Nobina trafikstart Norrbotten/Piteå december?

Startat av Walter, 07 oktober 2020, 15:38:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

På Nobinas hemsida kan man läsa att företaget vunnit trafik i och runt Piteå. Från juni 2021 ska man köra stadstrafiken med 10 bussar och från december 2020 tre stomlinjer med vad som verkar kräva ca 12 bussar.

https://www.nobina.com/sv/press/pressreleaser/nobina-etablerar-sig-i-norrbotten/

Ett annat pressmeddelande anger att man vunnit "lokaltrafik" och lokal beställningstrafik i Piteå med avtalsstart juni 2021, 13 bussar ska användas.
https://www.nobina.com/sv/press/pressreleaser/nobina-vinner-tredje-upphandlingen-i-region-norrbotten/

Är det två olika upphandlingar eller samma som behövts göras om? Anledningen jag frågar är det snarlika antalet bussar för stadstrafiken och att begreppet "lokaltrafik" kan innebära ganska mycket.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lulebussen

Det är tre olika upphandlingar:


  • Stomlinjer mellan Piteå, Älvsbyn och Luleå, trafikstart december 2020
  • Lokala linjer (regiontrafik) i Piteå kommun, trafikstart juni 2021
  • Stadstrafik i Piteå, trafikstart juni 2021

Bussmicke

Vem ska köra lokala linjerna?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Så vitt jag förstår ska Nobina köra allt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Walter

Tack för klargörandena. Inet alltid lätt att tyda pressmeddelanden. Någon som vet vad för bussar man ska ah till starten i december, borde vara ett drygt tiotal som behövs.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!