Bilder på bussar i Jordbro

Startat av FotografJordbro, 13 november 2022, 06:44:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FotografJordbro

Hej!

Jag är ny här på forumet. Jag har ingen kunskap alls om bussar, men jag tycker om att fotografera och jag uppskattar mycket
de äldre bilderna på bussar som ni lägger upp. Mina två första bilder är från Västerbommens busshållplats i södra Jordbro.
Fotona är tagna i början av november i år. Vad kan ni berätta om bussarna, eller busslinjen (buss 837 och 810)?

Mvh,
Tony Axelsson
@fotosbytony
@jordbrobildarkiv

Fotografierna är tagna med min Mamiya 645 och Ilford Delta 100:





DEB

Hej och varmt välkommen! Det är alltid lika trevligt att det uppskattas och bidras till att dela med sig av foton i forumet. Jag kan tillmötesgå dit önskemål genom att lägga upp en bild väldigt lik din - samma busstyp och busshållplats, men fotograferad för fem år sedan. :) En viss Staffan på forumet tror jag är uppvuxen i Jordbro och har bidragit med flera historiska bussbilder därifrån. Jag är övertygad om att han även är betydligt mer insatt i linjenätet och dess historik också.



Jag kom på under tiden jag skrev inlägget att jag har en till bild från nästan exakt samma plats, men något längre bort från busshållplatsen och med ett motiv från Keolis-tiden strax innan Nobina tog över.

Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

ks

Fina bilder! Första bilden som föreställer Nobina 7226 är en Scania Omnilink II från 2010 som ursprungligen varit stationerad i Södertälje men är nu stationerad i Jordbrogaraget. Andra bilden är Nobina 7871 som är en Volvo 7900 hybrid från 2014. Den var ursprungligen stationerad i Sundsvall, vilket den snart ska återvända till från sitt nuvarande hem i Handengaraget.
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

FotografJordbro

Tackar så mycket för bilder och all detaljerad information. Jag ska fortsätta fotografera bussarna här ute i Jordbro.
Tänk om man fick göra ett besök hos bussgaraget och plåta lite mera, och kanske ta några portätt på chaufförerna.

ks

#4
Det tycker jag! Intressant  :)
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

FotografJordbro

#5
Fars dag. Passade på när dimman tittade fram. Buss 837 vid Kullerstensvägen (fd. Lundaskolan).




Gunnar D



CF vid Västerbommens vändslinga 8 apr 1973.
Kamera Nikkormat FTn med Kodak Tri-X.

En reprisbild.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga foto på ursprungligen SJ 3621 årsmodell 1963 efter helombyggnad till högertrafik 4091, senare 1973 (senast årsskiftet 1973-1974) som var sista dagen man fick köra med gamla skyltarna fick den "nya" registreringsnumret FNX 978
källa SBH:  https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/2133

FotografJordbro

Tack Gunnar!

Älskar dina bilder. Ska kopiera din bild från Västerbommen nästa år, kul med en version 50 år senare.

Nico

Citat från: FotografJordbro skrivet 14 november 2022, 12:46:37 PMFars dag. Passade på när dimman tittade fram. Buss 837 vid Kullerstensvägen (fd. Lundaskolan).

Väldigt trevlig bildkomposition. Bilder i svartvitt får nästan lite film noir-känsla och mystik över det hela så sådana bilder uppsattas. Enda nackdelen är att det inte är min sida stan utan då får ge dig ut i områden med linjer i låga 100-serien och 500-linjer å fota.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

FotografJordbro

Jag förstår, men jag börjar i Jordbro och så kanske fler blir inspirerade att fotografera bussar på olika delar av Stockholm. Håller för tillfället på med #projektjordbro då jag dokumenterar Jordbro som utvecklas väldigt snabbt (och andra delar står stilla), det rivs och byggs nytt. Har bokat upp mig med några personer som jag ska besöka i hemmet, ta vardagsbilder, porträtt osv.. Där av anledningen till att begränsa sig till just en plats. Lägger upp bilder på mitt huvudkonto @fotosbytony men har även skapat ett nytt konto @jordbrobildarkiv (allt med analog kamera).

Gunnar D

Vet inte om du sett denna tråd där Jordbro förekommer. Du kan läsa om min hypotes var bilden på 6491 är tagen. Kan det vara på avtagsvägen från Nynäsvägen?

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=76312.msg535705#msg535705

/Gunnar

FotografJordbro

Det känns som att bilden är tagen från Västerbommen och man ser Klapperstensvägen på andra sidan.. men jag är fortfarande osäker.

Nico

Citat från: FotografJordbro skrivet 17 november 2022, 06:34:57 AMJag förstår, men jag börjar i Jordbro och så kanske fler blir inspirerade att fotografera bussar på olika delar av Stockholm.

Ta't lugnt, det var bara ett skämt från min sida då man ju alltid vurmar för sin hemmaplan samtidigt som jag just ville ge ett plus för hur bilden var komponerad.

Jag har jobbat med bussarna även på den sidan så jag har ändå kopplingar till bl.a. 837 m.fl. linjer i den trakten. Ser fram emot flera fina bilder med motiv från Jordbroområdet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gunnar D

Citat från: FotografJordbro skrivet 17 november 2022, 16:44:17 PM
Det känns som att bilden är tagen från Västerbommen och man ser Klapperstensvägen på andra sidan.. men jag är fortfarande osäker.

Nja, bilden i länken är knappast tagen från Västerbommen utan jag vill ha det till att det är (gamla) Nynäsvägen i bakgrunden. Bussen har alltså precis kört in på "anslutningsvägen" till Södra Jordbrovägen på väg mot Västerbommen.

/Gunnar