Hockeyklubba vid Solna C (Bild)

Startat av Oskar A, 09 februari 2008, 00:26:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Nico


Ah, en av mina favoriter... även om den nog snart tyvärr försvinner. Denna individ har ju lite hyss för sig och ibland tar det sin man (och i vissa fall även sin kvinna) ett tag att få den att vara med på noterna. Bl.a. är den inte så lätt att få in backväxeln på vilket gör att man helst inte sätter ut den allra först på morgonen.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sundås

Varför är den här bussen lackad såhär?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Skalman

Såvitt jag förstår är det en variant på det färgschema som kallas SL84,
med den "höga" vita randen. Det andra vita torde vara strajpning som
skett i efterhand?

Flera av bussarna i just 41-serien ser ut på detta sätt (men nu är väl
inte så många av de kvar).

Någon annan kan säkert reda ut detta mer utförligt.

Dan Henriksson

Jag kommer inte ihåg om det är den exakta benämningen, men det var något slags expressbussdesign. Jag körde själv i norrort när "hockeyklubborna" började användas, och här var de väl tänkta att gå mest på linje 670 (Vaxholm) och 640 (nuv. 676, Norrtälje). De var dock inte hårt knutna till dessa linjer utan kunde användas även på andra linjer, t.ex. 621, 625 och 639 eller lokallinjer (beroende på tjänsternas innehåll). Det fanns även hockeyklubbor söder om stan, men de känner jag inte till lika väl. Med lite välvilja kanske man skulle kunna säga att de här bussarna var föregångare till blåbussarna som i dag rullar på stomlinjerna.

Mycket trevlig bild förresten, Oskar!  :)

/Danne H

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Visst finns det eller har funnits blå hockeyklubbor också?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 februari 2008, 09:27:13 AM
Visst finns det eller har funnits blå hockeyklubbor också?

Det finns/fanns väl hos ett visst bolag i Sthlmstrakten som kör mycket ersättningstrafik som jag glömt namnet på, men det är väl ändå en ersättningskonstruktion? Blått kom väl efter hockeyklubborna inom SL?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Jaså, fanns det klubbor i 42xx-serien, jag har bara sett det på 41-vagnar, iofs har jag ingen koll på södra sidan så det kan mycket väl vara så att dessa rullade där...
Det hela började väl med ett knippe H27:or som stationerades i Norrtälje och fortsatte sedan med H29:orna som hamnade i Vaxholm?
Finessen med dessa bussar var om jag minns rätt att de hade hög standard på inredningen samt finesser individuella läslampor och fm-radio med hörlursuttag vid alla platser, alltså en föregångare till nutida stomlinjer.
//Fredrik

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Öden

Hej !

PTS fd. 3001/FAG 474 står enligt CBR regad på S Ö Bil Buss Leasing i Sollentuna AB sedan
04-08-24, avställd 04-08-23. Men till saken hör att den en längre tid stått och "sovit" på
samma plats i Gävle utan att ha rört sig !

Mvh Peter Ö

homer

Så dessa bussar var först med att få de vi idag kallar regionalstandard? Fm radio'n finns ju inte kvar idag, och de är väl knappast en funktion som efterfrågas heller då många har egna spelare med sig

en annan fråga jag har ang. lars inlägg om att även tyresö hade några

vissa av bussarna såg lite annorlunda ut, bl a hade de takextraljus och spegeln sittandes på framdörren, medans vissa saknade extraljus och hade spegeln sittandes på en arm man såg genom framrutan

vilka fanns var?

Karsten

De "första" regionalvagnarna var nog H27A 4101-4125, stationerade i Täby, Norrälje och Björknäs. Dock utan hockeyklubbor, dessa kom väl först på 1991 års leverans till Vaxholm om jag minns rätt

Tyresös H29A 4196-4200 hade klubbor från leverans 1992(?), senare rullade de i Björknäs som Swebus 1545-1547, 1549 och 1552.

scaniaolsson

En sak som slår mig med Mickes bild från Hagalund är att sommaren för med sig vissa positiva saker när det gäller klädsel på det kvinnliga könet  :D.

För det kan väl inte (nä det kan det väl ändå inte) vara så att det inte är bussen som är huvudmotivet  :o.

Skämt åsido, jag tror Micke är en man med humor.

Go kväll.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Bussmicke

Faktiskt så var det bussen som var motivet. Såg den passera när jag stod nere vid solna station, kutade upp till hagalund och hann precis dit när bussen kom..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.