Huvudmeny

SWEBUS 6220

Startat av Bese001, 01 april 2012, 13:54:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

1200 i penningböter för att köra ett avställt fordon.

Värre kan det bli om man blir inblandad i en trafikolycka med personskada, men då är det fordonsägaren som blir ruinerad då försäkringsbolaget aldrig kommer att betala en spänn

Det finns ju vagnparksägare där man med fog kan misstänka att man sätter detta i system, det är stora pengar det gäller om man slipper skatt o försäkring.

Det finns ju gränser för hur bristfällig fordonshantering man kan ha och i vissa län (B.la Västra Götaland) har Polisen väldigt noga koll på fuskande bussföretag, sätter man detta i system så hämmar det klar konkurrensen på precis samma sätt som om man inte betalar avtalsenliga löner eller andra skatter.

Just Nobina och dess företrädare Swebus har ju visat sig ha väldigt svårt att hålla ordning på sina fordon och varje gång det påtalas här så är fordonet påställt dagen efter, knappast en tillfällighet.

KG

Citat från: Bese001 skrivet 03 april 2012, 19:13:03 PMAntar väl även att det kan förekomma böter om man kör med en avställd buss?

Ja det ger något i stil med 1200kr i böter. Men jag tror även företaget får böta 1200kr. Men det är ju en fjärt i rymden för Nobina. Det är värre för föraren...

Carl Eric

Det är alltså föraren som är ytterst ansvarig och således borde föraren kolla upp mot bilregistret inför varje tur om bussen är påställd eller inte?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

KG

Citat från: Carl Eric skrivet 03 april 2012, 20:58:32 PM
Det är alltså föraren som är ytterst ansvarig och således borde föraren kolla upp mot bilregistret inför varje tur om bussen är påställd eller inte?

Japp! Föraren är skyldig att kontrollera en helsikes massa saker. Föraren ska göra säkerhetskontroll vilket är självklart i lastbilsbranschen, men i bussbranschen får man varken betalt för det eller ens möjlighet att göra det (avlösning på linjen).

Ersa

Citat från: KG skrivet 03 april 2012, 21:13:19 PM
Japp! Föraren är skyldig att kontrollera en helsikes massa saker. Föraren ska göra säkerhetskontroll vilket är självklart i lastbilsbranschen, men i bussbranschen får man varken betalt för det eller ens möjlighet att göra det (avlösning på linjen).

I bussbranschen får föraren ofta ta över bussar fulla med resenärer längs linjen. Eller snabbt ta över en tom buss av en inkommande förare på depån för att därefter omedelbart bege sig ut till starthållplatsen för att inte avgången ska bli försenad.