Nobina Göteborg – Övertagande av bussar?

Startat av Walter, 09 juni 2022, 17:58:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

I ett inlägg på Linked In skriver Nobina att trafiken i Göteborg som börjar nästa vecka ska omfatta nästan 100 elbussar under 2023 men att man inledningsvis kör en del gasbussar i väntan på leveranser.

Vilka bussar tas över från GS? Är dem gasbussar?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussfanatikern

#1
Dom elektriska bussarna 350-379 som idag rullar på linjerna 59, 60, och 62 ska övergå till Nobina. Eventuellt också hybridbussarna 828-834 som idag rullar på linje 17, 17X och 16X.
Gasbussarna 800-827 kommer dock inte att övergå till Nobina men kanske kommer några av dom att tillfälligt hyras in nu i början om man inte kan flytta hit tillräckligt många gasbussar ifrån andra städer.
Sen vet jag inte om man måhända också kommer att behöva hyra in några av dom bussar som Keolis har använt för trafiken i Angered. Där finns det ju både diesel- och gasbussar.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

De lär väl även behöva ett gäng gasbussar för spårvagnsersättningen i sommar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussfanatikern

#4
Spårvagnsersättningen sköts väl av Connect Bus som har egna bussar för detta ändamål.

Erling.L

Den info jag fått är att Nobina Köpt/hyrt alla GS bussar för o klara starten och
Spv ersättning.

Connect brukar inta ha med planerad ersättning o göra då deras kontrakt är den akuta.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

S Svensson

Nobina har alltså tagit över trafik i nordöstra delarna, dvs Lövgärdet,Ranneberg och Gårdsten. Området kallas oftast Angered. Detta ligger dock lite sydöst utmed vägen till Sjövik.

Nu är jag lite obekant om vilka bussar som gått tidigare i området.
'Hur är det Erling med verkstadsresurser. Tar man över verksamheten igen på Kruthusgatan ?

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussfanatikern

#8
Utöver Angered så har Nobina även tagit över trafiken i innerstan. Jag får rätta mej själv lite, Keolis har tydligen hand om ersättningstrafiken på linje 3 och under helgen hade GS tydligen hand om samma sak på linje 6.
Nobina bör ha tagit över denna uppgift från GS nu och då använder man alltså deras gas- och hybridbussar för både detta och den ordinarie trafiken, tills tillräckligt många nya bussar har kommit.
Hybridbussarna hoppas jag dock att Nobina behåller som reserv för dom nya elektriska bussarna om problem uppstår, särskilt då på vintern och dom uppfyller ju dessutom både ålders- samt miljökraven.
GS elektriska bussar har ju sålts till Nobina för trafiken i innerstan eftersom det ingick i avtalet och kommer således att fortsätta rulla på samma linjer som innan samt några nya.

Dom bussar som Keolis körde med i Angered var följande: Solaris Urbino-15 LE Gas (2701-2714), Solaris Urbino-15 LE Diesel (2715-2722) och Solaris Urbino-18 LF Diesel (2723-2744). Samtliga från 2012.
Dock slopades 2714, bara ett år gammal, efter en krock 2013 och även 2715 samt 2716 slopades för några år sedan på grund av tekniska fel, dessa tre blev då reservdelsförråd åt övriga för att sedan skrotas.
Det fanns också några Optare Solo för trafiken på bland annat linje 57 (2946-2948).

Erling.L

Det senaste jag hört är att verkstads jobb sköter Volvo åt dem o de tog över resten av kruthus.

2946 47 48 ägdes inte av Keolis utan kördes på underentreprenad av Connect bus.



Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bussmicke

Alltså Keolisnummer för att man på deras avtal.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Samuel KVR

Citat från: Erling.L skrivet 14 juni 2022, 09:49:45 AM
Det senaste jag hört är att verkstads jobb sköter Volvo åt dem o de tog över resten av kruthus.

2946 47 48 ägdes inte av Keolis utan kördes på underentreprenad av Connect bus.





Depån i Angered har dom ju byggt större så det ska rymmas lite fler bussar men undrar om det är likadant som tidigare om dom bara har tvätthall där men ska även då bussarna som står i Angered servas vid Kruthusgatan då?

Erling.L

som jag förstog det på diskussionen vi hade unde kvällen Keolis stängde o Nobina tog över så har de service avtal på alla fordon med VTC o gör bara klädsel o lampor själva allt annat på någon avt VTC anläggningarna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

S Svensson

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76463.msg536672#msg536672
Övertagande i E-län ?

Jag slog på bilregister en buss i Göteborgsområdet, och denna var reg på  Nobina med adress Kungälv. Bussen BEA01S var övertagen (reg på Nobina)2022-06-13.

homer

Sitter någon på uppgifter om Keolis Solarisbussar kommer få nya uppdrag eller är de en enklelbiljett till skroten som gäller?

ni som gissar att dom går till skrot för att dom är 10 år gamla behöver inte svara...