Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Gano skrivet 21 februari 2020, 21:49:33 PM

Titel: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Gano skrivet 21 februari 2020, 21:49:33 PM
Finns det någon "gräns" på ett ungefär när det vara lönsamt att sätta in till exempel en ledbuss istället för en kortbuss på en avgång eller omlopp? Med tanke på att jag skulle tro att ledbussar är dyrare i inköp än kortbussar och boggibussar tjänar man på att köra oftare fast med kortbussar istället för att sätta i längre bussar fast i något lägre turtäthet?

Är även ledbussar i allmänhet dyrare i underhåll än en kortbuss eller boggibuss eller är det bara en marginell skillnad? När kan man då motivera att sätta in en ledbuss på en tur som annars körts med kortbuss? När kan man då motivera att man ska köpa in ledbussar istället för till exempel normalbussar?
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 22 februari 2020, 13:51:38 PM
Rent generellt är det dyraste man kan köra just en ledbuss eftersom den är dyrare i inköp, drar mer bränsle och kräver mer underhåll än bussar utan led.
Sedan kan å andra sidan drivmedel spela in och jämna ut skillnaden något i vissa fall.
Det som talar till ledbussarnas fördel är dock kapaciteten som en buss utan led sällan kan matcha i tätortstrafik.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2020, 16:32:09 PM
Dessutom har en 18,5 meters ledbuss och en boggibuss på 15 meter numera i stort sett samma antal sittplatser. Omkring 53 stycken sittande i både en Volvo B9SALE och i en B9RLE.

Begreppet "kortbuss" används dock i princip bara om tvåaxliga bussar på 12 meter och mindre. Inte för treaxliga bussar på 14-15 meter. Så att bara tala om ledbussar och kortbussar blir lite fel, om man glömmer bort storleksklassen mellan dem.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: homer skrivet 22 februari 2020, 17:29:58 PM
Sittplatsantalet i bussarna nu har ju sjunkit från år till år

För 10 år sedan gick de att får en Lågentreboggi med 55 sittplatser idag när de är krav på podesterfria stolar är de runt 45 sittplatser. kortvagnar (12 meter)runt 30 sittplatser

dom få lågentreledbussar som fortfarande finns och säljs har väl runt 55 sittplatser..


kort sagt förstår jag inte diverse utredningar och politiker som förfasar sig för att kollektivtrafiken blir dyrare och dyrare när samma människor ställer krav på fordonen som gör att färre människor kan resa i samma fordon.

Ledbussar kommer nog den närmaste åren att användas på linjer där stående är tillåtet och där kunderna bedömer trängsel då dom uppfattas som rymligare även om sittplatserna är liknande som en boggi
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Gano skrivet 22 februari 2020, 19:27:55 PM
Citat från: homer skrivet 22 februari 2020, 17:29:58 PM
Sittplatsantalet i bussarna nu har ju sjunkit från år till år

För 10 år sedan gick de att får en Lågentreboggi med 55 sittplatser idag när de är krav på podesterfria stolar är de runt 45 sittplatser. kortvagnar (12 meter)runt 30 sittplatser

dom få lågentreledbussar som fortfarande finns och säljs har väl runt 55 sittplatser..


Helsingborgs nya Citaro kortbussar har bara 24 sittplatser och ledbussarna runt 42. Däremot är det populärt att plocka bort sittplatser i ledbussar för att ge plats åt ståendes folk. VDL-ledbussarna på 1:an har enbart 31 sittplatser, men där har man även tryckt in massa ståbord och annat som tar platser. Alla är låggolvsbussar.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Nico skrivet 23 februari 2020, 19:29:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2020, 16:32:09 PMBegreppet "kortbuss" används dock i princip bara om tvåaxliga bussar på 12 meter och mindre. Inte för treaxliga bussar på 14-15 meter. Så att bara tala om ledbussar och kortbussar blir lite fel, om man glömmer bort storleksklassen mellan dem.

Mja, som jourhavande petimäter måste jag hojta lite mittåt här. Detta då uttrycket "kortbuss" används väldigt slarvigt i många fall. Ofta får det beteckna allt som inte är en boggi- eller ledvagn och det blir ju fel. Tittar man i t.ex. kap. 5 i SL:s RiBuss (https://www.sll.se/globalassets/2.-kollektivtrafik/kollektivtrafik-for-alla/riktlinjer-utformning-av-infrastruktur-med-hansyn-till-busstrafik.pdf#page6) (eller motsvarande skrifter) så ser man att tvåaxliga bussar ned till 12,0 meter kallas för normalbussar (i nästa utgåva av RiBuss kommer ändring av normalbuss göras för att täcka för bl.a. Transdevs VDL:er i Märsta som är 12,7 meter). En kortbuss, eller midibuss om man så vill, är däremot kortare är 12,0 meter. Att dessa begrepp är viktiga att hålla isär har ibland visat sig den hårda vägen. T.ex. när något dragits trafiktekniskt och så har man måttsatt efter kortbuss (midibuss) då någon slarvigt använt uttrycket, vilket då resulterat i en lösning som inte fungerat för normalbuss osv.

Vad gällde ursprungsfrågan sedan så är ju allt relativt och det är svårt att ge ett generellt svar. Det är visserligen dyrare i sig att köra ledvagn än normalvagn om man slår ut det på enskilda turer mm. Man måste dock se det i ett större sammanhang och då är det inte alltid helt självklart om vad som är billigast/mest kostnadseffektivt. I många fall blir det t.ex. ändå billigare att låta en ledvagn rulla på ett visst omlopp istället för att hålla på att byta fordon fram och tillbaka. Detta då även bytena i sig medför kostnader för drivmedel, extra förarpersonal, driftåtgärder i övrigt etc. Skulle, grovt förenklat, vilja hävda att gränsen för vilken fordonstyp som är mest lämpad ur kostnadshänseende blir en fråga som planerarna får klura på från fall till fall.






Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Ersa skrivet 23 februari 2020, 19:43:23 PM
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2020, 19:29:33 PM
Mja, som jourhavande petimäter måste jag hojta lite mittåt här. Detta då uttrycket "kortbuss" används väldigt slarvigt i många fall. Ofta får det beteckna allt som inte är en boggi- eller ledvagn och det blir ju fel. Tittar man i t.ex. kap. 5 i SL:s RiBuss (https://www.sll.se/globalassets/2.-kollektivtrafik/kollektivtrafik-for-alla/riktlinjer-utformning-av-infrastruktur-med-hansyn-till-busstrafik.pdf#page6) (eller motsvarande skrifter) så ser man att tvåaxliga bussar ned till 12,0 meter kallas för normalbussar (i nästa utgåva av RiBuss kommer ändring av normalbuss göras för att täcka för bl.a. Transdevs VDL:er i Märsta som är 12,7 meter). En kortbuss, eller midibuss om man så vill, är däremot kortare är 12,0 meter. Att dessa begrepp är viktiga att hålla isär har ibland visat sig den hårda vägen. T.ex. när något dragits trafiktekniskt och så har man måttsatt efter kortbuss (midibuss) då någon slarvigt använt uttrycket, vilket då resulterat i en lösning som inte fungerat för normalbuss osv.

Jodå, i mitt arbete har jag ju förr också bemött kritik och arga klagomål på "korta bussar", när ledbussar med 53 sittplatser med tiden bytts ut mot boggibussar med 53-54 sittplatser, och vid enstaka tillfällen tvåaxliga bussar med 49-51 sittplatser. Vi som jobbar rent praktiskt ute på fältet vet ju vad det handlar om, men kontorspersonal på region-, politisk- tjänstemanna- och kundtjänstnivå förstår ju inte automatiskt kundklagomål på att man infört "korta bussar", då de ju bara ser 53 respektive 53 sittplatser i bägge fordonstyperna i papperen.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: homer skrivet 24 februari 2020, 15:18:39 PM
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2020, 19:29:33 PM
(i nästa utgåva av RiBuss kommer ändring av normalbuss göras för att täcka för bl.a. Transdevs VDL:er i Märsta som är 12,7 meter).

Denna fordonslängd är ju inte ny i SL trafiken, både Södertälje och Norrtälje har ju haft 13 meters bussar med 7 meters axelavstånd många år. vi får väl hoppas de inte blir svårare att framföra dessa fordon om dom ska "bakas in" under begreppet kortvagn, egentligen är dom ju mer lika en lång boggi att köra om vi frånser bakre överhäng

personligen tror jag denna fordonstyp kommer bli vanligare i SL trafiken närmaste åren då dom antagligen är billigare i inköp än en boggi dessutom någon billigare att driva sen skiljer som sagt sittplatsantalet väldigt lite
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Gano skrivet 24 februari 2020, 16:36:20 PM
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2020, 19:29:33 PM

Vad gällde ursprungsfrågan sedan så är ju allt relativt och det är svårt att ge ett generellt svar. Det är visserligen dyrare i sig att köra ledvagn än normalvagn om man slår ut det på enskilda turer mm. Man måste dock se det i ett större sammanhang och då är det inte alltid helt självklart om vad som är billigast/mest kostnadseffektivt. I många fall blir det t.ex. ändå billigare att låta en ledvagn rulla på ett visst omlopp istället för att hålla på att byta fordon fram och tillbaka. Detta då även bytena i sig medför kostnader för drivmedel, extra förarpersonal, driftåtgärder i övrigt etc. Skulle, grovt förenklat, vilja hävda att gränsen för vilken fordonstyp som är mest lämpad ur kostnadshänseende blir en fråga som planerarna får klura på från fall till fall.

Intressant. Det var något sådant som jag hade tänkt mig från början. Sen får man också lägga in att hur mycket en buss kör om året, då det inte kan vara lönsamt att ha ledbussar som rullar runt 4/5000 mil om året, när normalbussarna (ca 12 meter) rullar runt 9000 mil, bara för att man låter ledbussarna gå i högtrafik på vardagar. Det borde även leda till att de slits ojämt på grund av skillnaden i antalet körda mil. Det finns nog väldigt mycket olika aspekter i det hela här.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: homer skrivet 24 februari 2020, 17:47:32 PM
Du säger jag bara rent generelt, men Ledbussar säljs mer sällan begagnat än vanliga bussar, min högst ovetenskapliga kunskap är att ledbussar som blir för gamla nästan alltid går till skrot medans 2 och 3 axlade bussar verkar vara betydligt lättare att hitta en andrahandsmarknad för, gissningsvis därför att ledbussarna är en sämre konstruktion och helt enkelt är "slut"
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Gano skrivet 24 februari 2020, 20:21:56 PM
Kan det inte delvis bero på att ledbussar slits mer på grund av sitt trafik-uppdrag. Alltså att de ofta går på högt belastade turer med mer folk som sliter på fordonen. Sen att de också verkar vara dyrare i underhåll kanske leder till att man ibland "sparar" lite mer på underhåll i ledbussar än andra bussar och att de därav blir mer slitna?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Nico skrivet 27 februari 2020, 15:29:06 PM
Citat från: homer skrivet 24 februari 2020, 15:18:39 PM

Citat från: Nico skrivet 23 februari 2020, 19:29:33 PM(i nästa utgåva av RiBuss kommer ändring av normalbuss göras för att täcka för bl.a. Transdevs VDL:er i Märsta som är 12,7 meter)

Denna fordonslängd är ju inte ny i SL trafiken, både Södertälje och Norrtälje har ju haft 13 meters bussar med 7 meters axelavstånd många år. vi får väl hoppas de inte blir svårare att framföra dessa fordon om dom ska "bakas in" under begreppet kortvagn, egentligen är dom ju mer lika en lång boggi att köra om vi frånser bakre överhäng.

Personligen tror jag denna fordonstyp kommer bli vanligare i SL trafiken närmaste åren då dom antagligen är billigare i inköp än en boggi dessutom någon billigare att driva sen skiljer som sagt sittplatsantalet väldigt lite.

Tvåaxliga bussar längre än 12,0 meter är givetvis inte nya i trafiken på så vis, men de har inte tidigare formaliserats i sammanhanget genom att de införts/noterats i styrande dokument. De längre normalvagnarna har i de flesta fall även rullat på linjer där framkomligheten generellt varit god, dvs. landsväg/motorväg osv. Sedan har du nog missuppfattat något. Längre normalvagnar ska inte bakas in under begreppet "kortvagn", dvs. bussar kortare än 12,0 meter utan "normalvagn" kommer självklart omfatta tvåaxliga bussar från 12,0 meter och längre.

Frågan är sedan vilket behov det finns av en tvåaxlig vagn som är längre än gängse norm. Boggivagnarna har ju i första hand kommit för att de på marginalen kan ersätta ledvagnar. Det är däremot något svårt att se att dessa längre normalvagnar kan överbrygga det och ersätta ledvagnar... och att bara ha dem för att ersätta boggi blir ju därmed lite snett. SL:s riktlinjer är som sagt sedan just bara målsättningar, dvs. de är inte tvingande för väghållarna på så vis. En följdfråga blir därmed även hur många entreprenörer som är villiga att satsa på bussar som kanske inte går att använda överallt? T.ex. Stockholms stad tillåter tvåaxliga bussar på max 12,99 meter, sedan måste det sökas dispens, men den garanterar ju i sig inte att det går att komma fram bättre för det.

Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: homer skrivet 27 februari 2020, 18:34:33 PM
den eviga diskussionen ... normalvagn eller kortvagn ;D bara den som vill misstolka eller missuppfatta gör de. du vet att ute i verkligheten på garagen säger man kortvagn om 12 meters bussar
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Nico skrivet 27 februari 2020, 22:38:37 PM
Allt beror på sammanhang. Man får även faktiskt tänka på att garagen, och personalen där, inte heller utgör den enda verkligheten där bussar finns. Att man säger kortvagn internt på garagen bekymrar nog ingen och det blir normalt rätt då de flesta ändå inser vad som avses. I andra sammanhang, t.ex. när man pratar sådana företeelser/funktioner som trafikteknik, trafikplanering, trafikinfo (mot tredje part) osv. så är det däremot ofta mycket viktigare att hålla isär begrepp som kortvagn, normalvagn osv. så att det blir rätt oxå i den verkligheten.

Att t.ex. mäta körspår utifrån rätt fordonstyp är ganska avgörande när man pratar trafikteknik. Skulle man göra det fel, bara för att man inte angett rätt begrepp, så kan det lätt bli ganska problematiskt på flera punkter. Andra exempel är sådant som servicelinjer. Där tillåts normalt lägre krav på sådant som vägbredd, radie i innerkurva mm. då dessa linjer är tänkta att trafikeras med kort-/midibussar. Ska de trafikeras med andra bussar så gäller andra mått... så diskussionen är inte evig utan vi är bara tillbaka på ruta 1, dvs. att allt beror på sammanhang.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 februari 2020, 07:12:42 AM
Ute på landet där jag bor så betyder kortvagn samma som midibuss eller mindre. Alltså kortvagn mindre än 12,0 m. Oftast en 10 metare. Sedan kan kortvagn betyda samma som servicebuss, även om detta trafiktekniskt inte har med längden att göra.
Tätortsvagnar har traditionellt varit bussar med 5,5 m axelavstånd även om det senare blev 6,0 m som innebär 12m längd för det mesta.
Ser man på SJ leveranser, alltså bussar som SJ körde var det vanligt med 13m längd. 1985 kom boggiebussarna. Dvs bussar med dubbla axlar baktill. Säffle byggde en prototyp som inte slog från början. Normalbyggd tätortsbuss med plattform baktill. Det som framförallt gjort boggiebussen populär är att axeltrycket (-lasten) gjort att man kan ta mer folk. Turistbussar kan ta bagage i lastutrymmet. På TUR85 satt några och jämförde 4 axlade bussar och hur mycket de fick lasta.
Ledbussen fanns ju utomlands och började tillverkas på allvar cirka 1967 för SJ och något år senare för SL. En invändning mot ledbussar är att de saknar plåt vid leden och folk i leden är oskyddade. Ledbussen är dyrare i underhåll, beroende på att den slits mera. O key säger någon, den slits för att den användes mera.
I Göteborg användes numera boggiebussar allmänt i tätortstrafik. Trafiken där är en blandning av ren stadstrafik och förortstrafik. När jag besökte staden åkte jag med en MAN med dörrar 2-2-2 och gjorde reflexionen att en CN113 hade 44 sittplatser och det kunde stå 15-20 pers.
I linje om cirka 1 timma gick förut bussar med sittplastser och 4-5 ståplatser. Numera går mest boggiebussar med sittplatser med antal något mindre. Men med ståplatser om ca 30 st. Man har dragit ned på reservfordon på natturerna.
En ledbuss har nästan lika många sittplatser som en boggie. Det är ståplatserna som skiljer. Inte antalet sittplastser. Sedan är det så att bussar med normalhöjd är trevliga att åka i. Vi får dock ha förståelse för att bussar är handikappvänliga även om de som är handikappade inte upptäckt det ännu.
Boggie med 14,5 m (ca) är således det som förekommer i dag. Bussar med 10 m längd är nog inte så vanligt. När Orusttrafiken anskaffade 12 m linjevagnar tyckte jag också det var ovanligt. Ursäkta att jag blir långrandig.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: B10M skrivet 28 februari 2020, 10:26:52 AM
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2020, 07:12:42 AM
En ledbuss har nästan lika många sittplatser som en boggie. Det är ståplatserna som skiljer. Inte antalet sittplastser.
Nej, det där är en vanlig missuppfattning. Det beror helt på inredningen. Boggibussar är ofta inredda för längre resor än ledbussar men det är ingen naturlag att det måste vara så.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 februari 2020, 19:31:21 PM
Om man har en boggiebuss med ett antal sittplatser och jämför med en ledbuss så står det i ett antal papper antalet passagerare.Det finns alltså objektivt fakta av kvantitivt typ.
Vad menas då med olika typ av inredning. Det jag skriver om är faktiskt inredning av samma typ,dvs ceteris paribus (i övrigt lika förhållanden).
I Borås åkte jag på linje 8 med en tvåaxlig MAN. Denna var inredningsmässigt lika en boggie jag åkte med för något år sedan i Göteborg till Arendal. Sedan har jag åkt MAN ledbuss. Men nog hade dessa nästan lika inredning.Märk att jag inte jämför en äldre Säffle linjevagn med en MAN ledbuss för tätortsbruk.
Vad är det Ni i Stockholm har svårt  med ?
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Ersa skrivet 28 februari 2020, 21:21:47 PM
Det resenärerna (inte i Stockholm, men väl på Södertörn och i Roslagen) har problem med är gissningsvis att man ser det hela känslomässigt framom logiskt. Hur mycket man än försöker tala om för dem att boogibussen B9RLE har exakt lika många stolar som en ledbussen B9SALE vill de helt enkelt inte förstå, utan fortsätter kalla den 15 meter långa bussen för "kortbuss", och önskar sig "långa bussar" istället. De bägge nämnda bussarna är de allra vanligaste boggi- och ledbussarna i trafiken, och linjerna de går på är linjer på motorväg/motortrafikled där stående ändå än högst olämpligt.
Så svaret på din fråga, vad folk har problem med, kan jag dessvärre inte besvara. Jag frågar mig samma fråga själv.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: B10M skrivet 29 februari 2020, 07:45:21 AM
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2020, 19:31:21 PM
Om man har en boggiebuss med ett antal sittplatser och jämför med en ledbuss så står det i ett antal papper antalet passagerare.Det finns alltså objektivt fakta av kvantitivt typ.
Vad menas då med olika typ av inredning. Det jag skriver om är faktiskt inredning av samma typ,dvs ceteris paribus (i övrigt lika förhållanden).
I Borås åkte jag på linje 8 med en tvåaxlig MAN. Denna var inredningsmässigt lika en boggie jag åkte med för något år sedan i Göteborg till Arendal. Sedan har jag åkt MAN ledbuss. Men nog hade dessa nästan lika inredning.Märk att jag inte jämför en äldre Säffle linjevagn med en MAN ledbuss för tätortsbruk.
Vad är det Ni i Stockholm har svårt  med ?
Vad tusan fick du Stockholm ifrån?
Objektivt fakta är att en ledbuss har större yta än en boggibuss. Den ytan kan fördelas mellan sittplatser och ståplatser precis hur som helst. Det finns:
Att Ersa har svårt att förstå att det finns en värld utanför Roslagen och envisas med att jämföra boggibussar med en ledbusstyp (B9SALE) som inte har tillverkats på åtta år får stå för honom. För kännedom: B9SALE är inte den vanligaste ledbusstypen utanför Roslagen!
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Ersa skrivet 29 februari 2020, 12:55:21 PM
Citat från: B10M
Att Ersa har svårt att förstå att det finns en värld utanför Roslagen och envisas med att jämföra boggibussar med en ledbusstyp (B9SALE) som inte har tillverkats på åtta år får stå för honom. För kännedom: B9SALE är inte den vanligaste ledbusstypen utanför Roslagen!

Trevlig attityd du har. Alla har olika perspektiv, och jag presenterar begreppsförvirringar ur ett perspektiv som resenärer i ett större område i SL-trafiken framför till kundtjänsten och i sociala medier i nutid år 2020, gällande en verksamhet som både jag och Nico jobbat/jobbar med. Du kan istället beskriva ditt eget perspektiv från dina egna erfarenheter, men gärna utan att behöva anmärka på andras inlägg.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Jo skrivet 29 februari 2020, 15:13:49 PM
Citat från: B10M skrivet 29 februari 2020, 07:45:21 AM
Vad tusan fick du Stockholm ifrån?
Objektivt fakta är att en ledbuss har större yta än en boggibuss. Den ytan kan fördelas mellan sittplatser och ståplatser precis hur som helst. Det finns:

  • Boggibussar med få sittplatser och många ståplatser
  • Boggibussar med många sittplatser och få ståplatser
  • Ledbussar med få sittplatser och många ståplatser
  • Ledbussar med många sittplatser och få ståplatser
Att Ersa har svårt att förstå att det finns en värld utanför Roslagen och envisas med att jämföra boggibussar med en ledbusstyp (B9SALE) som inte har tillverkats på åtta år får stå för honom. För kännedom: B9SALE är inte den vanligaste ledbusstypen utanför Roslagen!

Visst men finns det förutom i SL-land något annat område där man fått leveranser av ledbussar annat än stadstrafik/tätortstrafik de senaste åren. De flesta har ju blivit ersatta av dubbeldäckare eller boggibussar.

Sen för tätortstrafik kan ju ibland framkomligheten vara bättre med en ledbuss än en boggi.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: S Svensson skrivet 29 februari 2020, 17:47:28 PM
Man kan jämföra med t.ex ledbuss 2289 med motsvarande boggiebuss 2296-2301.  Då är det nämnvärt få sittplatser som tillkommer och enbart
ståplatser tillkommer. 2296 cirka 20 ståplatser medan 2289 (och motsvarande) tar cirka 40 ståplatser.
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=73916.0
Sedan kan man anskaffa en ledbuss med bakmotor som mycket riktigt borde ta många ståplatser. Sådana fanns i Uppsala län och där blev de så tunga att de lagligt enbart fick ta sittplatser. AB Volvo Bussar hade ett antal ledbussar som hyrdes ut så att de kunde köra där.
Vad händer om man anskaffar fordon som är så tunga (hög skattevikt) att det blir övervikt. Curitibaledbussar (24 m) tar fler resenärer men de kostar i både anskaffning och drift.

Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Nico skrivet 29 februari 2020, 20:08:01 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2020, 19:31:21 PMI Borås åkte jag på linje 8 med en tvåaxlig MAN. Denna var inredningsmässigt lika en boggie jag åkte med för något år sedan i Göteborg till Arendal. Sedan har jag åkt MAN ledbuss. Men nog hade dessa nästan lika inredning.

Hänger inte riktigt med vad du jämför med överhuvudtaget här. Var normalvagnen [på linje 8 i Borås] inredd på samma vis som en boggivagn i Arendal som i sin tur hade nästan samma inredning som en MAN ledvagn du åkt med någonstans? Med den genomgången verkar det ju som att alla vagnar du åkt med är lika inredda (tar lika många resenärer) oavsett vilken fordonstyp det rör sig om... eller?!  ???



Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Nico skrivet 29 februari 2020, 20:09:50 PM
Citat från: Jo skrivet 29 februari 2020, 15:13:49 PMVisst men finns det förutom i SL-land något annat område där man fått leveranser av ledbussar annat än stadstrafik/tätortstrafik de senaste åren. De flesta har ju blivit ersatta av dubbeldäckare eller boggibussar.

Inte heller i SL-land har man, på många år, fått ledvagnsleveranser av annat än ledvagnar som är antingen klass I eller klass II. Att man sedan inom Stockholms län använder ledvagnar i en hel del trafik som dessa ibland är mindre lämpade för är en annan sak, men det beror i många fall sannolikt på att det annars är svårt att få ihop alla avtalskrav på ett nöjaktigt vis.



Citat från: Jo skrivet 29 februari 2020, 15:13:49 PMSen för tätortstrafik kan ju ibland framkomligheten vara bättre med en ledbuss än en boggi.

Visst är det mycket riktigt så att ledvagnar faktiskt ofta har lättare att komma fram än boggivagnar. Speciellt boggivagnar som är 14,6-14,8 meter har ju definitivt problem i många trängre miljöer. Även boggivagnar som bara är t.ex. 13,7 meter har även de framkomlighetssvårigheter i vissa fall. Det är bl.a. därför som t.ex. Keolis normalt har boggivagnsförbud i Stockholms innerstad [med undantag av de vagnar som sätts ut på linje 76 av Frihamnsdepån].

Många väghållare inom Stockholms län har även klart deklarerat att de inte kommer bygga om sina gatumiljöer ytterligare, för att boggivagnar ska komma fram, om det är så att gällande mått redan uppfylls. Med andra ord så blir det upp till entreprenörerna att se till att de fordon de vill köra med även fungerar på befintliga vägar samtidigt som fordonen klarar övriga krav.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: S Svensson skrivet 29 februari 2020, 21:04:52 PM
 
Kanske skall jag inte kommamed mera kommentarer:

Tittar man på rubriken så gäller det lönsamhet. Konstaterar att ingen angivit kvantitativa data. Grundinvesteringen för en ledbuss jämfört med en normalbuss.
Körtid från kl 4 på morgonen till kl 01.30 på natten efter. Vad kostar bränslet för olika typer av bussar ?
Uppställningsplatser bör skilja. Vad kostar resp bussar i en depå ?

Det finns alltså lite annat att skriva om också.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Lars_L skrivet 01 mars 2020, 15:35:30 PM
Det intressanta som frågeställaren just är ute efter är väl inte så mycket ledbuss eller boggibuss. Det är väl som sagt främst styrt av linjetyp. Att köra ledbussar på motorvägslinjer är ju inte något som förekommer i övriga Sverige längre. Ledbuss ska ju vara tänkt främst för när man planerar för många stående.

Det intressanta är väl kanske snarare när man ska växla upp en linje. Ofta görs ju detta alltför ineffektivt och lite av tradition. En linje med tät trafik kan behöva ha kapaciteten lite oavsett eftersom regulariteten ofta blir dåligt och därmed många stående även om linjen i normalfallet har sittplatser så att det räcker.

Ett problem i storstäder är ju att 35 sittplatser för normalvagn ofta är för få sittplatser för att fungera på majoriteten av linjerna i ett avtalsområde. Detta medan omlopp ju ofta blir effektivare om de kan gå på alla linjer i ett avtalsområde. Detta leder ju ofta till att man har överkapacitet på sittplatser mot vad som egentligen skulle behövas.

Ska man vara effektiv med längre fordon (såvida det inte är extremt tät trafik på stråket), så gör man förstås alltid en stor vinst om man kan växla upp storlek istället för att behöva köra med en extravagn. Det senare kostar ju både ett extra fordon och förare.

Egentligen gör man ju också alltid en vinst om man kan glesa ut turtätheten generellt så att det anpassas till längre fordon. Men här kommer ju ofta andra begränsningar. Både i att man vill ha en regelbunden turtäthet och att man kanske har passningskrav på linjen vilket gör att man måste köra med för hög kapacitet övrig tid.

Om det inte är väldigt tunga linjer är ju därför det smarta om det räcker med att ha längre fordon på ett fåtal av avgångarna och dimensionerna för det. Så gjorde ju SL ganska mycket förr i tiden i Stockholmsområdet, men tillämpar det allt mindre nu. Då kan man ju till och med se till så att ledbussarna bara är ute och snurrar i högtrafik. Här är väl dock den allmänna erfarenheten av hur bolagen gör att det oftast ändå är billigare att ha effektiva omlopp än att se till att begränsa ledvagnar som är ute i mellantrafiken. Den stora skillnaden ligger ändå främst i inköp (och något i underhåll). Men den ökade bränsleåtgången verkar få av bolagen som kör bekymra sig över - den är i alla fall mindre, än om det kräver sämre planerade omlopp för att kunna köra med fler normalvagnar. 

Sedan är ju en annan fråga också hur resandet ser ut längs linjen. Är det en kort del av linjesträckningen där det behövs den extra kapaciteten, kan det ju ändå vara billigare med att köra någon extravagn att förstärka med. Men förarkostnaden står ändå ofta för ca 50 procent av kostnaderna (varierar beroende på typ av trafik), medan då en längre vagn kostar på sin höjd några procent mer per kilometer i drift.

Men för att sammanfatta beror det ju därför mycket på villkoren för trafiken. Villkor som sällan operatören styr över. Är det inte på dimensionerande tid och man inte har ledbussar att tillgå, kan det ju ibland vara bättre att sätta in en extravagn eller höja upp turtätheten ett snäpp.

Det blir ju alltid också en mycket högre kostnad att köpa in oplanerade bussar. Därför är det ju också en helt annan ekonomi att köra in vagnar med högre kapacitet när man startar ett nytt avtalsområde, än att göra det längre in i avtalet. Så därför skiftar ju lönsamheten av olika lösningar också under avtalets tid.

Ytterligare en sak handlar ju här om ifall operatören får betalt för att köra med ledbussar och också för att göra det under icke dimensionerande tid. Detta skiljer sig också rätt mycket mellan olika avtal. Många om och men alltså.   










Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: B10M skrivet 01 mars 2020, 15:41:26 PM
Citat från: Lars_L skrivet 01 mars 2020, 15:35:30 PM
Det intressanta som frågeställaren just är ute efter är väl inte så mycket ledbuss eller boggibuss. Det är väl som sagt främst styrt av linjetyp. Att köra ledbussar på motorvägslinjer är ju inte något som förekommer i övriga Sverige längre. Ledbuss ska ju vara tänkt främst för när man planerar för många stående.
Men det är bara dumt. Ledbuss kontra boggibuss ska inte ha något att göra med sittande och stående. Det finns ingenting som hindrar att man har boggibussar med många ståplatser eller ledbussar med många sittplatser. Ledbussar med många sittplatser skulle vara utmärkt där boggibussar inte räcker till och det fungerar utmärkt i SL-trafiken. Att övriga Sverige inte har förstått det är helt obegripligt. Till exempel på Grön och Rosa Express hade det varit väldigt bra med ledbussar med många sittplatser.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: Jo skrivet 02 mars 2020, 15:01:40 PM
Problemet är väl mest att det inte finns så många standardbussar med många sittplatser att tillgå eller har du exempel på tillverkare som saluför sådana?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Lönsamhet med ledbuss, boggibuss och normalbuss.
Skrivet av: igel skrivet 03 mars 2020, 06:51:00 AM
Sedan får man inte häller glömma framkomligheten. Det finns många ställen där det är direkt olämpligt att köra boggiebuss, men ledbussar som är smidigare kommer fram. Så då står valet mellan en 12m eller ledbuss.