Keolis test av självkörande buss - ett fiasko...

Startat av virtual1, 09 november 2017, 13:10:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


pegee

Som alltid är kvällspressens rubriksättning ett skämt.
Bussen krockade inte. Den blev stillastående påkörd av en
backande lastbil. Fiasko? För vem? Suck!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa


virtual1

Citat från: pegee skrivet 09 november 2017, 14:24:06 PM
Som alltid är kvällspressens rubriksättning ett skämt.
Bussen krockade inte. Den blev stillastående påkörd av en
backande lastbil. Fiasko? För vem? Suck!

Fast ett självkörande fordon måste ju kunna ta hänsyn till att något annat fordon som inte är beräknat korsar dess väg, det är väl en rätt grundläggande princip - det kan ju inte bara vara byggt för att inte ta höjd för ovanliga situationer. Det måste ju du som bilist vara beredd på.

Nico

Instämmer. Ett självkörande fordon ska kunna hantera oväntade variabler.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Fast nu vet vi ju inte hela historian. Bussen verkar i alla fall ha stannat för att en lastbil framför den backade, vilket är helt rätt beslut. Vad vi dock inte vet är hur det såg ut med trafik runt omkring. Kanske var det bilar bakom så bussen inte kunde backa själv? Det står i alla fall att det var en mycket lätt krock, så eftersom det uppenbart inte fanns någon risk för personskada så kan det mycket väl ha varit bästa valet för bussen att stå kvar och ta en liten puss i stället för att väja undan och skrämma slag på trafiken runt omkring. Sådant kan ju också orsaka olyckor...

Ersa

Men kan man kräva att ett självkörande fordon även ska backa för att som i detta fall undvika andra fordon som backar mot det? Om det samtidigt springer/cyklar ut en människa direkt bakom det backande självkörande fordonet... så sker ju en konflikt. Om det självkörande fordonet backar på t.ex en bakomvarande liten mopedbil har det ju begått ett trafikbrott och kanske orsakat personskador, men om det står still och låter sig bli påkört så är det hela ju lastbilsförarens fel.
Nu börjar vi nästan komma in på Isaac Asimovs tre filosofiska robotlagar. Om fordonets dator väljer att avbryta en eventuell automatisk backning pga att inte skada en bakomvarande person eller bil i bakomvarande kö, så kan passagerarna inne i det självkörande fordonet skadas istället. Vad väljer den då?
Det hela beror givetvis helt på hur det självkörande fordonet är programmerat, och hur så är fallet med fordonet i artikeln vet vi ju inte.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Robotikens_lagar

Nico

En stor svårighet, enligt flera som är insatta, med detta är att de styrsystem som finns än så länge inte är så mångsidiga. De klarar visserligen av att upptäcka mycket omkring ett fordon, men att gå från det till att hantera flera irrationella variabler på en gång har de fortfarande svårt för.

Lär väl bli bättre med tiden, men enskilda autonoma vägfordon (liksom system för s.k. platooning) har sannolikt en ganska lång väg att gå. För att förverkliga det så kommer det att kräva både mer komplex mjukvara i styrprogrammen såväl som vissa förändringar i väginfrastrukturen som backup.

Asimov och robotikens tre lagar kan nog vara delvis tillämpliga... men även här kan den "nollte lagen" nog oxå spöka en del.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nisse Bökelund

Hej.
Här är en bild från Aftonbladet. Jag tycker det är svårt att på den här bilden
se vem som har kört på eller backat på. Det finns i alla fall inga synliga skador
vare sig på bussen eller lastbilen.

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/3ba47ee0-2ff9-4c48-9c69-b18a9c96e9cd?fit=crop&h=558&w=1100&s=0878ce537f28a27a9acbf67d889c196cf32bafce

Hälsningar Nisse.