Huvudmeny

Nya VOLVO B9R

Startat av volvo99, 22 juli 2011, 20:10:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

volvo99

Finns lite av varje på marknaden. VOLVO B9R med I-Shift 380hk..
Valdez i  Spanien köper nu mer VOLVO pga att detta chassi är en väldigt bra kombination.
Jag var i Benidorm för 3v sedan & åkte just denna buss ,


http://www.flickr.com/photos/juancarlosguillo/4530957328/ >:(


Bergenga

B9R med 380hk er vel ikke noe nytt? Man har vel fått det til 9700S en stund, og det er det som leveres med 9500.

Dessuten kommer B9R og B9RLE helt og holdent til å bli erstattet av B11R og B11RLE i løpet av det neste året. De første B11R er ventet til Norge i løpet av slutten av 2011, så det kommer nok noen til Sverige også ganske snart.
(Jeg har spesifikt fått tillatelse til å skrive om B11R fra en norsk Volvo-selger.)


Uansett interessant å se en Irizar Century med noe annet enn Scania. De kommer vel til å levere Irizar I6 på B9R/B11R også nå som Century er på vei ut.
Mvh.
Øyvind Berg

volvo99

Hej !
Jag jobbar själv inom Volvo & har samma info som du har om 11L

Bergenga

Citat från: volvo99 skrivet 22 juli 2011, 20:25:44 PM
Hej !
Jag jobbar själv inom Volvo & har samma info som du har om 11L

Aha, da har du helt sikkert bedre oversikt enn meg som bare har fått vite det fra andre som jobber i Volvo. :)
Mvh.
Øyvind Berg

Mats Karlsson

Varför hoppar Volvo fram och tillbaka mellan motorstorlekarna när det gäller bussar avsedda för annat än ren turisttrafik?? Tidigare användes 9.6-litersmotorn till det mesta (B10M, B10B, B10L). När den kom blev det 12-litersmotorn (B12M, B12B, B12BLE). Efter ett tag hoppade man ned till 7.3-litersmotorn (B7L, B7R, B7RLE). Sedan smög sig 9.4-litersmotorn in (B9S, B9L, B9R, B9R)och nu blir det 11-litersmotorn. Har man svårt att bestämma sig?

Martin Maltkvist

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 09:37:50 AM
Varför hoppar Volvo fram och tillbaka mellan motorstorlekarna när det gäller bussar avsedda för annat än ren turisttrafik?? Tidigare användes 9.6-litersmotorn till det mesta (B10M, B10B, B10L). När den kom blev det 12-litersmotorn (B12M, B12B, B12BLE). Efter ett tag hoppade man ned till 7.3-litersmotorn (B7L, B7R, B7RLE). Sedan smög sig 9.4-litersmotorn in (B9S, B9L, B9R, B9R)och nu blir det 11-litersmotorn. Har man svårt att bestämma sig?
Volvo hoppar fram och tillbaka som växlarna i en I-Shift:D   ;D
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Lars

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 09:37:50 AM
Varför hoppar Volvo fram och tillbaka mellan motorstorlekarna när det gäller bussar avsedda för annat än ren turisttrafik?? Tidigare användes 9.6-litersmotorn till det mesta (B10M, B10B, B10L). När den kom blev det 12-litersmotorn (B12M, B12B, B12BLE). Efter ett tag hoppade man ned till 7.3-litersmotorn (B7L, B7R, B7RLE). Sedan smög sig 9.4-litersmotorn in (B9S, B9L, B9R, B9R)och nu blir det 11-litersmotorn. Har man svårt att bestämma sig?
Jag är själv lika förvånad som dig! Men har snappat upp lite uppgifter här och där.
Den största förklaringen är nog att det helt enkelt inte längre är Volvomotorer som sitter i Volvos bussar! De nya B7 och 9 är motorer från Deutz i Tyskland.

Vilken fabrik nya 11-litersmotorn kommer från vet inte jag men gissar att den ersätter nuvarande 12-litersmotor som fortfarande levereras.
Den gamla B7R som var Volvos motor slutade ju att tillverkas runt 2008 sen när vi fick en ny bybuss i Kongsvinger i oktober 2009 och den var på jus 7 liter var vi lite förvånade trodde det var ett kvarglömt chassie som Vest byggt en buss på men det visade sig vara ett av de första exemplaren av nya B7RLE (Nettbuss 400) med nya ZF ecomatic. Nu ville denna buss inte gå på full motoreffekt så Volvo byggde en ny identisk buss (Nettbuss 414) som levererades i maj 2010. Efter ett tag kom det fram att motorn är en ny generation som tillverkas av just Deutz. Nettbuss 400 går idag på Gardermoen där det är nära till Volvo på Jessheim som den besöker var och varannan dag för att tömma elsystemet på felkoder så går den ett par dagar igen, sen går den ner på motoreffekt.

En annorlunda historia har 9700 bussarna på Timekspressen. 416 som skulle vara en B13B och den levererades 2010 med mittolalett eftersom Volvo inte kunde kombinera B13B med baktoalett. Men vid leverans var det en B12B detta är enda Timekspressen i Kongsvinger med en trång mittoa.
Senare leveranser under 2011 av 9700 är fortfarande B12B men med rejäla toaletter på höger sida längst bak, buss 422 och 423. De bästa busstoaletter som finns!

Nu gissar jag på att bussarna troligen kommer att kunna väljas med 7, 9, 11 och 13 litersmotorer

Även de mindre modellerna av Volvos lastmaskiner som tillverkas i Arvika har en längre tid levererats med Deutzmotorer

I Deutz som numera är en ren motortillverkare, 1864 grundat av just Ottomotorns upphovsman Nicolaus Otto och Carl Eugen Langen innehar Volvo 6,7% av aktiekapitalet.

Robert T

Hm Deutz, blir det luftkylt då? ;)

Mats Karlsson

Jo, Volvo har ett avtal med Deutz om motorer mindre än 9-liter. 7.3-litersmotorn härrör alltså därifrån. Den ersatte Volvos egen 6.7-litersmotor för ett antal år sedan. Däremot tror jag att 9.4-litersmotorn är Volvos egen konstruktion. 11-litersmotorn tror jag kommer från Renault, och lär vara en nedskalad variant av Volvos tidigare 12-litersmotor. I ett samarbete "stal" Renault Volvos ritningar, sägs det. Nu när Volvo äger Renault är det kanske tur för Volvo att motorn bygger på Volvos ritningar.

Vad jag tycker verkar vankelmodigt hos Volvo är deras val av motorer till t.ex. sin lågentrébuss. Först hette den B10BLE med den liggande 9.6-litersmotorn. När denna motortyp försvann satte man in den liggande 12-litersmotorn och bussen kallades därmed B12BLE. Nu heter den B7RLE med 7.3-litersmotorn. Det är verkligen upp och ned i motorvalet! 

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 19:57:26 PM
--
Vad jag tycker verkar vankelmodigt hos Volvo är deras val av motorer till t.ex. sin lågentrébuss. Först hette den B10BLE med den liggande 9.6-litersmotorn. När denna motortyp försvann satte man in den liggande 12-litersmotorn och bussen kallades därmed B12BLE. Nu heter den B7RLE med 7.3-litersmotorn. Det är verkligen upp och ned i motorvalet! 

Knappast vankelmod, utan snarare valfrihet för kunden! För det är väl så att B7R(LE) tillverkats parallellt med B12B(LE) under rätt många år och den senare ersätts i år av B9R(LE) och B13R. För i o m att Volvos busschassin numera är byggda för stående motorer kan man använda hela paletten som funnits tillgänglig för lastvagnssidan, där 11-litersmotorn redan använts en period. Sedan är det väl också så att man numera kan "downsiza"  och med moderna motorer tjäna bränsle och miljö med bibehållen prestanda trots minskad cylindervolym. Den andra svenska buss- och lastbilsfabrikanten har ju t o m kapat bort en cylinder på vissa bussmotorer!

Mats Karlsson

Nja, det var nog inte så mycket valfrihet för kunden. B10BLE blev B12BLE och därmed basta. B7RLE kom senare och först på andra marknader än Sverige.

Scanias bortkapade cylinder skapade en ny 9-liters-motor ur 12-litersmotorn, i stället för den tidigare 6-cylindriga 9-litersmotor. Oavsett cylinderantal har Scania använt 9-litersmotorn för stads- och linjebussar under drygt 10 år nu. Det känns disktinkt och konsekvent.   

Johan B

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 21:50:54 PM
Nja, det var nog inte så mycket valfrihet för kunden. B10BLE blev B12BLE och därmed basta. B7RLE kom senare och först på andra marknader än Sverige.

Scanias bortkapade cylinder skapade en ny 9-liters-motor ur 12-litersmotorn, i stället för den tidigare 6-cylindriga 9-litersmotor. Oavsett cylinderantal har Scania använt 9-litersmotorn för stads- och linjebussar under drygt 10 år nu. Det känns disktinkt och konsekvent.   

Fast från senaste motoruppgraderingen hos Scania kan du få 12-litern i OmniLink om så önskas. Att Volvo kompletterar motorprogrammet är bara bra. Vad som fattas nu är fler effektsteg att välja på. Gapet från B7RLE (285hk) till B9RLE (360hk) är ganska stort, dessutom går B9RLE endast att få med I-Shift, likaså från B9:ans 360 till B13 med 420.

Mats Karlsson

Citat från: Johan B skrivet 24 juli 2011, 11:14:13 AM
Fast från senaste motoruppgraderingen hos Scania kan du få 12-litern i OmniLink om så önskas.

Det var mig en total överraskning!! Du tänker inte på OmniExpress som kan fås med antingen 9- eller 13-litersmotor? OmniLink är nämligen inte byggd för en längre motor än den 5-cylindriga 9-litersmotorn. Dessutom finns väl inte 12-litersmotorn längre för bussdrift, utan enbart för lastbilsdrift.

Lars

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 juli 2011, 11:40:49 AM
Det var mig en total överraskning!! Du tänker inte på OmniExpress som kan fås med antingen 9- eller 13-litersmotor? OmniLink är nämligen inte byggd för en längre motor än den 5-cylindriga 9-litersmotorn. Dessutom finns väl inte 12-litersmotorn längre för bussdrift, utan enbart för lastbilsdrift.
Jag har för mig att ett par av Scaniabussarna vi har på jobbet har 12-liters och övriga 9-liters, men de är ju med Vestbyggen

Lars

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 21:50:54 PM
Nja, det var nog inte så mycket valfrihet för kunden. B10BLE blev B12BLE och därmed basta. B7RLE kom senare och först på andra marknader än Sverige.

Aha det förklarar varför jag suttit och rattat B7RLE ända sedan hösten 09 men det är ingen snabb sak gamla bybussen som är B7R är piggare att köra i backarna i Kongsvinger.