De nya dubbeldäckarna till Norrtälje

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 februari 2011, 09:21:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Den här frågan kanske är lite dum, men varför kan man inte köra med ledbuss som man gör på de flesta andra sl-linjer med hög belastning. Att ha en modell som bara ska gå på en linje är väll inte direkt särskiljt praktiskt. Nu ska den förvisso vara blå men har man en blå ledbuss kan den ju alltid stripeas röd eller i valfri färg när behoven ändras.

GDG

Finns väldigt få ledbussmodeller med Intercitystandard idag

GDG

I synnerhet med både tillgänglighet för resenärer med nedsatt rörlighet och med lika många sittplatser som dubbeldäckarna.

Omnilasse

Citat från: igel skrivet 20 februari 2011, 18:47:53 PM
Den här frågan kanske är lite dum, men varför kan man inte köra med ledbuss som man gör på de flesta andra sl-linjer med hög belastning. Att ha en modell som bara ska gå på en linje är väll inte direkt särskiljt praktiskt. Nu ska den förvisso vara blå men har man en blå ledbuss kan den ju alltid stripeas röd eller i valfri färg när behoven ändras.

Tre saker kan man väl anföra i detta:
1. Ledbussarna är väl mer eller mindre på väg bort från de regionala blåbussarna (om uttrycket tillåts). I framtiden kommer vi nog bara se ledbussar på 17x-linjerna (av stomlinjerna). Observera att detta inte är något centralt beslut som tagits från SL:s sida - utan snarare en följd av att utföraren får välja busstyp. Helt enkelt för att en 15-metersboggi tar lika många sittande (på ett par platser när) som en låggolvsled. Det är alltså inte motiverat med extrakostnaden för ledbussar (+ andra opraktiska aspekter förknippade med dem.)
2. Komforten - många tycker faktiskt det är väldigt otrevligt att sitta långt bak i ledbussar - särskilt när det går fort undan på motorväg - även jag som inte är så känslig - kan nästan känna ett litet illamående - komforten i en dubbeldäckare är en helt annan.
3. Platsantalet. Förutom komforten är det ju ingen hemlighet att man nästan tjänar in 10 fordonsomlopp på detta - en inte obetydlig faktor. Nu går ju också 676 så pass ofta att något större behov att samutnyttja med andra linjer inte finns (sedan kan man ju alltid ha avlösningar - så det behöver knappast vara någon förlust.)

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 20 februari 2011, 19:32:23 PM
Nu går ju också 676 så pass ofta att något större behov att samutnyttja med andra linjer inte finns (sedan kan man ju alltid ha avlösningar - så det behöver knappast vara någon förlust.)

Precis så. Ända sedan Vegorna kom till Norrtäljetrafiken kring årssikftet 2000-2001 har de alla gått nästan uteslutande på 676 (tidigare 640), med vissa tillfälliga inhopp på 670 som en ren bonus. Än idag tio år senare har inga av dem har lackats röda och körts på andra linjer. Inte ens 625, 639 samt dåvarande UL807:an som de passat väldigt bra på under andra hälften av 2000-talet. Det är först förra året som 1-2 blå Vegor satts in på 677:an till Uppsala. Linje 676 sväljer sina bussar och dessa behöver därför inte alls samutnyttjas med annan trafik.

Sen vore det ju kul om man hade skippat den blå färgen helt, och kunnat köra flera av motorvägsbussarna på gamla E18 (på linje 625 och 655) istället för att tomma längs 676:ans linjesträckning på E18 norrut på morgnarna samt söderut på eftermiddagarna. Uppåt 40% av trafiken med Vegorna var ju tomkörning har jag hört. En siffra som bara kan komma att minskas med dubbeldäckarna. :)