Vad händer med Google Maps vägbilder?

Startat av Stefan K, 17 september 2010, 18:45:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

För oss som gillar vägar så har ju Google Maps blivit en ny intressant källa till information och utflykter.
Men nu verkar filmningen/fotograferingen av vägarna avtatt och rent av upphört (i Sverige, Finland och Norge)!
I andra länder finns inga vägbilder alls, men numera en massa meningslösa foton, som visas som punkter på Google Maps :-(

Vad händer - han man slutat med att filma/fotografera vägsträckor, eller?

JAB

Jag mötte Googlekamerabilen i veckan, så helt inaktiva är de nog inte.

Stefan Lindberg

Jag såg också bilen nu denna veckan, i Stenungsund.

at1981

Citat från: JAB skrivet 17 september 2010, 19:42:54 PM
Jag mötte Googlekamerabilen i veckan, så helt inaktiva är de nog inte.

Tja!

Jag undrar vart någonstans du såg den bilen? :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

mil

Mötte två stycken Opel astra med sådan där mast på taket som goolge använder de mötte jag i natt en utanför norrköping riktning norrut den var röd. Sedan en svart i Motala riktning söderut båda två var svensk registrerade

JAB

#5
Citat från: at1981 skrivet 17 september 2010, 20:08:54 PM
Tja!

Jag undrar vart någonstans du såg den bilen? :)

Essingeleden, i höjd med Hornsberg.

Stefan Lindberg

Jag mötte en bil med mastmonterad kamera på taket och stripad med texten "Google Street View" längs sidorna på bilen
på Uppegårdsvägen i Stenungsund där den åkte runt bland radhusen och fotade.
Och ja, jag kommer säkerligen att vara med på bild på min fotoexpeditions-scooter eftersom jag stannade när jag såg bilen  ;)

Länk kommer när bilderna lagts upp på Google ...

ch

Google har ett stort antal bilar i Norden just nu, och faktiskt även cyklar. Man hade ute för nån månad sen ett antal annonser på Arbetsförmedlingens platsbanken där man genom ett bemanningsföretag sökte folk som ville köra runt i diverse städer runt om i Sverige och Norge. Det ingick även att cykla på vissa orter, vissa gator och områden är nog svåra att köra runt på med bil ;-)

Har en kompis som jobbar med detta just nu åt Google.

Roadcat

#8
Jag såg en tyskregistrerad (Hamburg) GoogleStreetView-bil för några dagar sedan på E22:an vid Rolsberga i Skåne.

Här kan man se lite grovt i vilka områden de kör nu: http://www.google.com/intl/en_us/help/maps/streetview/where-is-street-view.html

homer

Citat från: at1981 skrivet 17 september 2010, 20:08:54 PM
Tja!

Jag undrar vart någonstans du såg den bilen? :)

Själv mötte jag bilen på saltarövägen så snart kan du hitta hem ;)


Stefan Lindberg

Sparkar liv i denna gamla tråden för att konstatera att det tar lång tid att lägga upp bilderna
Trots att Google Street View bilen åkte runt i Stenungsund i September så har det fortfarande inte kommit några bilder  ???

Susanne

Sommaren 2009 så såg jag bilen i Åbotrakten i Finland. Det var en röd svenskreggad Opel, kollade register på bilen och den står på Google Sweden AB. Tittade 1 år senare på Google Earth och vår bil fanns med på den platsen som vi såg den i Åbo.

Lars

Här kommer en ny bil i ny design! För ett par år sedan när den körde om mig i Kongsvinger var den röd.
Igår passerade den Nybroplan precis jag skulle gå över gatan och lyckades fånga den på bild, ska li intressant om man kommer med på Google Street Wiew i framtiden!


HJP

****
Jag hade en Google Maps-bil framför mig på Slussen i Stockholm, igår, fredag. Den snurrade runt i Slussens krumbukter, så jag antar att den filmade. Den såg ut som den i Lars inlägg ovan.

HJP