Huvudmeny

Nya Omnilinkar

Startat av Mikael Ringmarck, 20 mars 2009, 23:03:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Idag skymtade jag två nya kort Omnilinkar i Nynäshamn, gissar att de kommit med båten från Polen. De hade nummer 6672 och 6674. Blivande Busslinkar?

Kvarne

Citat från: Mrbuss skrivet 20 mars 2009, 23:03:39 PM
Idag skymtade jag två nya kort Omnilinkar i Nynäshamn, gissar att de kommit med båten från Polen. De hade nummer 6672 och 6674. Blivande Busslinkar?

Åh...hoppas de ska till Söderort!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico


Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM
Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.

Arriva har ju valt 7xxx för sina stockholmsbussar. Däremot har ju Busslink ett gäng Omnilink från 6651 och uppåt så det kanske inte är så ologiskt att fylla på.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM
Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.
66xx var ju från början Trängselbusserie..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Citat från: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM
Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.

Nej du Nico...det är Busslinkare. De stod i Lindvreten idag å har "SL i Samarbete med Busslink" på sidan....Blivande Söderortare eventuellt....Man väntar ju 8 st nya Omnilinkar..Korta...1-2-1 och dessa var identiska. De hade även höga ryggstöd....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

virtual1

Citat från: Cero skrivet 21 mars 2009, 13:49:39 PM
Arriva har ju valt 7xxx för sina stockholmsbussar. Däremot har ju Busslink ett gäng Omnilink från 6651 och uppåt så det kanske inte är så ologiskt att fylla på.

Men det är ju led-omnis:ar - samt att söderort redan har en drös med 47XX-bussar som det väl vore mer logiskt att fylla på rent nummermässigt sett, man är väl inte ens uppe i 4780?

Ted Selander

Citat från: Nico skrivet 21 mars 2009, 12:07:06 PM
Borde väl, med tanke på inventarienumren, mera vara något för Arriva?

I alla fall har Busslink en drös med Volvo B9S i 66-serien och det skulle nog vara lite smått ologiskt att helt plötsligt plocka in Scania OmniLink i samma nummerserie.

Minnet är kort på forumet. Länkar till mig själv i den förra tråden i ämnet:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22290.msg162459#msg162459

De nämnda detaljerna är ännu inte klara, det är många nya trafikuppdrag i sommar och höst att planera för.

/Ted

Peter Rost

Vilka trafikuppdrag till sommar/höst är det som avses?

/Peter

Ted Selander

Citat från: Peter Rost skrivet 21 mars 2009, 19:25:48 PM
Vilka trafikuppdrag till sommar/höst är det som avses?

/Peter

Redan avhandlat här på forumet:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19745.0

som länkar till omfattande läsning:

http://www.sl.se/templates/Page.aspx?id=13384

/Ted

Nico

Citat från: Kvarne skrivet 21 mars 2009, 18:21:40 PM
Nej du Nico...det är Busslinkare. De stod i Lindvreten idag å har "SL i Samarbete med Busslink" på sidan....Blivande Söderortare eventuellt....Man väntar ju 8 st nya Omnilinkar..Korta...1-2-1 och dessa var identiska. De hade även höga ryggstöd....

Citat från: Ted S skrivet 21 mars 2009, 19:03:57 PM
Minnet är kort på forumet. Länkar till mig själv i den förra tråden i ämnet:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=22290.msg162459#msg162459

De nämnda detaljerna är ännu inte klara, det är många nya trafikuppdrag i sommar och höst att planera för.

/Ted

Där ser man, minnet är bra med kort. Å andra sidan är jag inte så mycket till kalenderbitare. Överlag tycker jag dock det känns ruskigt ologiskt att placera såpass olika vagnar i samma nummerserie, men, men...  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Klint

Håller med Nico, Busslink verkar gröta till det vad gäller numrering av sina vagnar.
Det som ska vara logiskt är kanske att 66-vagnarna är dieslar och att man vill ha 47-serien reserverad för etanolare.
Det finns ju också 6661-6664 sedan tidigare som är just korta OmniLink (diesel).
Däremot har jag inte riktigt förstått anledningen att börja på nytt tiotal vid nyleveranser, vilket skapar onödiga luckor i nummerserierna, t.ex. 3713-3720 och 4744-4750.
Busslink kanske skulle börja om med 0001 eller 1001 eller 2001 och fylla på efterhand som vagnar levereras, oavsett märke, modell och till vilken stad. Att ha speciella nummerserier för vissa vagntyper verkar bara slå knut på sig själv förr eller senare.

För att återgå till trådens riktiga ämne, nya OmniLink till Busslink så skulle jag tippa att de får heta 6671 och uppåt. Vi får väl se...

Kvarne

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 mars 2009, 06:51:01 AM

För att återgå till trådens riktiga ämne, nya OmniLink till Busslink så skulle jag tippa att de får heta 6671 och uppåt. Vi får väl se...

Tja, de har ju redan fått nr. De som stod där var 6671, 6677-6679 har jag för mig.... ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mikael Ringmarck

Citat från: Kvarne skrivet 22 mars 2009, 07:10:46 AM
Tja, de har ju redan fått nr. De som stod där var 6671, 6677-6679 har jag för mig.... ;D

6672 & 6674 med såklart  ;)

Fredrik Klint

Citat från: Kvarne skrivet 22 mars 2009, 07:10:46 AM
Tja, de har ju redan fått nr. De som stod där var 6671, 6677-6679 har jag för mig.... ;D

Ha! Nånstans försvann siffrorna för mig...  :P Så jag kan ändå påstå att jag gissade rätt!  ;)