Huvudmeny

Tönnebro

Startat av Niklas Bygdestam, 26 maj 2017, 04:37:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Tönnebro måste jag säga är lite speciellt. En mack och en rastplats på E4:an. Borde väl ses som vilket sådan som helst. E4:an har ju gott om rastställen med stora mackar och där man också kan äta. Det är inget konstigt med det. E4:an är ju en pulsåder i vägtrafiken i Sverige och kanske egentligen Sveriges "paradväg".

Men Tönnebro är faktiskt lite speciellt. Det ser faktiskt inte ut som de vanliga ställena. Och historiken är speciell.

Tönnebro har varit ett rastställe ända sedan medeltiden. Och under 1800-talet var det en officiell viloplats längs med vägen. Det finns uppgifter om olika byggnader där under årens lopp.

E4:an mellan Uppsala och Söderhamn blev klar 2007. Sedan dess har nog faktiskt Tönnebros betydelse bara vuxit. Det har bara blivit ännu mer ett betydelsefullt ställe på E4:an sedan dess.

En intressant sak: Trots att Tönnebro ligger som det gör i skogen så känns det väldigt kontinentalt där när man äter eller tankar bilen. Och fordon från andra länder finns det gott om i Tönnebro. Detta beror givetvis på den kontinentala vägen som det ligger vid. Men det är lite roligt att det har blivit så kontinentalt trots sitt ödsliga läge :)

Här kommer lite bilder:



Det är alltså en stor mack av kontinentalt snitt som är typisk för stora vägar. Det kan man se tydligt här. Pumparna och taket över dessa visar på det. Och det är i modernt snitt. Men titta på mackens byggnad. Den är knuttimrad. En av mycket få knuttimrade mackar.



Här ser man från andra hållet. Man ser att byggnaden är knuttimrad och har en rustik byggstil. Mycket originellt för en mack.

Man kan tänka sig att de tyska turisterna måste tycka att detta är riktigt läckert :D



På baksidan av macken ser det ut så här. Här syns det nog ännu tydligare att byggnaden är knuttimrad. Och här kan man njuta av vattnet och koppla av.



Vänder man sig om ser det ut så här.



Alldeles vid själva macken har vi matstället, eller värdshuset som de kallar det. Även detta är knuttimrat. Här ser man att det just nu pågår lite reparationer av detta.



Från andra hållet ser det ut så här. Vi går in :)



Och så här ser inredningen ut. Det är rustikt, men elegant på samma gång. Inte speciellt typiskt för en vägkrog. Maten är dock typisk för vägkrog och det är självservering.

Men den här inredningen borde nog göra tyska turister överförtjusta :D



Är det fint väder kan man sitta utomhus på en stor terrass. Då får man en alldeles förträfflig utsikt över sjön. Det är hur vackert som helst.



Och den här utsikten har man om man väljer att sitta och äta på terrassen, som jag nu gjorde. En förträfflig utsikt verkligen :D

Ja som sagt var, man är ute i skogen och vid en sjö. Det är rustikt i byggstilen. Men ändå är detta ställe så kontinentalt!

Hoppas någon orkade läsa detta :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 maj 2017, 04:37:31 AM
E4:an mellan Uppsala och Söderhamn blev klar 2007. Sedan dess har nog faktiskt Tönnebros betydelse bara vuxit. Det har bara blivit ännu mer ett betydelsefullt ställe på E4:an sedan dess.

Nu är det väl mera bara några få avsnitt av sträckan norr om Uppsala och förbi Iggesund som fått nya dragningar sedan 2007, och jag har svårt att tro att det detta gjort att det blivit någon nämnvärd skillnad jämfört med före och efter dessa byggen. Trafiken på E4 har väl varit rätt konstant, och påverkas ju knappast radikalt av nya delsträckor, då trafiken ändå har behövt köras längsmed kusten.

Det jag tycker är lite underligt med Tönnebro är att det inte dykt upp mer bostadsbebyggelse i närheten under de senaste decennierna. Viktiga vägskäl brukar ju bli naturliga boplatser väldigt snabbt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 26 maj 2017, 11:58:40 AM
Nu är det väl mera bara några få avsnitt av sträckan norr om Uppsala och förbi Iggesund som fått nya dragningar sedan 2007, och jag har svårt att tro att det detta gjort att det blivit någon nämnvärd skillnad jämfört med före och efter dessa byggen. Trafiken på E4 har väl varit rätt konstant, och påverkas ju knappast radikalt av nya delsträckor, då trafiken ändå har behövt köras längsmed kusten.

Det jag tycker är lite underligt med Tönnebro är att det inte dykt upp mer bostadsbebyggelse i närheten under de senaste decennierna. Viktiga vägskäl brukar ju bli naturliga boplatser väldigt snabbt.


Ja 2007 blev det klart mellan Uppsala och Söderhamn. I de senare ombyggnaderna ingick att sträckan mellan Gävle och Söderhamn blev mötesfri, vissa delar mellan Axmartavlan och Söderhamn drogs om och rätades ut. I Tönnebro byggdes det om kraftigt då det blev en helt ny trafikplats. Sedan var det den stora förändringen och det var mellan Uppsala och Mehedeby där det blev helt ny väg som öppnades i två etapper 2006 och 2007. Detta hade stor betydelse även för bland annat Gävle och Söderhamn.

Det var detta färdigställande av E4:an 2007 som jag menar gjorde att Tönnebro blev ännu mer betydelsefullt än innan.

Vad har hänt efter 2007? Mellan Uppsala och Söderhamn har det egentligen inte hänt någonting. Men däremot blev avsnittet från Enånger till Hudiksvall via Iggesund och Njutånger klart 2011. Här förändrades det totalt.

Påverkade 2011 års förändring mellan Söderhamn och Hudiksvall för Tönnebro? Ja till viss del tror jag det faktiskt. Vissa kanske stannade till vid någon affär, matställe eller kiosk i orter som t ex Iggesund eller Njutånger innan. Men efter denna förändring kanske vissa då istället väntat till Tönnebro innan de passar på att äta och tanka.

Angående eventuell bostadsbebyggelse i Tönnebro så är jag glad över att detta saknas. Det skulle ta bort hela charmen med Tönnebro. Som det är nu så finns det en charm med Tönnebro just för att det är en stor kontinental mack med matställe som ligger just så här ödsligt till :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.