Huvudmeny

Pausvila...

Startat av Bussmicke, 13 januari 2008, 22:40:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Håller med här till stor del då delade pass och annat otyg ofta lever rövare med ens dygnsrytm och visst är nog många förare ibland aningen för trötta då vissa scheman är lite väl elaka. Brukar själv ta en tupplur ibland om möjligt för att i någon mån kompensera för de dagar man inte kanske lyckats få tillräckligt med lugn och ro hemma. Däremot tycker jag inte riktigt att det fall som Yujin beskriver är normal trötthet utan låter mera som en person som är totalt utmattad. I vissa fall beror sådan trötthet kanske på ett medicinskt problem, t.ex. sömnapné eller liknande, men så behöver inte alltid heller vara fallet. 

Tyvärr har jag stött på flera fall där tröttheten är orsakad av medvetet handlande. T.ex. vissa förare som sitter och gnetar på taxi eller tradare på natten och sedan ska ut och köra buss under dagen. Är man medveten om att man egentligen är för trött för att köra och sedan ändå gör det så bryter man mot lagen. Detta då trötthet i trafikförordningen (1998:1276) faktiskt jämställs med att köra onykter eller drogpåverkad, i 3:1 står nämligen "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

#16
CitatVissa dagar gick med öppet sidofönster i minusgrader. 
(Inte så många sådana dagar som tur var!)

Det är ett måste när man kör nattbuss på helger!  :P

Jag och Jim brukar öppna alla fönstret och takluckor när vi åker natt (ett par gånger per månad) så slipper vi ha sovande resenärer på 94an. Föraren vi bruka åka med är jättepetig om det också - innan matrasten ska vi ha full värme på om det är kallt ute och efter matrasten ska vi öppna allt som går.  ;D

Jacob

det är en förare i uppsala som brukar köra med ena foten uppe på instrumentbrädan, får man köra så??
Särskrivning är en dödssynd!

Simon A

Citat från: Jajje skrivet 23 mars 2008, 17:49:37 PM
det är en förare i uppsala som brukar köra med ena foten uppe på instrumentbrädan, får man köra så??
Så länge ingen ser ;) Nej men skämt åsido. Det tror jag inte att man får. Det är väl både trafikfarligt och han/hon smutsar ju faktiskt ner på ett ställe som inte bör bli smutsigt. Han/hon kan ju dessutom skada sig riktigt illa om det skulle smälla.

//Simon

Simon Bertilsson

Citat från: Simon A skrivet 24 mars 2008, 00:38:32 AM
Så länge ingen ser ;) Nej men skämt åsido. Det tror jag inte att man får. Det är väl både trafikfarligt och han/hon smutsar ju faktiskt ner på ett ställe som inte bör bli smutsigt. Han/hon kan ju dessutom skada sig riktigt illa om det skulle smälla.

//Simon

Det är riktigt många tradarförare som kör så. Dels är det ju väldigt farligt om det skulle smälla, dels skitar man ner. Själv kan jag inte begripa hur det kan vara skönt...