Göteborg: Så var dom...

Startat av Calle, 25 oktober 2011, 21:25:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M

Citat från: Calle skrivet 27 oktober 2011, 20:46:50 PM
Jag minns inte så jättemycket av B10 700/800-serien, förutom att Angeredstrafiken hade en 800-vagn i trafik på linje 74. Upplevde att den var tystare än en MAN, och sen gillade jag B10:ans coola utseende!  ;D

"600-bussarna" var när dom lämnade GS för gott, totalt nerkörda och jag tror att både passagerare och ledningen var lättade när dom försvann.
Jag har kört 900 vagnarna, 400 vagnarna och 600 vagnarna. Bra att köra förutom att 400 serien hade en förmåga att gnissla regält i remmarna till fläkten.
700 vagnarna och 800 vagnarna har jag väl kört alla. Går fint som f-n när gasinjektorerna var rengjorda annars kunde dom hoppa omkring duktigt.
300 serien Den Oudsten har man kört oxå. Dieselversionerna är helt ok men gasarna med MAN motor kunde ju kvitta.
De första Diesel MAN:arna har jag oxå kört men jag fick dåligt plats i dom. Drog i knät i ljusknappen hela tiden.

/M

Erling.L

Citat från: mushkot skrivet 29 oktober 2011, 10:32:32 AM
Även de som stått på Grimbo?

Han menar inte dom boggie 600 av idag utan dem som försvann runt 95-96 alltså höggolvade b10or
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

bastyaelvtars


Jag körde dåvarande 600-vagnar i början av 80-talet. Hägglunds B58A. De gick på 24, 34, 40. Vad jag kommer ihåg, de var lättkörda, men skramlade förfärligt. De som gick på 24 hade en annorlunda växellåda med något högre utväxling, de gick lite bättre, men skramlade lika mycket.

Calle

Citat från: M skrivet 29 oktober 2011, 11:18:28 AM
Jag har kört 900 vagnarna, 400 vagnarna och 600 vagnarna. Bra att köra förutom att 400 serien hade en förmåga att gnissla regält i remmarna till fläkten.
700 vagnarna och 800 vagnarna har jag väl kört alla. Går fint som f-n när gasinjektorerna var rengjorda annars kunde dom hoppa omkring duktigt.
300 serien Den Oudsten har man kört oxå. Dieselversionerna är helt ok men gasarna med MAN motor kunde ju kvitta.
De första Diesel MAN:arna har jag oxå kört men jag fick dåligt plats i dom. Drog i knät i ljusknappen hela tiden.

/M

Vad var det för fel på Den Oudsten-gasarna?

M

Citat från: Calle skrivet 30 oktober 2011, 20:41:59 PM
Vad var det för fel på Den Oudsten-gasarna?
Var det kallare än 10 grader plus så var det inte självklart att dom funkade