Huvudmeny

Ett förslag...

Startat av virtual1, 16 oktober 2010, 13:39:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: 1896 skrivet 16 oktober 2010, 17:57:38 PM
Som jag ser det, att länka till Fotobus, är ju ett sätt att visa att en buss fortfarande existerar.

Jo men inte Varje buss..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jocke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 oktober 2010, 00:32:18 AM
Problemet är att vi drunknar ibland i anmälningar om trådar som ska flyttas än hit än dit, det lär inte precis minska med fler underfora....

Däremot kan ju sign "Jocke:s" förslag" vara genomförbart, på frivillig basis vill säga.

Trevligt med lite medhåll från administratörshållet. På helt frivillig basis fungerar dock inte, själva klistringen måste ni sätta :)
Kanske kan rösta om de på något sätt?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 17 oktober 2010, 02:34:11 AM
Trevligt med lite medhåll från administratörshållet. På helt frivillig basis fungerar dock inte, själva klistringen måste ni sätta :)
Kanske kan rösta om de på något sätt?

Varför klistra tråden? Kyrkotråden är inte klistrad utan den hålls i liv genom att inlägg inkommer regelbundet. Klistring av trådar är förbehållet meddelanden som gäller forumet eller Svenska Omnibusföreningen.

Däremot är idén att samla alla dessa länkar i en enda tråd alldeles utmärkt och det är upp till den som vill att starta en sådan tråd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Lasse och Ersa har redan tagit det mesta och poängterat hur mycket merarbete det skulle bli, just för att det dels blir svårt för folk att veta var de ska posta och dels för att hela grejen i sig blir synnerligen svår att avgränsa. Hur många underfora skulle vi egentligen ha, 10, 25, 74, 613...? Blir lite som anden ur flaskan, så fort man startar ett visst underfora så kommer önskemål om ytterligare ett annat och en sådan sak som underfora för bildlänkar skulle med största sannolikhet snabbt utvecklas till rena bläckfisken.

En tråd som enbart innehåller länkar och ingen text alls i övrigt är sedan egentligen inte en tråd per se utan kan istället nästan räknas som spam. Då Bussnack är ett diskussionsforum så blir det i alla fall väldigt diffust (i synnerhet för den oinvigde) vad syftet med att länka till en viss bild är. Visst, det kommer upp en bild på en buss... men jag får ju inte bilden kopplad till någon kontext så vad är meningen med att visa bilden? Så tanken om ett helt underfora med sådana postningar ställer i alla fall jag personligen mig mycket tveksam till. Annars lär man sig som sagt ofta snabbt, utifrån tycke och smak, vilka skribenter som tilltalar en och vilka man väljer bort.

Avslutningsvis så skulle jag vilja tillägga att det finns ett enkelt sätt att förenkla detta. Nämligen genom att trycka på det faktum att det faktiskt även är så att den som skapar en tråd har ett visst ansvar för rubriksättning mm. En rubrik ska helst vara så tydlig som möjligt och i vissa fall så är det absolut inget som skadar om man inom parentes lägger in t.ex. texten »obs. enbart bildlänkar« eller motsvarande. Ibland försöker även vi moderatorer ändra rubriker, men att göra det konsekvent skulle vara ett mycket tidsödande åtagande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

Citat från: jocke skrivet 16 oktober 2010, 21:46:25 PM
Jag håller med TS i frågan. Fast jag skulle vilja modifiera de lite.

Ungefär som kyrktråden i Ordet i fritt. Så kan de väl Klistras en tråd i Bussnack som heter fotobus bilder. Och där i den tråden postar man länkar till tex fotobus och diskuterar dom.
Detta koncept fungerar på andra forum om ämnen som allt för ofta tas upp och som inte riktigt förtjänar en egen forumdel. Utan får nöja sig med en klistrad tråd
mycket bra förslag!

Nico


Nja, själv håller jag inte riktigt på Jocke och Lasse denna punkt då 'klistring' av en tråd bara blir en variant på detta med underforum. Frågan som kommer uppstå blir sedan hur många klistrade trådar som i så fall ska förekomma då många kan komma att vilja ha just sin tråd/ämne klistrad.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Citat från: Bussmicke skrivet 17 oktober 2010, 00:11:02 AM
Jo men inte Varje buss..

Jag har aldrig länkat till en Maxci....  ;)