Örebrobussar och dubbeldäckare i Vallentuna

Startat av buskörare, 19 mars 2022, 16:40:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Nej, man verkar inte tänkt låna ut. Annars hade väl Vallentunas VDL:er kunnat gå i norrort, men det fanns inte med i planeringen alls vad jag hörde. Men dom pratade om just helt andra krav på positionering, tider vid hållplats ankomst/avgång osv, så troligen får våra bussar den tekniken medan Märstas kanske inte har det.

Ersa

Bägge nuvarande depåer i Vallentuna kommer ju att läggas under Täby, och bli helt integrerade i Norrort, så alla bussar i Vallentuna har/ska få exakt samma teknik som de i Täby och Norrtälje ska få. Så där lär man i teorin kunna skifta bussar hej vilt, även om de just nu inte planerat göra sånt just i början av avtalet.
Medan Upplands Väsby och Märsta kommer att hamna på andra sidan "gränsen", med sina egna inkompatibla fordon.

Fredrik Gelin

Jag antar att man teoretiskt skulle kunna ha ett "flytande ägarskap" inom företaget och trafikområdena, men jag gissar att underhållsorganisationen inte lär vara heltänd på ett sådant upplägg i praktiken.
Däremot finns det som sagt förmodligen inget som hindrar att man blandar bussar som man tycker passar så länge de börjar och slutar i samma depå.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Senaste jag hört nu, är att några av Vallentunas VDL:er ändå kommer stanna och gå för norrort.
Idag var dessutom 5577, dubbeldäckaren som står i Okvista, ute på tur till Vaxholm. Och ut på Rindö med, troligen mest för att det var en Rindöbo som körde  8)
Såg lite kul ut när den stod i färjekön, mycket högre än bodarna bredvid.