Hur transporteras bussar från tillverkare till kund?

Startat av Bengt Jönsson, 26 november 2007, 19:30:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Hur transporteras bussar från tillverkare (kasossör) till kund egentligen?
Tänker främst på hur de tysktillverkade MAN o Kässbohrer Setra bl.a men det finns ju även andra tillverkare på närmre håll.

Även på hur vanliga "stadsbussar" från exv. MB och MAN som ju har blivit vanliga. 
Körs de "manuellt" upp från tillverkaren till den presumptive kunden eller sätts de på speciella busstransporttåg?  Fartyg? (Irizar)

Att sitta och "honka" på Autobahn med en (stads)buss växlad för stadstrafik i 70 - 80 km/h torde vara rena döden..

Ja, hur fungerar det egentligen?

/Bengt

Brollan

GS MAN-bussar 103-109 kördes från Turkiet till Göteborg, med resultat att 2 eller 3 stycken var mer eller mindre krockade när de kom till NeoMan i Göteborg, där de fick byta rutor m.m.

HH

Bra fråga!
Ibland läser man att bussägare, om man köpt ex. Setra, "har varit nere i Ulm och hämtat den".
Hur fungerar det ex. då med Scania med Irizar-kaross?
/Hans H.

Peter Öden

Hej !

Har ett par minnen från första delen på 50-talet härifrån Gävle när man satt
och körde Scania/Volvochassien på en vanlig enkel trälåda iförd klädsel
efter behov till Häggluns i Örnsköldsvik. Men det är ju över 50 år sedan !

Mvh Peter Ö

Cero

Citat från: HH skrivet 26 november 2007, 19:41:52 PM
Bra fråga!
Ibland läser man att bussägare, om man köpt ex. Setra, "har varit nere i Ulm och hämtat den".
Hur fungerar det ex. då med Scania med Irizar-kaross?
/Hans H.

Är inte poängen med Scania Irizar att den ska betraktas som en helbyggd Scaniaprodukt och därmed levereras till kund från det försäljnings-/leveransställe som kunden gjort sin beställning och/eller man kommit överens om i kontraktet? I så fall ligger det på Scania att frakta bussen från Spanien till aktuellt leveransställe i Sverige. Detsamma sker väl med Omnilinkarna som byggs i Polen och S:t Petersburg. För Stockholms del brukar vad jag förstår dessa levereras av Scania i Lindvreten. Antar att Volvo har liknande arrangemang.

/Cero

Bengt Jönsson

Citat från: Peter Öden skrivet 26 november 2007, 19:45:33 PM
Hej !

Har ett par minnen från första delen på 50-talet härifrån Gävle när man satt
och körde Scania/Volvochassien på en vanlig enkel trälåda iförd klädsel
efter behov till Häggluns i Örnsköldsvik. Men det är ju över 50 år sedan !

Mvh Peter Ö

Du menar alltså att man satt på en "trälåda" på ett i övrigt "naket" chassie utan vare sig kaross eller annat "vindskydd" och körde detta ekipage i vanlig trafiklängs halva Norrlandskusten..  :o  :o  :o
Huvva!!

/B

homer

Nu för tiden åker väl inte beställaren och hämtar bussen hos säffle heller utan de aldra flesta hämtas hos Bus center i Huddinge

Uno Axell

Jag vill minnas att Scania anlitar en transportör som kör chassierna på lastbil till Spanien, sen åker en extraförare med när en färdig buss skall hämtas till Sverige

Staffan Sävenfjord

Det där är lite hur bussägaren själv vill ha det. De flesta brukar t ex själva hämta sina bussar vid Vest-fabriken i Stryn, och det är också så man vill ha det där så man kan passa på att gå genom bussens funktioner. Det vanligaste är att bussar som tillverkas i Europa och Turkiet rullar på egna hjul till Sverige. Sedan kan det vara en fabriksanställd förare eller en extraknäckande pensionerad bussförare som kör den. De Kina-tillverkade bussarna avses dock att transporteras hit med båt.
Att hämta bussar brukar vara en populär uppgift bland bussförarna vid ett garage. Fabriken brukar också bjuda på en visning och något gott att äta. Men det beror förstås på var fabriken ligger.
Jag minns en försäljare som berättade om en bussägare som hade klagat på att hans nya Setra hade cirka 150 mil på mätaren när han fick den. Det var alltså transporten från Ulm och en del provkörningar dessförinnan, men detta tyckte bussägaren att han skulle ha avdrag på priset för.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Mats475 skrivet 26 november 2007, 19:34:52 PM
GS MAN-bussar 103-109 kördes från Turkiet till Göteborg, med resultat att 2 eller 3 stycken var mer eller mindre krockade när de kom till NeoMan i Göteborg, där de fick byta rutor m.m.


Fulltankade upp till brädden med "motorin" förstår jag..
I Turkiet är just "motorin" billigare än "dizel" fast allra billigast är det väl om man därnere tankar vid vägkanten från en lastbil med extra, extra stora tankar ..  ;D
Vaddå "miljöklass"..   ::)  :P  och 17 vet vad "motorin" är?  Restolja från raffinaderierna ?

/B

S Svensson

Irizar,ofta hämtar kunden bussen i Värnamo där svensk representant finns.
Apropå köra busschassien. De transporteras per lastbilsflak till karossören. Brukar möta sådana på Rv40 bla. Skulle någon behöva köra busschassie så finns speciella hytter att montera.Ombyggda lastbilshytter  alltså.

Martin Maltkvist

Citat från: S Svensson skrivet 26 november 2007, 23:59:26 PM
Irizar,ofta hämtar kunden bussen i Värnamo där svensk representant finns.
Apropå köra busschassien. De transporteras per lastbilsflak till karossören. Brukar möta sådana på Rv40 bla. Skulle någon behöva köra busschassie så finns speciella hytter att montera.Ombyggda lastbilshytter  alltså.
Fordras C eller D för att framföra ett busschassi?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Kim

MAN i Tyrkiet bruger bla. dette selskab til at transportere deres busser: http://www.vegatrans.com/englisch/first.htm

Mht. til farten på motorvejen. Når man først er indstillet på at man ikke kører mere end max. 80 km/t i en bus, så accepterer man det også.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kim skrivet 27 november 2007, 09:29:25 AM
Mht. til farten på motorvejen. Når man først er indstillet på at man ikke kører mere end max. 80 km/t i en bus, så accepterer man det også.

Dessutom läste jag i Trafikforum att Tempo 100-bestämmelserna är på väg att avskaffas i Tyskland, så att alla bussar får köra i 100 km/tim på motorvägarna. Förutsatt att de är byggda för att köra så fort förstås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Blue

Jag har varit och hämtat bussar i Ulm för vår egen räkning, då har det även körts hem bussar till andra åkerier av Cartes personal.
Vill man inte följa med och hämta sin buss så slipper man men det är ett ypperligt tillfälle att få koll på saker som  behöver justeras till och kanske ändras innan den sätts i trafik.
Sen vill man ju sätta dom första milen själv... :)

Så här kan det se ut i leveranshallen!


I den här bussen fick dom montera ur räcket i trappan bakom föraren för att jag över huvudtaget skulle få plats bakom ratten.
Jag är inte tjock, bara lång!   ;)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)