Huvudmeny

Avtalet

Startat av 1896, 24 maj 2011, 17:50:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussnissen skrivet 25 maj 2011, 22:05:13 PM
Det rör sig inte om 808 kr/mån utan över hela avtalsperioden. Du kan läsa mer i bla Kommunalarbetaren,
där står en redovisning.

Så här skriver Kommunalarbetaren:
Löneökningarna på 808 kronor, eller 3,5 procent, fördelas enligt följande: 206 kronor, motsvarande 0,9 procent, mer i månaden från och med 1 augusti 2011. 602 kronor, motsvarande 2,6 procent, mer i månaden från och med 1 juni 2012.

Men de skriver också:
Ett nytt tvåårigt avtal är klart mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna. Avtalet ger de 19 000 berörda i genomsnitt 808 kronor mer i lön under tvåårsperioden.

Vilket som är det betydligt mer än "200 kronor på två år" som du skrev.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jocke Selling

Citat från: Bjarne-W skrivet 25 maj 2011, 21:56:33 PM
Inte ett ljud om att höja OB
Förlåt en obegåvad överårig yngling - och arbetsgivare - varför skulle OB:t höjas.
Har "den" arbetstiden blivit "ännu mer obekväm"?
I så fall är jag jämrans nyfiken på att få veta hur...   :P

Troligen höjs väl OB med några öre för att följa lönens utveckling, det brukar ju oftast vara så. Att det sedan finns åsikter om att OB-ersättningen är för låg eller inte, och borde få sig en rejäl höjning torde inte vara någon större hemlighet.
I takt med att det blir ett hårdare samhälle vi lever och verkar i, så kan ju en fredag/lördagnatt bakom ratten mycket väl klassas som obekvämare i dag än igår. Men att driva upp OB-ersättningar i yrkesgrupper vars huvudsakliga verksamhet sprider sig över dygnets alla timmar och veckans alla dagar är nog ett av de säkraste korten för att kunna hålla grundlönen på en bottennivå.
Genom att i BBA räkna upp tiden man arbetar mellan 22-06 med 17%, så har man ju redan fått en skjuts på OB:et indirekt, som torde motsvara drygt en 20 kr i timmen före skatt. Ger förvisso inga reda pengar i fickan, men en arbetstidsförkortning, som kommer alla som "drabbas" om än endast vid enstaka tillfällen till gagn.

1896

Citat från: Bjarne-W skrivet 25 maj 2011, 21:56:33 PM
Inte ett ljud om att höja OB
Förlåt en obegåvad överårig yngling - och arbetsgivare - varför skulle OB:t höjas.
Har "den" arbetstiden blivit "ännu mer obekväm"?
I så fall är jag jämrans nyfiken på att få veta hur det kommer sig...   :P

Under alla år har OB varit löjligt lågt för bussförare, och jag undrar varför ingen driver frågan ? När jag jobbade på pappersbruket i Borlänge hade vi, om jag inte missminner mig, 50% OB på nätter och Lördagar, 100% på Söndagar, och 150% storhelger, och då är det ändå 25 år sedan.

(Med reservation för dåligt minne.)

Självklart ska inte grundlönen påverkas av ett högre OB.

buskörare

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 maj 2011, 22:30:29 PM
Under alla år har OB varit löjligt lågt för bussförare, och jag undrar varför ingen driver frågan ? När jag jobbade på pappersbruket i Borlänge hade vi, om jag inte missminner mig, 50% OB på nätter och Lördagar, 100% på Söndagar, och 150% storhelger, och då är det ändå 25 år sedan.

(Med reservation för dåligt minne.)

Självklart ska inte grundlönen påverkas av ett högre OB.

Håller med, vården har ju högre ÖB än vad vi har. Vår OB är ju löjlig. Och jag måste säga att jag höll på att trilla av stolen när jag läste vad lönehöjningen blir. Jag tror inte höjningen varit så usel sen jag började köra buss 1999, vad motiverar Kommunal att godta en så usel höjning?

Bussföraren

OB ersättningen reviderades ju på -90 talet för att istället höja grundlönen vilket kom alla till godo, även "S1:or" som tidigare hade en erbarmligt dålig totallön jmf med förare som körde blandat ut/in på femtedags eller K-ledigt.
Efter denna förändring blev det inte längre jättepoppis med sena intjänster o nattjobb eftersom OB:ts värde minskade.

En förbättring av OB:t tas givetvis från tillgängligt löneutrymme vilket gör att de stora grupper som kör lite o ingen OB tid får en betydligt mindre höjning av sin lön.

Givetvis kan det vara behövligt med en morot för nattjobbare men detta tycker jag ska ske genom en ytterligare omfördelning av arbetstiden genom uppräkning av tid.

Att det blev skillnad gentemot vården i o m denna förändring på -90 talet försvarades med att det bland bussförarna fanns en stor grupp som sällan eller aldrig arbetade sådan tid till skillnad från inom vården där helgledigt inte är speciellt vanligt förekommande bland SKAF:s yrkesgrupper.

Jan

OB:et hämmar statusen, vilket gör att det blir svårt att finna förare som vill köra speciellt kvällar och nätter.
I branschen 37 år

Bussföraren

Citat från: Jan skrivet 26 maj 2011, 08:36:09 AM
OB:et hämmar statusen, vilket gör att det blir svårt att finna förare som vill köra speciellt kvällar och nätter.

Det var ju SKAF medvetna om när man omprioriterade för att den stora grupp som inte körde OB tid skulle få en större löneökning, i storstäderna är det ju en stor grupp förare.

Tidigare var det slagsmål om grupper med mkt OB som gick väldigt högt i placeringarna, efter förändringen så sökte dessa förare ist S1 jobb eftersom löneskillnaden blev mindre samtidigt som man fick bättre arbetsförhållanden.

Arbete på OB tid ska kompenseras med annat än pengar annars snedvrider man bara det hela igen, kortare arbetstid runt 33-34 timmar för alla med nattarbetstid (som infaller mellan 00:00 och 04:30) och 35-36 timmar för alla med växlande arbetsdagar som även infaller på helger.

Det kan ju inte vara meningen att man som gammal o trött ska kännas sig tvingad att söka ett påfrestande natt o helgjobb för att det är bättre betalt.

JDS

Citat från: Bussföraren skrivet 26 maj 2011, 13:07:32 PM
Det kan ju inte vara meningen att man som gammal o trött ska kännas sig tvingad att söka ett påfrestande natt o helgjobb för att det är bättre betalt.


Men gör inte det då.  ::) 

Jonas

Citat från: Bussföraren skrivet 26 maj 2011, 13:07:32 PM
Arbete på OB tid ska kompenseras med annat än pengar annars snedvrider man bara det hela igen, kortare arbetstid runt 33-34 timmar för alla med nattarbetstid (som infaller mellan 00:00 och 04:30) och 35-36 timmar för alla med växlande arbetsdagar som även infaller på helger.

Kan bara hålla med, speciellt då det är bevisat i ett antal undersökningar att det är direkt ohälsosamt att jobba skift med oregelbundna arbetstider...

Mittlinje

Det tycks vara så att chaufförerna blir mer och mer finlemmade - man har helt och hållet glömt sin stolthet som yrkeskunnig. Tacka vet jag tiden då man fick visa sin stolthet vid problem, nu skall allt serveras.

Handels har ett bra avtal för er som klagar för mycket på OB`n. Ca 118 kr i timmen är grundlönen. Men med hjälp av öppettider numer från 8 - 22 så blir timpengen rätt hög med hjälp av OB samt att ni slipper jobba 00-04. Problemet kvarstår dock, trots alla tillägg så når man inte chaufförernas snittlön!

1896

Citat från: Mittlinje skrivet 26 maj 2011, 17:53:32 PM
Det tycks vara så att chaufförerna blir mer och mer finlemmade - man har helt och hållet glömt sin stolthet som yrkeskunnig. Tacka vet jag tiden då man fick visa sin stolthet vid problem, nu skall allt serveras.

Handels har ett bra avtal för er som klagar för mycket på OB`n. Ca 118 kr i timmen är grundlönen. Men med hjälp av öppettider numer från 8 - 22 så blir timpengen rätt hög med hjälp av OB samt att ni slipper jobba 00-04. Problemet kvarstår dock, trots alla tillägg så når man inte chaufförernas snittlön!

Det går väl inte att jämföra ett affärsbiträde med en bussförare ? I vilket samanhang har affärsbiträdet ansvar för människor ?  ???

Sen är det väl så att det finns olika förutsättningar för OB beroende på var i landet man kör.

Mittlinje

Är det "ansvar" för människor som är problemet? I så fall vill jag tillägga att i samtliga yrken finns det ansvar för andra människor - bara att vinkla det från sitt eget håll. Dessutom finns det alltid för- och nackdelar i samtliga yrken likaväl som på olika arbetsplatser inom samma yrken. Det får man lära sig att leva med, gräset är inte grönare på andra sidan. Med detta menar jag inte att man skall undvika att förbättra och kämpa för "sitt" - dock kommer vi aldrig att uppnå jämställdhet eftersom problemet i att uppnå jämställdhet inte ligger i "sakfrågorna" utan är knutna till individerna.

Som jag upplever det har chaufförer valt en något högre timlön på bekostnad av lägre ob en gång i tiden.

Wetjo

På 80-talet när jag började köra så tjänade bussförarna olika beroende å vilket avtal (Transport/Kommunal/statligt) dom körde på. Dessutom var OB-tilläggen olika beroende på avtal. På SL "levde vi" på tilläggen. Vi hade enmanstillägg, Innerstadstillägg (Ytterstadstillägget tillkom i i mitten av 80talet) OB-tillägg och Omloppstillägg (För delade tjänster). Min första lön från SL, inklusive alla tillägg, gav mig en lön som var högre än en nyutbildad socialsekreterare. Jag hade sex veckors betald utbildning. Socialsekreteraren hade 3,5 års utbildning med studiefinansiering... En bra månad med mycket OB var tilläggen på ca 2000 SEK. Sen kunde man gneta lite... Två dagar gav minst 2000 SEK till.

I alla fall löstes alla tillägg, utom OB-tillägget,  in mot en högre grundlön. Om jag inte minns fel fick förarna 2000 mer i grundlön mot att tilläggen löstes in. Dessutom sänktes OB-tillägget i samma veva. På SL hade vi lika mycket i OB som en Uska. Det har vi definitivt inte idag. Vinsten med den "inlösen" var att vi skulle börja köra under samma avtal. Reservation för dåligt minne osv...

Mycket i denna diskussion låter som att dom har sålt sig billigt. Vem är dom? Fackföreningen består av medlemmar. Den har diskussionen ska låta:"Vi har sålt oss billigt!" Fakta är att alla som är med i facket kan ju välja sina ombud, precis som vi väljer våra politiker. Ingen kan därför frånsäga sig ansvar. Det är bara att gå på fackmöten.

Man kan också välja att ställa sig utanför facket, men då har man ännu mindre att säga till om.

buskörare

Citat från: Mittlinje skrivet 26 maj 2011, 19:23:46 PM
Är det "ansvar" för människor som är problemet? I så fall vill jag tillägga att i samtliga yrken finns det ansvar för andra människor - bara att vinkla det från sitt eget håll. Dessutom finns det alltid för- och nackdelar i samtliga yrken likaväl som på olika arbetsplatser inom samma yrken. Det får man lära sig att leva med, gräset är inte grönare på andra sidan. Med detta menar jag inte att man skall undvika att förbättra och kämpa för "sitt" - dock kommer vi aldrig att uppnå jämställdhet eftersom problemet i att uppnå jämställdhet inte ligger i "sakfrågorna" utan är knutna till individerna.

Som jag upplever det har chaufförer valt en något högre timlön på bekostnad av lägre ob en gång i tiden.

Självklart ska man jämföra yrken och ansvar. Bussförare är dessutom ett högriskyrke. Ihop med polis, väktare osv. Få andra yrken än förare av fordon kan pga en missbedömning ha ihjäl tiotals människor i en handvändning. Jag hade faktiskt gärna tagit årets lönehöjning utan gnot om det hade inneburit nått positivt någon annanstans. Men den usla lönehöjningen backas inte upp av en bättre höjning av nått annat.

yngrot

När det fanns olika avtal för förare så hade vi samma OB som vården . Men sen skulle avtalen göras mer likvärdiga och då sänktes vårt OB.. jag minns skillnaden .. Jag fick köra 3 dagar med storhelgsOB för att få lika mkt som 1 dag med det gamla högre OB tillägget.."alla" sökte tjänster dagtid..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina