Vit buss på UL806 (Arlanda-Knutby)

Startat av Mikael T Nilsson, 18 juni 2011, 14:22:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Ny entreprenör på UL806 mellan Knutby och Arlanda fr o m 13 juni 2011 är, enligt uppgifter på Bussnack, Sköldhs. Här ser vi en vit buss på linjen. Enligt Svensk Busshistoria tilllhör(de) bussen Veddinge Buss och Transport.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussföraren

Nobina är entreprenör, Sköldhs är liksom Danielssons mfl inlejda av Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 juni 2011, 14:22:07 PM


Ny entreprenör på UL806 mellan Knutby och Arlanda fr o m 13 juni 2011 är, enligt uppgifter på Bussnack, Sköldhs. Här ser vi en vit buss på linjen. Enligt Svensk Busshistoria tilllhör(de) bussen Veddinge Buss och Transport.

Sedan mars 2010 ägs denna av Sköldhs. Det tidigare bussbolaget heter för övrigt Veddige (ej med ng) Buss och Transport, i vardagsslag Veddige  Buss.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussföraren skrivet 18 juni 2011, 14:25:08 PM
Nobina är entreprenör, Sköldhs är liksom Danielssons mfl inlejda av Nobina

Tack för uppgiften. Har Nobina för tillfället bussbrist eller väntar man på nästa upphandling innan man eventuellt tursätter sina egna vagnar på de linjer man har avtal med UL om? Är även KR-Trafik underentreprenör till Nobina Knutby (för linje 808)?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2011, 14:27:05 PM
Sedan mars 2010 ägs denna av Sköldhs. Det tidigare bussbolaget heter för övrigt Veddige (ej med ng) Buss och Transport, i vardagsslag Veddige  Buss.


Tack för uppgifterna, Staffan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

#5
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 juni 2011, 14:27:51 PM
Tack för uppgiften. Har Nobina för tillfället bussbrist eller väntar man på nästa upphandling innan man eventuellt tursätter sina egna vagnar på de linjer man har avtal med UL om? Är även KR-Trafik underentreprenör till Nobina Knutby (för linje 808)?

Ursäkta, Mikael... jag vill inte verka negativ, men hur lyckas du (och flera andra) missa de trådar där vi har diskuterat detta (och andra ämnen) ett bra tag? Oftast har ju svaren funnits ute i detta forum 1-2 veckor innan du ställer frågorna. Om jag låter negativ är det för att det känns lite trist att ta bilder, redigera dem och göra reportage med text till, som sen få verkar läsa. Och veckan efter kommer det nya trådar med frågor vars svar man redan givit.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45673.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45727.0
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45713.0

Linje 808 inkl skollinjerna 147 m.fl ingår i det mindre UL-anbudet kallat "skolbussavtalet", vilket vanns och körs av KR Trafik.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 18 juni 2011, 21:23:55 PM
Ursäkta, Mikael... jag vill inte verka negativ, men hur lyckas du (och flera andra) missa de trådar där vi har diskuterat detta (och andra ämnen) ett bra tag? Oftast har ju svaren funnits ute i detta forum 1-2 veckor innan du ställer frågorna. Om jag låter negativ är det för att det känns lite trist att ta bilder, redigera dem och göra reportage med text till, som sen få verkar läsa. Och veckan efter kommer det nya trådar med frågor vars svar man redan givit.

Linje 808 inkl skollinjerna 147 m.fl ingår i det mindre UL-anbudet kallat "skolbussavtalet", vilket vanns och körs av KR Trafik.

Det var tråkigt att du känner så. Jag uppskattar verkligen dina reportage. Jag hade läst all fram till det inlägg där du listar Nobinas underentreprenörer. Jag hade helt enkelt missat att följa upp tråden.
Men ofta söker jag på nyckelbegrepp på Bussnack och får ingen träff. Då lägger jag ut min fråga då jag tror att den inte redan är besvarad. Dessutom går det ibland upp till en vecka innan jag går in på Bussnack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 juni 2011, 08:19:32 AM
Det var tråkigt att du känner så. Jag uppskattar verkligen dina reportage. Jag hade läst all fram till det inlägg där du listar Nobinas underentreprenörer. Jag hade helt enkelt missat att följa upp tråden.
Men ofta söker jag på nyckelbegrepp på Bussnack och får ingen träff. Då lägger jag ut min fråga då jag tror att den inte redan är besvarad. Dessutom går det ibland upp till en vecka innan jag går in på Bussnack.

Aha. Då förstår jag lite bättre! :)

JDS

Jag tycker också att sökfunktionen är lite svårbegriplig ibland, finns det någon sida med söktips för forumtypen? Eller är det bättre att använda Google för att söka i forumet...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 19 juni 2011, 10:28:47 AM
Jag tycker också att sökfunktionen är lite svårbegriplig ibland, finns det någon sida med söktips för forumtypen? Eller är det bättre att använda Google för att söka i forumet...

Hur kan det vara svårbegripligt att skriva in ett sökord i rutan längst upp till höger i en ruta som är märkt med ett förstoringsglas och ordet "Sök? Men som vid alla sökmotorer är svårigheten att veta vad man skall söka på för att få fram det man vill ha fram. Spelar ingen roll om sökmotorn heter Google. En sökning på Knutby hade i det här fallet gett ett antal relevanta länkar.

Jag har full förståelse för att man kan glömma att söka eller inte hitta rätt sökord men kalla inte Bussnacks sökmotor för svårbegriplig. Den jobbar som alla andra sökmotorer.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2011, 10:35:32 AM
Hur kan det vara svårbegripligt att skriva in ett sökord i rutan längst upp till höger i en ruta som är märkt med ett förstoringsglas och ordet "Sök? Men som vid alla sökmotorer är svårigheten att veta vad man skall söka på för att få fram det man vill ha fram. Spelar ingen roll om sökmotorn heter Google. En sökning på Knutby hade i det här fallet gett ett antal relevanta länkar.

Jag har full förståelse för att man kan glömma att söka eller inte hitta rätt sökord men kalla inte Bussnacks sökmotor för svårbegriplig. Den jobbar som alla andra sökmotorer.


Det här fenomenet påtalade jag för en nu avgången moderator för flera år sedan.

Svaren på en sökning beror på i vilket läge  på sidan du befinner dig när du söker.

Har jag t.ex denna tråd öppen och söker efter Knutby får jag bara svar från just den tråden, har jag forumet "Busssnack" öppet i roten får jag svar enbart därifrån o.sv

(Detta gäller vid användning av sökfältet uppe till höger)

Använder man sök i menyn verkar man komma runt detta problem.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 19 juni 2011, 10:48:22 AM
Det här fenomenet påtalade jag för en nu avgången moderator för flera år sedan.

Svaren på en sökning beror på i vilket läge  på sidan du befinner dig när du söker.

Har jag t.ex denna tråd öppen och söker efter Knutby får jag bara svar från just den tråden o.sv

(Detta gäller vid användning av sökfältet uppe till höger)

Använder man sök i menyn verkar man komma runt detta problem.

Jo, men det är ju för att man i en lång tråd lättare skall kunna hitta det man söker. Man kan antingen återvända till startsidan innan  man söker eller precis som du skriver använda Sök i menyfältet. Vi kan ju ta kyrkotråden som exempel. Om jag har en bild på en kyrka och är tveksam till om en sådan redan publicerats behöver jag bara gå in i kyrkotråden och skriva in ortsnamnet i sökfältet. Jag kan då snabbt se om bild på den visats förut. Skulle jag göra motsvarande operation från startsidan skulle jag antagligen få upp en hel massa annat med anknytning till orten.

Kan detta göras bättre?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussföraren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2011, 10:50:51 AM
Jo, men det är ju för att man i en lång tråd lättare skall kunna hitta det man söker. Man kan antingen återvända till startsidan innan  man söker eller precis som du skriver använda Sök i menyfältet.

Kan detta göras bättre?


Precis, men... jag antar att det är här som det uppstår förvirring, om det är någonstans vill säga.
Söker man i hastigheten på fel ställe så får man svar efter detta.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Vad är problemet med att använda den vanliga sökmotorn?
Gör man en avancerad sökning kan man välja sortering samt välja exakt vilken tavla man vill söka i. Samt inlägg från en viss skribent. Jag är då nöjd med den.