Scania MaxCi på 513 (GBG)

Startat av Zella, 12 september 2007, 19:34:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Såg en Scania MaxCi på 513 vid Berzeligatan... det är en veolialinje och det var inte orusts scania... denna var finare i lacken...  ??? ::)

Bussgubben

Hmm. Vilken färg är det på den bussen? Kanske en lånebuss ända tills nya bussar kommer. Men har du en bild på den bussen?

Zella

Nej kag har ingen bild... ännu... den var VTblå... färgen var ngt mörkare än orustscanian som fans på bild här för några veckor sedan...

Leif D

Tänk dej detta senario.....

En buss kör sönder.
Ingen buss av försekriven eller lämplig sort finns ledig.
Man tar den buss som råkar finnas, dvs en Scania MaxCi.

Troligen tycker de flesta att det är bättre att denna buss går än att turen annars ställs in.

/Leif D
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 13 september 2007, 11:57:16 AM
Tänk dej detta senario.....

En buss kör sönder.
Ingen buss av försekriven eller lämplig sort finns ledig.
Man tar den buss som råkar finnas, dvs en Scania MaxCi.

Troligen tycker de flesta att det är bättre att denna buss går än att turen annars ställs in.

/Leif D

Självklart, och det är väl heller ingen som ifrågasatt. Däremot är det ju lite konstigt att det dyker upp en Västtrafik-målad MaxCi på en Veolia-linje i Göteborg, eftersom Veolia mig veterligen inte har några sådana. Min gissning är att det rör sig om ett inlån från Swebus. De har ett par MaxCi över från Skaraborg sedan Lidköping och Mariestad fått nya bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Zella

Det var absolut inget negativt i mitt inlägg... tvärt om... att det rulla scania i en volvostad är ju bara positivt...  ;)

Johan B

Staffans teori låter trolig. Jag har svårt att se att det skulle röra sig om vare sig permanent inflytt eller lån i väntan på nyleveranns då Partille mig veterligen inte har bussbrist (i normala fall), med undantag av att man verkar ha lite ont om reserver på Lila då man envisas med att köra 25xx boggi (ej expresstandard för de oinsatta) där alltför ofta.

Bussgubben

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 12:03:46 PM
Självklart, och det är väl heller ingen som ifrågasatt. Däremot är det ju lite konstigt att det dyker upp en Västtrafik-målad MaxCi på en Veolia-linje i Göteborg, eftersom Veolia mig veterligen inte har några sådana. Min gissning är att det rör sig om ett inlån från Swebus. De har ett par MaxCi över från Skaraborg sedan Lidköping och Mariestad fått nya bussar.


Ja Swebus är väl den enda entreprenören hos Västtrafik som har MaxCi. Jag gissar nog också på att det är lån från Swebus.

Bussgubben

Citat från: Johan B skrivet 13 september 2007, 15:23:49 PM
Staffans teori låter trolig. Jag har svårt att se att det skulle röra sig om vare sig permanent inflytt eller lån i väntan på nyleveranns då Partille mig veterligen inte har bussbrist (i normala fall), med undantag av att man verkar ha lite ont om reserver på Lila då man envisas med att köra 25xx boggi (ej expresstandard för de oinsatta) där alltför ofta.

Tycker att B9S skulle funka fint på Lila Express(de som Busslink har). Men de borde ha fixat fler 8700. Kanske väntar Veolia i Partille på fler bussar. Men 25XX de av 2001 årsmodell används för ofta som reserv på Lila. Kanske kan de Carrusarna funka bra på Lila.

Johan B

Citat från: Bussgubben skrivet 13 september 2007, 15:49:01 PM
Tycker att B9S skulle funka fint på Lila Express(de som Busslink har). Men de borde ha fixat fler 8700. Kanske väntar Veolia i Partille på fler bussar. Men 25XX de av 2001 årsmodell används för ofta som reserv på Lila. Kanske kan de Carrusarna funka bra på Lila.

B9S? Finns väl inget behov av ståyta på Lila? Så värst många fler sittplatser ger det inte att köra B9S jämfört med lågentréboggi i express-utförande. Vilka Carrusar avses? Vegorna? Sorry de har inte fällbara stolsryggar alltså inte godkända på express-linje. Några nya bussar lär inte köpas in till Lila med tanke på att kontraktet går mot sitt slut (tack och lov). Är man hyffsat friska i skallen ger man linjen till Orusttrafiken eller BiV efter nästa upphandling så att man får jämn kvalitet även på denna linje.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussgubben skrivet 13 september 2007, 15:45:14 PM
Ja Swebus är väl den enda entreprenören hos Västtrafik som har MaxCi. Jag gissar nog också på att det är lån från Swebus.

I och för sig har också Borås Lokaltrafik MaxCi i Västtrafik-blått, men de har knappast någon att låna ut. Dessutom går de på etanol.
Även Orusttrafiken har MaxCi, men det har ju redan angetts att det inte rör sig om en sådan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussgubben

#11
Citat från: Johan B skrivet 13 september 2007, 16:16:57 PM
B9S? Finns väl inget behov av ståyta på Lila? Så värst många fler sittplatser ger det inte att köra B9S jämfört med lågentréboggi i express-utförande. Vilka Carrusar avses? Vegorna? Sorry de har inte fällbara stolsryggar alltså inte godkända på express-linje. Några nya bussar lär inte köpas in till Lila med tanke på att kontraktet går mot sitt slut (tack och lov). Är man hyffsat friska i skallen ger man linjen till Orusttrafiken eller BiV efter nästa upphandling så att man får jämn kvalitet även på denna linje.

Kanske det blir bättre när Veolia kör Lila att Orusttrafiken också kör tillsamans. Kvalitén på Lila Express bussar verkar vara bättre än BLÅ Express bussar. Även Veolias(främst 8700). Men om Veolia slutar köra Lila så kanske de sätter in deras 8700 på 503 istället så slipper man åka med de gamla som te.x 1924 osv. Men därmed kan det väl köpas in nya bussar till övriga linjer som Veolia kör? Lika bra att Veolia kör de övriga linjer som de kör nu förutom att Hallgrens även kör 100 tillsamans med dem. Men om man e klok så förlänger man inte något avtal med GS mer. Hörde att Busslink är ett bra bussbolag. De måste väl ligga bra till om de tog över mycket trafik i Stockholm. Hoppas att de tar över i Mölndal och i GBG:s innerstad. Men Veolia kanske blir bättre sen.

Johan B

Citat från: Bussgubben skrivet 13 september 2007, 17:03:12 PM
Kanske det blir bättre när Veolia kör Lila att Orusttrafiken också kör tillsamans. Kvalitén på Lila Express bussar verkar vara bättre än BLÅ Express bussar. Även Veolias(främst 8700). Men om Veolia slutar köra Lila så kanske de sätter in deras 8700 på 503 istället så slipper man åka med de gamla som te.x 1924 osv. Men därmed kan det väl köpas in nya bussar till övriga linjer som Veolia kör? Lika bra att Veolia kör de övriga linjer som de kör nu förutom att Hallgrens även kör 100 tillsamans med dem. Men om man e klok så förlänger man inte något avtal med GS mer. Hörde att Busslink är ett bra bussbolag. De måste väl ligga bra till om de tog över mycket trafik i Stockholm. Hoppas att de tar över i Mölndal och i GBG:s innerstad. Men Veolia kanske blir bättre sen.

Då var det dags igen... Varför försöker man ens ??? ::) >:(

Busstobbe

Citat från: Zella skrivet 12 september 2007, 19:34:06 PM
Såg en Scania MaxCi på 513 vid Berzeligatan... det är en veolialinje och det var inte orusts scania... denna var finare i lacken...  ??? ::)
Här låter det som att du pratar om en speciell MaxCi hos Orusttrafiken, men vi har ju 3 stycken, så det kan väl kanske ha varit en av dom andra?

Ingemar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 september 2007, 16:31:40 PM
I och för sig har också Borås Lokaltrafik MaxCi i Västtrafik-blått, men de har knappast någon att låna ut. Dessutom går de på etanol.
Även Orusttrafiken har MaxCi, men det har ju redan angetts att det inte rör sig om en sådan.

Söne Buss i Göteborg har två... Men det var inte någon av dom!
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg