Kommunals avtals krav

Startat av 1896, 03 februari 2011, 16:11:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

När jag började med busstrafik var det Statsanställdasförbund som gällde, och jag var optimist och tyckte att det fanns mycket intressant att jobba med avtalsmässigt, när sen Transport tog över bussförarna i Dalarna -89 var det ju flera steg tillbaka i utvecklingen på många områden, och jag kan tycka att det inte hänt ett dugg på 20 år tyvärr. Återstår att se vad den nya kollektivtrafiklagen kommer att innebära för fackföreningarna, förmodligen inget positivt. Idag kan jag tycka att det bästa facket, var just Statsanställdas.

kimpan

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 03 februari 2011, 16:11:35 PM
Inlämnat till Bua idag:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=133111

Här under ligger arbetsgivarnas avtalskrav. Intressant läsning om att man bl.a vill ha förbus mot sympatiåtgärder, undantag från LAS, undantag om mertid (övertid?), man vill ha individuella löner etc..etc..

http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=51749

1896

Så om man jobbar mer övertid, då får fler jobb ?  ???

Förstår inte heller varför fackföreningar ska ta hänsyn till företagens villkor, "vanligt" folk lever ju en kort tid, och jag begriper inte varför man inte tillåts att ha det så bra som möjligt under denna tid.  8)

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 21:01:55 PM
Om jag tolkar det rätt menas nog att deltidare ska få jobba mer än 200 timmars mertid, OBS! Mertid inte Övertid då kan man t.ex anställa på 85% om man har sådana tjänster och låta dessa jobba mertid upp till 100% vid behov, istf att användasig av arvodister som man aldrig vet vart man har, det borde väl vara en förbättring?

För arbetsgivaren ja. För arbetstagaren är det ju detsamma som att man är "ungefär heltidsanställd" med en slumpmässig månadslön.


Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 februari 2011, 21:01:55 PM
Visst många tycker att man kan anställa dessa på 100% och låta dem rulla tummarna när det inte finns jobb a l a den gamla SL andan men....

Det du kallar "gamla SL andan" är ju i själva verket normal sed på arbetsmarknaden: Antingen är man heltidsanställd eller inte. Det är märkligt att just bussbranschen skulle vara så märkvärdig att den bör slippa hålla sig till denna allmänna princip.

JDS

Jag har inte sagt att det är normalt att ALLA är anställda på heltid utan att man antingen är det eller inte. Det finns branscher med massor av deltidsanställda men sällan med avtalade sysselsättningsgrader uppåt 80-85%. Det där att spela ut arbetstagarna mot varandra ställer jag inte upp på!  :-*

JDS

Jag förstår absolut inte varför den utbredda förekomsten av deltidsanställningar i t ex vårdsektorn skulle rättfärdiga att bussföretagen vältrar över risken på arbetstagaren genom att anställa folk på 85% och sedan begära att få ta ut heltid av dem. Det är som att man vill både äta kakan och ha den kvar! Vill man driva ett företag så måste man väl ha lite marginaler.

yngrot

Men inte är det schysst att ha 85% anställning heller man behöver heltid om man ska klara sig särskilt om man är ensamstående ..Har man ingen rik partner blir dte ju tufft. Och tyvärr är dagens tider för buss sidan inte så bra 13 tim ramtid och ca 8-9 tim jobb. Man känner sig inte alltid så pigg och utvilad..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

kimpan

Citat från: yngrot skrivet 09 februari 2011, 04:38:31 AM
Men inte är det schysst att ha 85% anställning heller man behöver heltid om man ska klara sig särskilt om man är ensamstående ..Har man ingen rik partner blir dte ju tufft. Och tyvärr är dagens tider för buss sidan inte så bra 13 tim ramtid och ca 8-9 tim jobb. Man känner sig inte alltid så pigg och utvilad..

kan tycka att det är märkligt att Kommunal trycker så lite på detta med ramtiden och körpassens längd.... det borde ju vara av yttersta vikt att få ner ramtiden, i allafall på fasta tjänstgöringslistor...

Nico


Citat från: kimpan skrivet 09 februari 2011, 11:29:37 AM
kan tycka att det är märkligt att Kommunal trycker så lite på detta med ramtiden och körpassens längd.... det borde ju vara av yttersta vikt att få ner ramtiden, i allafall på fasta tjänstgöringslistor...

Frågan är väl hur lång en ramtid kan och bör vara? I Stockholmsområdet är ramtiderna relativt låga i jämförelse och i övriga landet så sänktes de väl en aning efter förra strejken, men att det inte fick någon praktisk verkan. Detta då beroende på (om jag minns rätt från när det begav sig senast) att ramtider är en s.k. dispositiv fråga vilket innebär att man kan förhandla fram lokala undantag. I glesbygdsområden så har då valen (helt enkelt på grund av avstånd mm.) ofta kommit att röra sig kring kortare ramtider och överliggning på annan ort alternativt längre ramtid och att man då slutar på hemorten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman