Huvudmeny

Råsta-Scanior

Startat av Mikael T Nilsson, 26 februari 2011, 07:18:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En av Råstas många nylevererade etanolledvagnar i 37xx-serien. Ledvagnar hör inte till vanligheterna på lokallinje 513 i Solna. Endast vissa avgångar måndag-fredag trafikeras med ledvagn.



En av de senare i den nylevererade serien. Enligt mina anteckningar bör 3798 för närvarande vara det högsta inv.numret i Keolis 37xx-serie.

Notera den tillfälliga skyltningen med kartongbiten i frontrutan. Nog är bussen klar för trafik alltid.




En av Råstas äldsta vagnar, Maxci-buss 5087 som flyttats från innerstan och Söderhallen till Råsta. Finns det fler Maxci-bussar kvar i Råsta? 71xx-vagnarna verkar inte längre finnas kvar.

Jag har en notering om att även Maxci-bussen 5036 har varit stationerad i Råsta, men den finns väl knappast kvar i trafik.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Bussarna kommer och går i strid ström och f.n. är det nästan lite svårt att hinna med i svängarna. Vill dock även jag ha det till att 5036 har gjort ett gästspel på Råsta. Vad gäller 7100-7102 så hade jag med någon av dem att göra för en tio dagar sedan så de kan ha försvunnuit sedan dess. Har de inte försvunnit än så lär de dock göra det när som helst. Sen hör dessa äldre bussar då till sådant som (liksom t.ex. 5087) företrädesvis rullar under högtrafik. Vill även minns mig ha hört att någon nämnt 3799, men osvuret är alltid bäst...


Orsaken sedan till att det här och var skyltas sådant som "Ej i trafik" och "Klar för trafik" sägs vara ett fel i den programvara som skickats ut från SL och är inget som entreprenören kan påverka. Det är en s.k. feature (elaka personer kallar det för en bug) som inträffar ibland, men just denna gång har det varat ovanligt länge. De flesta garage har löst det genom att gardera sig med upptryckta linjenummer på A4-papper som förarna kan ta med sig en bunt av.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 26 februari 2011, 13:17:17 PM
Orsaken sedan till att det här och var skyltas sådant som "Ej i trafik" och "Klar för trafik" sägs vara ett fel i den programvara som skickats ut från SL och är inget som entreprenören kan påverka. Det är en s.k. feature (elaka personer kallar det för en bug) som inträffar ibland, men just denna gång har det varat ovanligt länge. De flesta garage har löst det genom att gardera sig med upptryckta linjenummer på A4-papper som förarna kan ta med sig en bunt av.

Har alla vita platsskyltar för evigt förpassats till historien nu?

Jag minns att jag i egenskap av den självvalt påtagna Skrotnisserollen fick med mig en massa sådana skyltar från Norrtäljegaraget, då de skulle slängas bort i och med att PC:n kom omkring 2005. För efter att tekniken tagit över skyltningen finns det väl inget behov av ett reservsystem med vanliga fysiska skyltar i rutan längre? Eller....? ::)

F.Å

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 februari 2011, 07:18:54 AM



En av Råstas äldsta vagnar, Maxci-buss 5087 som flyttats från innerstan och Söderhallen till Råsta. Finns det fler Maxci-bussar kvar i Råsta? 71xx-vagnarna verkar inte längre finnas kvar.

7106 och 2120 kämpar vidare hos oss på Råsta. Vet ej hur länge till dock.

F.Å

Citat från: Nico skrivet 26 februari 2011, 13:17:17 PM
Orsaken sedan till att det här och var skyltas sådant som "Ej i trafik" och "Klar för trafik" sägs vara ett fel i den programvara som skickats ut från SL och är inget som entreprenören kan påverka. Det är en s.k. feature (elaka personer kallar det för en bug) som inträffar ibland, men just denna gång har det varat ovanligt länge. De flesta garage har löst det genom att gardera sig med upptryckta linjenummer på A4-papper som förarna kan ta med sig en bunt av.



Felet är numera åtgärdat. Tror att man fick dra tillbaka en del uppdateringar för att få destinationerna som krånglade att börja lira igen.
För den som är lite fingerfärdig och intresserad så kunde man skylta med linjenummer genom lite knapptrycknigar i buss-pc, så jag slapp papperseldoradot.

Nico


Där ser man F.Å. men du brukar å andra sidan ha koll på läget. Antar att du tänker på detta med blank skylt osv. i specialdestinationer? Kruxet är tyvärr annars att alla inte är lika fingerfärdiga och intresserade som du är. Istället brukar den vanligaste knapptryckningen vara en samtalsbegäran för att få berätta att man inte är typ fingerfärdig!   ;)

Tack för infon i övrigt, hade som sagt för mig att jag pratat med någon 71-vagn för inte alltför länge sedan. Kan då ha varit 7106 istället så än har kanske minnet inte tacklat av helt. Vad gäller detta med plastskyltar sedan så ska det finnas ett antal i någon skrubb på Råsta även om det var meningen att de skulle kasseras. Vill även minnas mig ha sett sådana skyltar någonstans i citys prång.

Tyvärr har dessa skyltar i många fall tjänat ut sin roll, men i de fall där enbart linjenummer finns med så skulle de kvarvarande nog gå att använda som reserv. Ett problem är annars att skyltarna i många fall är väldigt slitna, destinationer mm. stämmer inte alls med dagens trafik osv. samt att de helt enkelt inte räcker till.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 26 februari 2011, 13:17:17 PM
Bussarna kommer och går i strid ström och f.n. är det nästan lite svårt att hinna med i svängarna. Vill dock även jag ha det till att 5036 har gjort ett gästspel på Råsta. Vad gäller 7100-7102 så hade jag med någon av dem att göra för en tio dagar sedan så de kan ha försvunnuit sedan dess. Har de inte försvunnit än så lär de dock göra det när som helst. Sen hör dessa äldre bussar då till sådant som (liksom t.ex. 5087) företrädesvis rullar under högtrafik. Vill även minns mig ha hört att någon nämnt 3799, men osvuret är alltid bäst...


Orsaken sedan till att det här och var skyltas sådant som "Ej i trafik" och "Klar för trafik" sägs vara ett fel i den programvara som skickats ut från SL och är inget som entreprenören kan påverka. Det är en s.k. feature (elaka personer kallar det för en bug) som inträffar ibland, men just denna gång har det varat ovanligt länge. De flesta garage har löst det genom att gardera sig med upptryckta linjenummer på A4-papper som förarna kan ta med sig en bunt av.


Tack för uppgifterna!  Då är Maxci-bussarna snart ett minne blott i Råsta. Ja, det verkar som att 5087 mest tursätts under högtrafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2011, 13:48:52 PM
Har alla vita platsskyltar för evigt förpassats till historien nu?

Ja, det verkar tyvärr så. Åkte runt till olika bussgarage för några år sedan då de vita plastskyltarna var på väg att slopas. Jag lyckades rädda en hel del.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Citat från: F.Å skrivet 26 februari 2011, 14:43:19 PM
Felet är numera åtgärdat. Tror att man fick dra tillbaka en del uppdateringar för att få destinationerna som krånglade att börja lira igen.
För den som är lite fingerfärdig och intresserad så kunde man skylta med linjenummer genom lite knapptrycknigar i buss-pc, så jag slapp papperseldoradot.

Nja, tyvärr är det inte helt åtgärdat. Bussarna som rullade på ersättningen hade idag dessa problem fortfarande.

// Niclas

Bussmicke

Trevligt. De två första bilderna var trevliga.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svoca

#10
Förutom 5087 finns väl 5073 i Råsta. Båda fd Söderhallen. 5073 råkade dock ut för motorhaveri, men ska nu vara lagad. Enligt uppgift ska dessa två bussar sändas åter till Söderhallen när Råsta får nya vagnar under 2011.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 26 februari 2011, 19:58:16 PM
Trevligt. De två första bilderna var trevliga.

Tack!

Citat från: Svoca skrivet 27 februari 2011, 03:16:20 AM
Förutom 5087 finns väl 5073 i Råsta. Båda fd Söderhallen. 5073 råkade dock ut för motorhaveri, men ska nu vara lagad. Enligt uppgift ska dessa två bussar sändas åter till Söderhallen när Råsta får nya vagnar under 2011.

Intressant! Tack för uppgiften. Då kommer Maxci-bussarna få ytterligare förlängd livstid i Söderhallen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Svoca

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 februari 2011, 07:54:08 AM
Tack!

Intressant! Tack för uppgiften. Då kommer Maxci-bussarna få ytterligare förlängd livstid i Söderhallen.
När 5073 och 5087 är tillbaka i Söderhallen blir antalet hela 42 st H 18E/MaxCi i byggnaden där det finns ett museum i nedre planet och numera även ett "museum" i det övre!! Dock är det lite oroväckande med buss 5073. Frågan är om den är lagad, ty om den inte blir besiktigad senast i morgon den 28/2, inträder körförbud. MaxCi-bussarna rullar väl på så länge Solaris-strulet inte är utklarat. Frågan är verkligen om Solarisbussarna kommer igång eller att 28 ersättningsbussar måste beställas om Solaris inte blir kvar. Detta kan ta lång tid och då måste ju dessa MaxCi finnas kvar i Söderhallen.


Björn Ax

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 februari 2011, 07:18:54 AM


Undrar om förarna som kör denna buss vill ägna sig åt stjärnskådning när det är mörkt då det vänstra extraljuset för oss är riktat rakt upp. :)

Jonas Strömblad

Jo, nu ser man många av dem ute och rullar.
Jag och sonen åkte 3745 på 607'an till dagis i fredags, och den hade runt 135 mil på mätaren (Fredrik vill sitta på rallystolen  :) ). Himla trist att se att den redan var uppskrapad bakom leden dock :'(
Från dagis till jobbet blev det 3795 på 516/526.
/J