det var runt 250.000 resenärer som hade blivit drabbade av strejken.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Cero skrivet 02 juli 2008, 19:13:48 PM
Citat från: virtual1 skrivet 02 juli 2008, 13:36:35 PM
Tänk för att det gör det, här rör det sig om c:a 40000 passagerare/dag som skulle tagit ersättningbussen, det är nästan en femtedel av all berörd busstrafik i länet!!!!

Om du menar farstabanan hade den 2006 34 000 påstigande per vintervardag. Gissningsvis är runt hälften kvar i stan och arbetar, så låt oss säga att 20 000 är aktuella nu under sommaren. Många har säkert redan flytt till andra färdmedel (så skedde när grenen mot Fruängen renoverades) vilket ytterligare decimerar antalet.

Dock tycker jag det är inkonsekvent att ge dispens för Nynäsbanan men inte för farstagrenen och Roslagsbanan (den del som körs av Busslink). Alla tre är ersättningar för tågtrafik som för tillfället är inställd och även om de omgivande förhållandena är olika (det är ändå något lättare för de flesta att ta sig någonstans utmed farstalinjen än "ute i skogen") tycker jag man skulle varit konsekvent och tillåtit all trafik som ersätter spårbunden sådan.


Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Fredde skrivet 02 juli 2008, 19:22:38 PM
Någon som vet hur fullsatt det är på 565, 639 etc som faktiskt rullar?

Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Patrik skrivet 02 juli 2008, 19:23:42 PM
565 har bara blivit halvfulla dom här tre (två med strejk) dagarna som jag åkt den nu i sommar.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Fredde skrivet 02 juli 2008, 19:25:16 PM
Okej! Kanske inte så många som vet att vissa turer faktiskt går..

Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Patrik skrivet 02 juli 2008, 19:26:30 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 02 juli 2008, 19:25:16 PM
Okej! Kanske inte så många som vet att vissa turer faktiskt går..



Nej, jag hörde några som inte visste om den fortfarande gick men chansade iaf, vissa vågar chansa, andra inte...
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Fredde skrivet 02 juli 2008, 19:28:55 PM
Ahh.. Ja för det har ju enbart framkommit på sl.se att enstaka turer går.. Och hur många kollar in den sidan? ::)

Det är väl noll ståplatser på de bussarna som trafikerar den linjen?

Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Patrik skrivet 02 juli 2008, 19:32:02 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 02 juli 2008, 19:28:55 PM
Ahh.. Ja för det har ju enbart framkommit på sl.se att enstaka turer går.. Och hur många kollar in den sidan? ::)

Det är väl noll ståplatser på de bussarna som trafikerar den linjen?



Ja, det är inte många som kollar på den sidan...

Ja, man får inte stå i dom men ibland gör ju förarna undantag och denna vecka låter vissa förare passagerare kliva av/på vid dom hållplatserna som inte är till för det i vanliga fall.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Nico skrivet 02 juli 2008, 19:44:15 PM

Är väl heller inte så stort behov då de flesta väl ändå åker pendeln?
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: homer skrivet 02 juli 2008, 20:32:38 PM
Citat från: Patrik skrivet 02 juli 2008, 19:32:02 PM
Ja, det är inte många som kollar på den sidan...

Ja, man får inte stå i dom men ibland gör ju förarna undantag och denna vecka låter vissa förare passagerare kliva av/på vid dom hållplatserna som inte är till för det i vanliga fall.

Westin är Strejkbrytare alltså, dax för facket att skicka ut en vakt kanske
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: vesslan30 skrivet 02 juli 2008, 21:55:04 PM
639 går med stående från Rimbo och stående från tekniska ..
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 05 juli 2008, 10:47:54 AM
Citat från: vesslan30 skrivet 02 juli 2008, 21:55:04 PM
639 går med stående från Rimbo och stående från tekniska ..

Får KR238/239 ha stående? (Om man nu inte bytte bort vagnen till en ledvagn istället)
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: HB skrivet 05 juli 2008, 10:56:06 AM
Citat från: homer skrivet 02 juli 2008, 20:32:38 PM
Westin är Strejkbrytare alltså, dax för facket att skicka ut en vakt kanske

Westins förare är knappast strejkbrytare då dom inte var uttagna till konflikt!
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: homer skrivet 05 juli 2008, 19:07:41 PM
Citat från: HB skrivet 05 juli 2008, 10:56:06 AM
Westins förare är knappast strejkbrytare då dom inte var uttagna till konflikt!

Samtliga Swebus och Busslinks linjer var tagna i strejk om då Westin åker runt och plockar upp folk på "deras" hållplatser ser åtminstånde jag de som strejkbrytare

Mycket osolidariskt då avtalet som Sl förarna strejkade för även rör Westinförarna när de är klart


Blir ju samma sak om en enskild kommun beställer egna tusristbussar under strejken och kör in folk till stan
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Patrik skrivet 05 juli 2008, 20:31:45 PM
Citat från: homer skrivet 05 juli 2008, 19:07:41 PM
Samtliga Swebus och Busslinks linjer var tagna i strejk om då Westin åker runt och plockar upp folk på "deras" hållplatser ser åtminstånde jag de som strejkbrytare

Mycket osolidariskt då avtalet som Sl förarna strejkade för även rör Westinförarna när de är klart


Blir ju samma sak om en enskild kommun beställer egna tusristbussar under strejken och kör in folk till stan

Vad menar du med "deras" hållplatser?
Dom körde ju längs sin vanliga linje men påstigning/avstigning får inte ske på vissa delar av sträckan men ville någon kliva av eller på iaf så fick dom det, för vissa förare.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: homer skrivet 05 juli 2008, 21:17:42 PM
Citat från: Patrik skrivet 05 juli 2008, 20:31:45 PM
Vad menar du med "deras" hållplatser?


SL bestämmer vilka hållplatser som olika linjer ska angöra och eftersom westins linje normalt inte plockar upp folk vid en viss hållplats är resande där hänvisade till andra linjer som just vid aktuella tillfället är tagna ur trafik.

man kan peka på likheterna med att Sl i början av veckan inte ville sätta in längre tåg för att riskera att ses som strejkbrytare samma sak blir de om Westin stannar vid hållplatser där de under strejken inte skall gå trafik
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Cero skrivet 06 juli 2008, 00:03:35 AM
Citat från: homer skrivet 05 juli 2008, 19:07:41 PM
Samtliga Swebus och Busslinks linjer var tagna i strejk om då Westin åker runt och plockar upp folk på "deras" hållplatser ser åtminstånde jag de som strejkbrytare

Mycket osolidariskt då avtalet som Sl förarna strejkade för även rör Westinförarna när de är klart


Blir ju samma sak om en enskild kommun beställer egna tusristbussar under strejken och kör in folk till stan

Det var inte Swebus och Busslinks linjer som var tagna i strejk, det var dess personal.

På vilket sätt berör avtalet Westinförarna? De kör väl bara beställningstrafik, även om den beställning de i detta fall kör på råkar komma från Busslink(?) och avse upphämtning av resande utmed en viss sträckning som på SL-språk kallas 565. Antar att de får betalt utifrån överenskommelse med uppdragsgivaren och inte utifrån vilket kollektivavtal Busslink/Swebus råkar ha?

Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 06 juli 2008, 09:42:30 AM
Citat från: Cero skrivet 06 juli 2008, 00:03:35 AM
Det var inte Swebus och Busslinks linjer som var tagna i strejk, det var dess personal.


Busslink/Swebus personal, och därmed deras linjer.
SL beställer trafik, de har beställt att Busslink och Swebus skall köra en viss linje och att Westin Buss skall köra 565 och vilken tidtabell de skall ha. Om de då börjar stanna på hållplatser utöver avtalet för att plocka upp resenärer eller släppa av dom, för att de förare som skulle stannat där strejkar, är det en form av strejkbryteri. Jag menar, det var ju ingen Närtrafiksförare på Lidingö (Traveller) som började köra linje 203 bara för att den linjen inte gick men folk ville åka där.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Cero skrivet 06 juli 2008, 10:02:21 AM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 06 juli 2008, 09:42:30 AM
Busslink/Swebus personal, och därmed deras linjer.
SL beställer trafik, de har beställt att Busslink och Swebus skall köra en viss linje och att Westin Buss skall köra 565 och vilken tidtabell de skall ha. Om de då börjar stanna på hållplatser utöver avtalet för att plocka upp resenärer eller släppa av dom, för att de förare som skulle stannat där strejkar, är det en form av strejkbryteri. Jag menar, det var ju ingen Närtrafiksförare på Lidingö (Traveller) som började köra linje 203 bara för att den linjen inte gick men folk ville åka där.

Det blir självklart strejkbryteri om de stannar på andra ställen, men jag uppfattar de tidigare inläggen som att det är strejkbryteri att de kör det de fått beställning att köra. I min värld är det inte det och är det dessutom som du skriver SL själva som kontrakterat Westin är det ännu mindre strejkbryteri om de kör sina avgångar.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 06 juli 2008, 10:34:38 AM
Citat från: Cero skrivet 06 juli 2008, 10:02:21 AM
Det blir självklart strejkbryteri om de stannar på andra ställen, men jag uppfattar de tidigare inläggen som att det är strejkbryteri att de kör det de fått beställning att köra. I min värld är det inte det och är det dessutom som du skriver SL själva som kontrakterat Westin är det ännu mindre strejkbryteri om de kör sina avgångar.

Då uppfattade vi det olika, för jag uppfattade första inlägget om strejkbryteri som att det gällde det faktum att de stannade på hållplatser de normalt inte stannade på. Var ju tom citat på just det inlägget.
Självklart får de köra de avgångar de har kontrakt på, enligt den tidtabell som finns. Men inte mer.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Richard1250 skrivet 06 juli 2008, 11:07:12 AM
Jag tycker att det är helt i sin ordning att gå ut och strejka är inte bussförare själv satt i Hallandstrafikens resenärsråd.
Det har ju bara år efter år blivit sämre för förarna, längre tjänster kortare raster dåligt betalt, utslitna förare fysiskt och psykiskt.

Ni gör helt rätt som går ut i strejk o bry er inte om vem det drabbar ni har gjort så mycket för alla som åker buss i Sverige kör oss vart vi vill, när vi vill åka ni finns alltid där och ni behövs.

Vi som passagerare eller kunder till länstrafikbolagen som det så fint heter ska ställa upp för er förare nu.

Ni ska ha bättre betalt bättre raster och drägligare arbetsmiljö.
Stå på er när det strejkas och ge inte med er.

Ni förtjänar att få det bättre.

Richard
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: JDS skrivet 06 juli 2008, 11:42:49 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 11:14:17 AM
Att arbetstiden (betalda tiden) blivit längre per arbetsdag innebär att det åtgår färre arbetsdagar för att fullgöra veckoarbetstiden, här finns det två olika "skolor"  Landsorten som vill ha så många fridagar som möjligt och så Stockholmsmodellen som vill ha så korta arbetsdagar som möjligt, detta leder ibland till kulturkrockar.

Krockarna beror väl snarast på det att antalet fridagar i Stockholm under en mycket lång tid ansetts som en fix konstant. Alltså har strävandena från personalens sida koncentrerats på att försökta få ned arbetstiden per tjänst. Detta är ju samma sak som att minska den faktiska veckoarbetstiden, men ibland har nog inte den där kommunikationen fungerat riktigt: arbetsgivarna undrar om man skojar när man föreslår minskad arbetstid, och medlemmarna skiter i hur man formulerar kravet - huvudsaken är att det blir kortare tjänster och oförändrat antal fridagar.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: HB skrivet 06 juli 2008, 21:54:56 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 11:14:17 AM
En kort kommentar bara.

Arbetstiden har sett till veckoarbetstiden inte blivit längre, den är fortfarande 40 timmar (eller 38,25) och även lägre än detta beroende på avtals o trafikområde.

Att arbetstiden (betalda tiden) blivit längre per arbetsdag innebär att det åtgår färre arbetsdagar för att fullgöra veckoarbetstiden, här finns det två olika "skolor"  Landsorten som vill ha så många fridagar som möjligt och så Stockholmsmodellen som vill ha så korta arbetsdagar som möjligt, detta leder ibland till kulturkrockar.

I samband med övergång till det nya BBA-avtalet så har faktiskt arbetstidsuttaget per vecka sjunkit rätt rejält då långa matraster (delade tjänster) samt nattarbete premieras med arbetstidsförkortning. Har man tillexempel enbart delade tjänster med 4 timmars matrast per dag så har arbetsveckan sjunkit från 40 timmar per vecka till 36 timmar och 40 minuter. Det är nog få yrkesgrupper som fått den arbetstidsförkortningen i modern tid.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: homer skrivet 06 juli 2008, 22:12:49 PM
Det är heller inga andra yrken som har 4 timmars matrast

nånting + ska man väl ha för skiten
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: JDS skrivet 06 juli 2008, 22:28:28 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 12:08:09 PM
Precis!

Kortare tjänster innebär fler arbetsdagar medans längre innebär fler fridagar (nolldagar)

Jag minns väl ett krav från organisationen, eller rättare sagt från ett enskilt ombud inför en tidtabellsperiod att man ville ha fler nolldagar på den o den tjänstegruppen, visst inga problem men vilket krav ska vara överordnat det andra? Det går inte att få kortare arbetstid per dag samtidigt som man får fler lediga dagar.

Det ska ju f.ö inte vara något eftersträvansvärt att lägga ut en mängd nolldagar på enskilda tjänstegrupper, arbetstiden ska ju normalt vara så jämn som möjligt fördelat bland personalen.

Men som sagt jag känner väl igen problemet, att man inte kommunicerat sammanhanget med de enskilda förarna (medlemmarna)

Snarare är väl problemet att facket inte lyckats kommunicera sammanhanget med företagen: "Vi vill inte jobba så förbannat mycket!"

Jag anser att om man ska räkna arbetstiden så som företagen gör, så är 35 h en rimlig veckoarbetstid i SL-trafiken.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: JDS skrivet 06 juli 2008, 23:26:07 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 22:47:19 PM
Det är ju en avtalsfråga, men jag tror det är oerhört svårt att motivera varför löner o villkor ska vara så mycket bättre inom SL området, jag kan köpa att förarna i innerstad och närförorter ska ha bättre villkor och det gäller även i Malmö o Göteborg men inte alls varför det ska vara kortare arbetstid och högre lön för en Busslinkförare i Rimbo kontra en KR förare i Östhammar, eller mellan två Swebusförare i Bro resp Bålsta.

För att Swebus i Bålsta ännu inte har infört millimeterprecision i turerna vilket man har i Bro, skulle kunna vara ett tänkbart svar. Men det har man kanske, och då är samma argument tillämpligt även där. Arbetsgivarna tjatar och tjatar om att de måste få ut den arbetstid som de betalar för, men det får ju inget annat företag. Det känns mera som att man tävlar om vem som kan försvåra livet mest för de anställda. Missförstå mig inte, jag vet att det är eller har varit ditt jobb att suga ut så mycket tid som möjligt ur personalen, men håll med om att Hastus inte räknar ut kostnaderna för krockskador och ständig utbildning av nya förare...
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: JDS skrivet 06 juli 2008, 23:56:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 23:33:27 PM
Undertid är inget eftersträvansvärt, allrahelst med dagens förarproblem.

Om någon skulle påstå att dagens strama tjänstepaket har tillkommit för att det råder brist på personal så vore det ju bara larv. Jag föreslår att det införs under rubriken "sjunga för sin sjuka mor". Det omvända vore mer sanningsenligt. Om man försöker kompensera brist på personal med att låta dem som finns kvar jobba hårdare så blir ju bristen för övrigt bara ännu värre.

Det må vara som Jeppson sade i måndags, att ett dyrare avtal måste leda till antingen dyrare biljetter, högre skatter eller färre bussturer. Men hallå: vad är då problemet? Det där låter mer som en lösning på prisproblemet i branschen. Man får inte bilda karteller, så det minsta man kan göra är väl att spela lite mer svårfångad när kunderna försöker pressa priserna?
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: homer skrivet 07 juli 2008, 00:11:10 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 22:43:43 PM
Är väl ingen som har 4 timmars matrast, matrast = max 90 minuter.


Jag svarade bara på Hb'n inlägg ovanför mitt där han nämde matrast och 4 timmar i samma mening...
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: HB skrivet 07 juli 2008, 10:31:02 AM
Citat från: homer skrivet 06 juli 2008, 22:12:49 PM
Det är heller inga andra yrken som har 4 timmars matrast

nånting + ska man väl ha för skiten

Delad tjänstgöring finns i flera andra brancher. Sjukvård och restaurang är två exempel där det förekommer. Alternativet till delad tjänstgöring är att ha dubbelt så många anställda, fast på deltid. På vissa arbetsplatser uppskattas delade tjänster mer, på andra mindre. En springade punkt är avståndet till sin arbetsplats. Bor man "tvärs över gatan" är det enklare. Har man 4 mil i bil att åka så är det inte lika kul.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Karsten skrivet 07 juli 2008, 10:52:53 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 10:38:51 AM
Det är som jag nämnde tidigare något som funnits i vården sedan länge, under de senaste 10 åren med sporadiskt men nu kommer det på nytt på bred front, ofta på de anställdas önskemål, hellre en delad tur på helgerna än arbete två helger av tre som är alternativet.

Åtta till åtta två dagar i månaden är det som gäller från i höst på en arbetsplats nära "mig"

Lars, jag köper resonemanget men det har inget med busstrafikens problem att göra. Att det blir sämre för de anställda inom vården (vilket gör att de delade passen framstår det bästa av två onda ting) försvarar inte att det inom busstrafiken inte kan ske förbättringar för de anställda. Jag skulle också hellre jobba två delade pass i månaden om alternativet var jobb 2 helger av tre. Lyckligtvis arbetar jag inom ett företag där ingetdera tillåts i avtalet.
Titel: SV: Typiskt 08:or att söka dispens
Skrivet av: Cero skrivet 07 juli 2008, 11:09:07 AM
Ett övergripande problem inom bl.a. den upphandlade trafiken är att kopplingen från slutkunden och dennes betalningsvilja relativt utförd tjänst till den part som faktiskt utför tjänsten och får betalt för den är för lång och bruten på många ställen. Det pris slutkunden, dvs den som kliver på bussen, är beredd att betala kan vara såväl högre som lägre än det nuvarande, givet att vissa villkor är uppfyllda. I de villkoren kan mycket väl ligga ökad beredskap för att täcka upp trasiga bussar, uteblivna förare, rena och hela bussar, längre omloppstider för att minska förseningar, trevligare (kanske till följd av bättre arbetstider) förare, etc. Men eftersom det inte är slutkunden och dess plånbok som bestämmer utan huvudmannen, i detta fall SL, som fastställer sina villkor och därmed pressar priset tvingas alla entreprenörer lägga bud på smärtgränsen. Det går ut över personal och material vilka båda pressas till det yttersta, liksom slutkunden som ofta inte är nöjd med den tjänst som levereras men inte har någon att vända sig till. För i mitten sitter SL och trivs. Billig trafik, många som åker (monopol) och en bra slant emellan till SL att köra byråkratin med. När bussen sedan är försenad, resenären irriterad (kanske rent av på något helt annat) möts två sura och irriterade människor i ett fiktivt kundmöte och det kan aldrig bli bra.

Jag är inte utan vidare för att allt ska drivas i offentlig regi, snarare tvärt om. Men beträffande lokaltrafik, viss sjukvård, äldrevård och en del gatu- och parkvårdande uppgifter bör man fundera på om det är rätt att upphandla. Jag tror att man får bättre kvalitet och lägre kostnader totalt sett om man driver dessa verksamheter i kommunal regi, givet att man har rätt styrning och ledning av verksamheterna (något som det offentliga tyvärr är rätt dålig på). Därmed skapas också en direkt relation mellan slutkund och utförare. Detta leder till att man lättare kan hitta de toleranser verksamheten kan klara ekonomiskt och därmed också skapa ett bättre utrymme för flexibilitet i arbetstider och lön kontra verksamhetens produktivitet och effektivitet.

I dagsläget är det väl bara en tidsfråga innan man konkurrensutsätter och upphandlar polisverksamheten också.