Huvudmeny

KR , Ny buss

Startat av volvo99, 14 januari 2011, 20:54:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

volvo99

KR:s nya Mercedes buss kom till Uppsala idag. Inv nr 249.

MartinMartin

Citat från: volvo99 skrivet 14 januari 2011, 20:54:52 PM
KR:s nya Mercedes buss kom till Uppsala idag. Inv nr 249.

Jag såg 2 stycken !!



KG

Beställer man nytt till ettårskontraktet?  ::) För inte ska dom väl ha boggi till skolkörningarna?

virtual1

Citat från: KG skrivet 16 januari 2011, 21:46:48 PM
Beställer man nytt till ettårskontraktet?  ::) För inte ska dom väl ha boggi till skolkörningarna?

Kan det inte vara så att man planerat att flytta dem till Hälsingland/Gästrikland efter ettårskontraktet om man nu inte får köra vidare?

Ersa

Dessa är alltså normalgolvare? Är det då rullstolslyft i dem alla?
"Antal passagerare, max: 40" säger CBR. Lite litet antal resenärer för en boogibuss med normalgolv?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 januari 2011, 01:48:39 AM
60sitt + 42 stå, dörr 1-2-0

Låter dock bra att UL fortsätter på den redan inslagna vägen med normalgolv+rullstolslyft på landsbygden i 10 år till. :) Jag var lite orolig att även UL skulle börja med 100% låggolv på landet som SL vill införa i hela Norrtälje kommun.

Bussmicke

Tur att någon vet var skåpet ska stå...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 januari 2011, 11:30:37 AM
Det är väl lågentre på många av omloppen i den avbrutna upphandlingen

Självklart behövs lågentré på flera linjer runtom Uppsala närområde, samt på alla sjuktransporter. Men det jag menade var att det kan vara bra att slippa 100% lågentré i hela länet, även ute i skogen på alla rena skollinjer inkl den trafik KR Trafik vann.

AO

Dessa bussar är snygga så det är kul att det kommer några fler, de är dessutom sköna att åka med.

Höggolvsboggi blir väl det bästa alternativet till höggolvade ledbussar när dessa väl inte finns att köpa längre. Det är klart att dubbeldäckare är det bästa ur kapacitetsynpunkt, men kan gissa att de inte är så roliga att köra på alla småvägar i Uppland vintertid. Intressant att UL har krav på LE på sjukresebussarna medan X-trafik, som i stort sätt har LE krav på alla linjer, har höggolvskrav på sjukreselinjen. Resorna med X-trafiks sjukreselinjer är ju iofs lite längre än UL:s.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 17 januari 2011, 03:16:50 AM
Låter dock bra att UL fortsätter på den redan inslagna vägen med normalgolv+rullstolslyft på landsbygden i 10 år till. :) Jag var lite orolig att även UL skulle börja med 100% låggolv på landet som SL vill införa i hela Norrtälje kommun.

Länstrafiken Västerbotten kräver i nya avtalet från 20120101 för linje 15 (Vännäs), 19 (Bjurholm), 123/124/125 (Holmsund/Obbola) bara låggolv. Inga av dagens bussar är då godkända! Talas om en ledbuss låggolv också för att ersätta dagens ledbussar.

volvo99

En av nya mercorna ska rulla i Östervåla.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 januari 2011, 20:57:12 PM
Länstrafiken Västerbotten kräver i nya avtalet från 20120101 för linje 15 (Vännäs), 19 (Bjurholm), 123/124/125 (Holmsund/Obbola) bara låggolv. Inga av dagens bussar är då godkända! Talas om en ledbuss låggolv också för att ersätta dagens ledbussar.

Lågentré menar du väl?

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 18 januari 2011, 12:38:19 PM
Lågentré menar du väl?

Ja, de är de, fel av mig. Alla bussar skall vara så i det nya avtalet. Finns det en ledbuss med lågentré för landsbygd?

Ersa

#13
Citat från: RoggaBoy skrivet 19 januari 2011, 18:11:25 PM
Ja, de är de, fel av mig. Alla bussar skall vara så i det nya avtalet. Finns det en ledbuss med lågentré för landsbygd?

Det finns ju en massa i runtom hela landet sedan många år. De Volvo B9SALE som går i Umeå är ju gjorda för mer förortstrafik och kortare landsbygdslinjer. Sen finns ju även Scania OmniLink-led. Och man kan även köpa Solaris Urbino 18LE om man vill.
Men då en ledvagn med lågentré bara tar c:a 55 sittande, kan man lika gärna köra med en 15-meters boogivagn med lågentré som tar c:a 55 sittande.

Men nu får vi nog dra i stannar-snöret. Denna tråd skulle ju handla om Uppland.

Xylifrost

Tackar för informationen. Det enda jag gör är ju att efterdra hjulen då verkstaden gör resten. När vi hämtar ut bussarna lämnar dom en lapp med vilka axlar som ska dras och vi får efterdra. Har tidigare dragit med 750nm men nöjer mig med 700 i fortsättningen. Anledningen till frågan var att jag efterdrog en buss där alla muttrar var märkbart lösa... Aldrig varit med om det förut.