Huvudmeny

SWEBUS 6220

Startat av Bese001, 01 april 2012, 13:54:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bese001

Hej!  Visst körs väl denna buss, XCU 706, i UL-trafik fram till juni då de nya bussarna kommer? Enligt bilregistret är den avställd 2011-10-27 men besiktigad och godkänd 2012-01-24? Känns inte bra om man kär med en avställd buss?

Jan

Citat från: Bese001 skrivet 01 april 2012, 13:54:08 PM
Hej!  Visst körs väl denna buss, XCU 706, i UL-trafik fram till juni då de nya bussarna kommer? Enligt bilregistret är den avställd 2011-10-27 men besiktigad och godkänd 2012-01-24? Känns inte bra om man kär med en avställd buss?
Att man kör med avställda fordon sker ofta i Sverige, alla typer av fordon gäller detta. Vissa är medvetna om detta andra inte. Hur det ligger till med 6220 vet jag inte.
I branschen 37 år

Lars-Håkan_E

Ju större företag desto oftare missas detta.

Tyvärr för föraren som ofta kan få problem, riktigt illa går det om man råkar ut för en olycka och det visar sig att fordonet då saknar trafikförsäkring.

Mikey



Förra veckan fångade jag den ute...

Lars-Håkan_E

I morgon är bussen påställd ska du se...

KG

Fortfarande avställd enligt bilregistret.

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 02 april 2012, 15:57:27 PM
Fortfarande avställd enligt bilregistret.

Det kan ta  ett par dagar från det bussen de facto är påställd till dess att det syns på den publika delen av fordonsregistret.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

D_skalis

Citat från: KG skrivet 02 april 2012, 15:57:27 PM
Fortfarande avställd enligt bilregistret.
Nu i trafik
Registreringsnummer:XCU706
Fabrikat:NEOPLAN PG5
Färg:Flerfärgad
Fordonsslag:BUSS
Fordonsår:2005
Brukare
Namn:SWEBUS EXPRESS AB
Adress:ARMÉGATAN 38
Postnr:171 71
Förvärvsdatum:2005-06-10
Ort:SOLNA
Fordonsstatus:I trafik (2012-04-02)
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

KG

Ska bli intressant om förarna får en ursäkt av den ansvarige. Det har dock aldrig hänt förr och lär inte hända nu heller.

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 02 april 2012, 22:33:08 PM
Ska bli intressant om förarna får en ursäkt av den ansvarige. Det har dock aldrig hänt förr och lär inte hända nu heller.

Det kan ju faktiskt ha varit Transportstyrelsen som missat också. Det vill säga att de  har missat att skriva in att bussen är påställd. Efter påpekande har de gjort det i dag och då blir det förstås dagens datum.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2012, 22:56:04 PM
Det kan ju faktiskt ha varit Transportstyrelsen som missat också. Det vill säga att de  har missat att skriva in att bussen är påställd. Efter påpekande har de gjort det i dag och då blir det förstås dagens datum.

Företagen jobbar själva direkt i Transportstyrelsens system så det är någon som glömt att ställa på bussen, inte ovanligt alls.

KG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2012, 22:56:04 PM
Det kan ju faktiskt ha varit Transportstyrelsen som missat också. Det vill säga att de  har missat att skriva in att bussen är påställd. Efter påpekande har de gjort det i dag och då blir det förstås dagens datum.

Som Håkan skriver så jobbar man direkt mot Transportstyrelsen datasystem så jag har svårt att tro att det beror på någon miss från deras sida.
Det kan ju vara så att det blev en liten fnurra på tråden när man tryckte på knappen för påställning. Men då får man ju faktiskt dubbelkolla att kommandot gick fram.

Lars-Håkan_E

Man får en bekräftelse och sen kommer skatteavin, om den inte kommer så reagerar man på det.

Problemet är att man är så stora och centraliserade att det inte är någon lokalt som har en aning om vad som sker.

Det bästa sättet att få något gjort är faktiskt att skriva en blänkare i forumet :-)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Håkan_E skrivet 03 april 2012, 13:52:32 PM
Man får en bekräftelse och sen kommer skatteavin, om den inte kommer så reagerar man på det.

Problemet är att man är så stora och centraliserade att det inte är någon lokalt som har en aning om vad som sker.

Det bästa sättet att få något gjort är faktiskt att skriva en blänkare i forumet :-)
Funkar det lika bra med ägarbyten  ;)
RMK094 ägs av Lund trots att den rent fysiskt finns i Trollhättan sen förra våren...

Bese001

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 03 april 2012, 14:07:09 PM
Funkar det lika bra med ägarbyten  ;)
RMK094 ägs av Lund trots att den rent fysiskt finns i Trollhättan sen förra våren...

I detta ämne kan jag lägga till 5603, TAE 817. Kom till Uppland 2011-02 ,enligt mina noteringar, står fortfarande registrerad på Nobina Katrineholm, dit den kom 2010-08 från Swebus.

Vi kanske ska starta en tråd om de c:a 250 f.d Swebus/Nobinor som står reggade på Busmarket och där en stor del är exporterade?
De är ju dock avställda.  Eller de c:a 90 hos Hölö  ;) Apropå uppdateringar hos Transportstyrelsen alltså ;)
Känns för övrigt bra om mitt grävande i bilregistret gör någon nytta förutom att tillfredsställa en kalenderbitare. Antar väl även att det kan förekomma böter om man kör med en avställd buss?