Lite midsommarbilder DEL 2

Startat av tågluffaren, 25 juni 2011, 15:06:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2011, 23:11:11 PM
Vet du inte det? SL är SL och då kör man stadsbuss överallt...

OmniLink är ingen stadsbuss. Scanias stadbuss heter OmniCity.


Ersa

#16
Citat från: Mikey skrivet 22 juli 2011, 21:38:59 PM
Man verkar fortsätta med att köra gamla OmniLinkar på 579an, är det så det är tänkt att vara? I så fall är det ju en väldig nedgradering från UL's fina vagnar. Finns det inga krav alls ute på landsvägarna? Jag skulle inte vilja åka i över 70 minuter på landsvägar i 90km/h i dessa gamla stadsbussar utan vare sig riktiga stolar, bälten eller AC...

Scania OmniLink utan bälten och AC är ju samma klass av förortsbuss som de Volvo 8500 Säffle från 2002 och framåt som Nobina nu kör landsbygdstrafik med i Norrtälje. Även dessa saknar luftfjädrad förarstol, bälten och AC på linjer i 90 km/t i uppåt 60-120 minuter. Helt i enlighet med SL:s snåla krav bör tilläggas. :(

Fördubblingsprojektet/Halveringsprojektet har det inte talats om på länge i Trafikområde Norrtälje. Antagligen för att det måste till mera satsningar än några dubbeldäckare på 676 för att hela Roslagens bussåkande ska fördubblas mot idag. Men när SL inte kräver nya bekväma bussar på fler linjer än 676 lär det bli vissa svårigheter att locka nya resenärer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 00:47:27 AM
OmniLink är ingen stadsbuss. Scanias stadbuss heter OmniCity.



Visst är OmniLink en stadsbuss med lågentré, alltså som Scania MaxCi. OmniCity är en stadsbuss med låggolv.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 00:47:27 AM
OmniLink är ingen stadsbuss. Scanias stadbuss heter OmniCity.



Du vet precis vad jag menar..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikey

Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 00:47:27 AM
OmniLink är ingen stadsbuss. Scanias stadbuss heter OmniCity.


Det finns väl egentligen två typer av OmniLink. De som är regionalinredda med höga ryggstöd och gardiner mm, och de som i princip är en tom låda med små plaststolar. Alla som går i Märsta/Sigtuna är av sistnämnda typ vilket jag tycker är rena stadsbussar.

5783

Citat från: Mikey skrivet 24 juli 2011, 11:02:49 AM
Det finns väl egentligen två typer av OmniLink. De som är regionalinredda med höga ryggstöd och gardiner mm, och de som i princip är en tom låda med små plaststolar. Alla som går i Märsta/Sigtuna är av sistnämnda typ vilket jag tycker är rena stadsbussar.

Det var dit jag ville komma men jag var lite kortfattad. Jag åkte en av Söderorts nya OmniLinkar (6676) igår på linje 165 och de har höga stolar. För mig helt obegripligt på en buss som går i ren ytterstadstrafik. Dessa bussar skulle passa bra på en linje som 579.

5783

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2011, 08:22:49 AM
Visst är OmniLink en stadsbuss med lågentré, alltså som Scania MaxCi. OmniCity är en stadsbuss med låggolv.



Jo jag vet men jag tycker ändå att OmniLink passar bättre som förortsbuss. En ren innerstadsbuss skall ha låggolv och 2-2-2 dörrar.
Trappsteg bak hör hemma i ytterstaden/förorten (och inte en där med alla barnvagnar etc). Men vi tycker alla olika. SL och dess entreprenörer lär jag dock aldrig bli klok på.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:26:48 AM
Du vet precis vad jag menar..

OmniLink på 579 slår väl inte Mercedes Citaro på linje 727/729?  ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 11:36:47 AM
Jo jag vet men jag tycker ändå att OmniLink passar bättre som förortsbuss. En ren innerstadsbuss skall ha låggolv och 2-2-2 dörrar.
Trappsteg bak hör hemma i ytterstaden/förorten. Men vi tycker alla olika. SL och dess entreprenörer lär jag dock aldrig bli klok på.

I Borås har vi 20 OmniLink som stadsbussar. Ser inga som helst problem med det. Det finns många andra städer som använder OmniLink i stadstrafiken. T ex Västerås, Östersund, Skellefteå och Luleå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

5783

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2011, 11:42:32 AM
I Borås har vi 20 OmniLink som stadsbussar. Ser inga som helst problem med det. Det finns många andra städer som använder OmniLink i stadstrafiken. T ex Västerås, Östersund, Skellefteå och Luleå.

Jo det beror helt på hur stor staden är och hur hög belastning det är på bussarna. Jag tänkte mest att denna tråd handlade om SL-land.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:26:48 AM
Du vet precis vad jag menar..

Du menar att allt med lågt insteg fram är stadsbussar, utan undantag.

Men numera är det vanligare stadsbussar består av rena låggolvare, samt 12-meters lågentréfordon. I vissa städer (t.ex. Umeå) kör man även med 15-18-meters lågentrébussar i ren tätortstrafik.
Förortstrafiken består numera uteslutande av 15-18-meters lågentrébussar, men då oftast med bälten och AC.

Det Bussmicke har helt rätt i är att SL numera räknar all sin trafik som tätortstrafik, och kör därför med rena tätortsbussar överallt. Dvs att man vill få bort alla normalgolvare även lägst ut i skogarna mot länsgränserna, samt inga som helst krav på bälten på majoriteten av landsbygdslinjerna. Inte heller bälten på motorvägslinjerna.

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 11:37:53 AM
OmniLink på 579 slår väl inte Mercedes Citaro på linje 727/729?  ;D

Fullt jämförbart och lika knäppt, MAN-led på 783 tar också priset. Har det på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

#27
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 12:15:10 PM
Fullt jämförbart och lika knäppt, MAN-led på 783 tar också priset. Har det på bild.
När vi ändå är inne på samma spår, så har du ju även MAN-led på 748 och OmniCity-led på 607. Den första vet jag inte hur den är, men den andra ser jag bara som en ren plåga på en sådan linje... Trodde aldrig att jag skulle säga det, men rea-planet B9S är en fröjd i jämförelse...  ::)

(Edit: Innan någon pepåkar, om så skulle ske, att dessa linjer inte har något med landsorter att göra, så kan jag åtminstone säga att dessa bussar är vad jag kallar stadsbussar/lokalbussar som befinner sig på andra typer av linjer som, åtminstone enligt mig, inte är lämpade för låggolvsbussar - nämligen linjer med motorvägspartier.)

tågluffaren

Citat från: Andreas91 skrivet 24 juli 2011, 13:52:44 PM
När vi ändå är inne på samma spår, så har du ju även MAN-led på 748 och OmniCity-led på 607. Den första vet jag inte hur den är, men den andra ser jag bara som en ren plåga på en sådan linje... Trodde aldrig att jag skulle säga det, men rea-planet B9S är en fröjd i jämförelse...  ::)

B9S är ju helt okej. Var trevliga att åka i på 677. Nu är det ett lotteri på den linjen med i princip bara nitlotter.

Andreas91

Citat från: tågluffaren skrivet 24 juli 2011, 16:38:48 PM
B9S är ju helt okej. Var trevliga att åka i på 677. Nu är det ett lotteri på den linjen med i princip bara nitlotter.
/
Alla tycker olika, men kul att du gillar dom. :) När det gäller mig, så är det både ja och nej när det gäller B9S. Enda fördelarna jag ser med denna busstyp, tyvärr, är att en del, men inte alla, har regionalstolar (satt en gång i en Täbyvagn med stadsstolar - benen kändes rent av sönderpressade efteråt...) och att det ofta finns AC (tror dock inte att jag har upplevt någon fungerande sådan...  ::))

Jag har en känsla av att jag har hakat upp mig på B9S-exteriören ett flertal ggr på detta forum, men jag personligen diggar den inte. ;) "Keps" fram och en fläkt (motorn har nog också ett finger med i spelet) som ibland är allt annat än diskret - från vissa bussar hörs bara en massa vrål! :o
Jag vandrade igenom ett sovande Täby för ca en vecka sen och skulle då ta mig hemåt. Inte ett ljud hörs, förutom trafikljusen på andra sidan Rösjön (vid N. Kärrdal). Jag går i ungefär några minuter till och stannar plötsligt och lyssnar. Långt, långt borta, där man tror att man inte skall höra något, så vrålar en buss iväg och jag tror att man snabbt kan höra att det rör sig om B9S (så var fallet nu iaf, jag stod kanske runt en kilometer från bussen. Jag undrar hur det är för de som bor nära dessa kl. 0-4 på mornarna, men jag antar att man vänjer sig).

Omnilink gillar jag dock ganska mycket. :) Snygga, ofta bekväma stolar, ofta AC osv. :) De Omnilinkar som finns hos Hornsberg i sthlms innerstad hos Hornsberg (eller fanns), 4751-4760, kommer jag dock inte ihåg hur dom är att åka i, men annars har jag nog bara gott betyg att ge till dessa bussar. :)

När jag läste på Universitetet förra året, så hade man ibland turen att få åka Omnilink-led hem (3641-3650 tror jag det rörde sig om. Dom kanske fortfarande går att åka med, såvida dom exempelvis inte har flyttat till syskonen i Täby.) Det vart då "packad sill" i OmniCityled till plugget och "komfortbussen" hem!  ;D

Kom just på en idé med SLs stombussblå Omnicityleder (för dom som får bli kvar ett tag till) och som kanske kan hjälpa en smula i och med Stockholms befolkningstillväxt: man kan kanske följa den princip som man har använt i ett antal (4(?) vagnar som är blåa med en stort vitt streck i mitten) ombyggda äldre t-banevagnar, dvs. gör mer plats för stående, så att fler passagerare kan komma med. OmniCity kanske kan få alla stolar utbytta mot fällbara stolar, sänkt golv på flertalet platser i bussen och gott om ledstänger för stående. :) Jag är inte så förtjust i de SLblåa Omnicitylederna, men där tror jag att dom kanske skulle fungera ypperligt! :)