[Del 7] Göteborg 70-tal (innehåller såväl spårväg som buss)

Startat av Leif D, 13 augusti 2007, 22:15:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 14 augusti 2007, 00:09:08 AM
Hägglunds hade nått patent och tillverkade leder och släp, så var även fallet med SL:s typ H57.
I SL:s vagnförteckningsblad från 1981-12-31 för H57, står det karosseritillverkare: Hägglunds (Wiima).
/Leif D

Då är jag med! Tänk vad mycket man kan lära sig av att inte sova på natten ;D ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Leif D skrivet 13 augusti 2007, 22:15:44 PM



GS 835 första bussen i GS nya vitblå lackering, Nils Ericsonsplatsen. Foto Leif D.




Hade ingen aning om att det även i Göteborg har funnits bussar med linjenummer i form av digitalformade siffror modell julgransbelysning. Jag kände mest till att vi haft detta i Uppsala och att även Borås haft detta. Men hur vanligt var detta i Göteborg? Var detta ovanligt? Det verkar som de flesta bussar ändå hade vanliga siffror och inte den här typen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Richard Walter

Mycket fina bilder som förmedlar en skön tidskänsla, bara de här små tanterna. Hatt, kappa, galoscher och handväska  :)
De är lika sällsynta som bussen idag.


GS 815 Volvo B59 på Drottningtorget. Foto Leif D.


Krille

Vilken bildskatt, intressant även för en som aldrig ens varit i staden.

/K