Fråga om Malmö Trafik 604

Startat av Walter, 29 december 2007, 15:30:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Är denna buss en ombyggd stadsbuss eller har den historia hos någon annan ägare? Kunde inte hitta den på SBH.

Hittade tillslut bussen i SBH, ombyggd från ML 104 ändrade både färg och dörrställning.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Möllers

Fanns många fina bussar på den tiden.
Jag minns den körde en Scania CN112 eller CN113 på linje132 med en MLT lack.
Har ni bilder på denna buss  ???

Peter Öden

Hej !

ML 104 & 105 från 1984 var två Scania N 112 Aabenraa "halvturistare" med den lite udda
dörrställn. 2x1x0 !

Mvh Peter Ö

C-M

Buss 104 (och 105) var Scania med Aabenraa kaross som levererades till ML 1984 samtidigt med stadsbussarna 086-103 från samma karossör. Buss 104 och systern 105 var "halvturistare" som vi kallade dem på ML. Bussarna hade lite skönare stolar, gardiner, guideanläggning och annan utväxling. På Malmö Runt, en sightseeinglinje, kördes dessa i första hand men även på beställningstrafik.

Buss 104 och 105 levererades med dörrställning 2-1-0 jämfört med 086-103 som hade 2-2-1.

När ML vann trafiken på Lommabukten så lackades buss 104 och 105 om till Malmöhus-lila och fick nummer 604 och 605. Där trafikerade bussarna i huvudsak linje 132. Några år senare köptes ML av Linjebuss och då sattes en 3:a före så de nya numren blev 3604 och 3605.

// C-M

Walter

Tackar för detta.

Passar på med en annan ML-fråga. Dom CN112 som levererades 1986, hade dom flesta dörr 2-1-1 eller 2-2-1? I SBH anges alla till 2-2-1 men de bilder jag sett på bla vagn 126 har den 2-1-1. Hur var det egentligen och varför beställde man både och? Användas på olika linjer?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

C-M

CN 112:orna som kom 1986 levererades i tre versioner.
107-118 (S15) hade dörrställning 2-2-1
119-121 (S16TA) hade tryckacumulator som sparade kraft vid inbromsning som sen användes vid start. Dörrställningen var 2-2-1. Buss 119 var den vi kallade för provbussen. Där provades det mesta som var intressant på 90-talet. Som exempelvis distanskontroll vid backning och automatisk ramp vid mittdörr.
122-131 (S17) hade dörrställning 2-1-1 och var från början tänkta som förortsbussar till linjerna som rullade mot Oxie/Käglinge/Toarp och Klagshamn.

Hoppas att det ger dig lite svar på frågan.

// C-M

Walter

Citat från: C-M skrivet 29 december 2007, 20:45:37 PM
CN 112:orna som kom 1986 levererades i tre versioner.
107-118 (S15) hade dörrställning 2-2-1
119-121 (S16TA) hade tryckacumulator som sparade kraft vid inbromsning som sen användes vid start. Dörrställningen var 2-2-1. Buss 119 var den vi kallade för provbussen. Där provades det mesta som var intressant på 90-talet. Som exempelvis distanskontroll vid backning och automatisk ramp vid mittdörr.
122-131 (S17) hade dörrställning 2-1-1 och var från början tänkta som förortsbussar till linjerna som rullade mot Oxie/Käglinge/Toarp och Klagshamn.

Hoppas att det ger dig lite svar på frågan.

// C-M

Tackar!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!