Arriva skal køre bus i Stockholm fra starten af 2009. Jeg søger information om hvor i Stockholm de skal køre, og hvilke krav der er til busserne. Der står nemlig mange Volvo B10BLE 2000NL årgang 1997-2000 i København og venter på at blive eksporteret til Sverige. Jeg har fået at vide at de skal bruges i Stockholm, men er det ikke gamle busser for Stockholm at få sat i trafik? Og hvor mange nye busser skal der bruges?
Okay, men jeg mangler stadigvæk svar på mine spørgsmål..
Trevligt!
Citat från: Kim skrivet 06 maj 2008, 18:05:27 PM
Okay, men jeg mangler stadigvæk svar på mine spørgsmål..
Ur Lars Ödlunds upphandlingssida:
SL området:
(Tidigare entreprenör: Swebus)
Märsta: 95 bussar aug 2008 5 år (Klar 18/12) Arriva Trafikstart jan 2009
Ekerö: 50 bussar aug 2008 5 år (Klar 18/12) Arriva Trafikstart jan 2009Så 145 bussar totalt.
Vad är kraven på bussarna?
- Ålder (Medel, Max)
- Insteg (Lågentré, Låggolv, Normal, Lift eller annat)
- Drivmedel (Etanol, Biogas, Diesel)
Med tanke på att bussarna i Danmark var 8-11 år redan så...
Var det inte Mars man skulle starta?
Jag har hört av flera chaffisar att det ska bli 25-35 Scanialedbussar.
Är då dessa Volvovagnar de som saknas för att det ska bli 50 vagnar totalt?
Der er nu 44 busser der er udvalgt som skal til Eckerö og Märsta.
*31 Volvo B10BLE Aabenraa/Säffle 2000NL årgang 1998-2000.
*13 Scania L94UB Berkhof årgang 1998-1999, alle til Märsta.
Alle busser er fra København (og godt brugt ;)
Følgende busser fra Sverige flyttes:
Malmö: 6117,6118 SC Ledbus
Helsingborg: 6104 SC Ledbus
Jönköping: 6421,6422,6423 VO B10BLE. 6461-6468 SC Omnicity + 6481. 6701-6707 SC Omni-ledbus
Citat från: Kim skrivet 24 juli 2008, 17:05:32 PM
Der er nu 44 busser der er udvalgt som skal til Eckerö og Märsta.
*31 Volvo B10BLE Aabenraa/Säffle 2000NL årgang 1998-2000.
*13 Scania L94UB Berkhof årgang 1998-1999, alle til Märsta.
Alle busser er fra København (og godt brugt ;)
Følgende busser fra Sverige flyttes:
Malmö: 6117,6118 SC Ledbus
Helsingborg: 6104 SC Ledbus
Jönköping: 6421,6422,6423 VO B10BLE. 6461-6468 SC Omnicity + 6481. 6701-6707 SC Omni-ledbus
Tycker detta låter som en vagnpark som "facket" och bussnackskribenter kommer att älska 8)
Citat från: Kim skrivet 24 juli 2008, 17:05:32 PM
Der er nu 44 busser der er udvalgt som skal til Eckerö og Märsta.
*31 Volvo B10BLE Aabenraa/Säffle 2000NL årgang 1998-2000.
*13 Scania L94UB Berkhof årgang 1998-1999, alle til Märsta.
Alle busser er fra København (og godt brugt ;)
Følgende busser fra Sverige flyttes:
Malmö: 6117,6118 SC Ledbus
Helsingborg: 6104 SC Ledbus
Jönköping: 6421,6422,6423 VO B10BLE. 6461-6468 SC Omnicity + 6481. 6701-6707 SC Omni-ledbus
6117-18 är av årsmodell 1994 dvs 15 år när trafiken börjar?? Samtliga 6117-6120 var slut när swebus tog över linjen 219 i Skåne redan 2000.
Citat från: Kim skrivet 24 juli 2008, 17:05:32 PM
*13 Scania L94UB Berkhof årgang 1998-1999, alle til Märsta.
Vilka bussar är detta?
Får man be om en bild?
Citat från: Patrik skrivet 24 juli 2008, 21:41:21 PM
Vilka bussar är detta?
Får man be om en bild?
Hittade en bild på nätet, borde vara den modell eller hur
Se länk: http://www.b10r.com/billede.php?id=2620
Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 24 juli 2008, 23:02:27 PM
Hittade en bild på nätet, borde vara den modell eller hur
Se länk: http://www.b10r.com/billede.php?id=2620
Ska vi få såna till Stockholm? :o
Arriva i Stockholm kommer alltså att få en någelunda anorlunda vagnpark mot SL`s övriga entreprenörer.
Med bussar i från Köpenhamns området Aabenraa byggda Säffle. Är några av dom boggi i 13,7 meters utförande?
Men framför alll ska det ska bli intressant att se hur Berkhof:arna mottas i Stockholm :) . Man kan ju nästan tro att de blir utdömda bara på utsendet tyvärr. Någon som vet om Berkhof bussarna är lika anorlunda som de ser ut?
Citat från: Patrik skrivet 24 juli 2008, 21:41:21 PM
Vilka bussar är detta?
Får man be om en bild?
http://www.myldretid.dk/billeder/find_billede.php?s=Scania+L94UB+Berkhof
De fleste af de brugte busser skal udskiftes efter 2-3 år..
Citat från: Kim skrivet 25 juli 2008, 11:26:14 AM
http://www.myldretid.dk/billeder/find_billede.php?s=Scania+L94UB+Berkhof
De fleste af de brugte busser skal udskiftes efter 2-3 år..
Dem kommer nog se riktigt bra ut i glänsande röd SL färg så klart! Lycka till Arriva!
Ja, det blir ju spännande att se dessa annorlunda bussar i trafiken.
Jag trodde att man skulle ha ledbussar, hur många passagerare rymmer dom här?
(Och) finns det några interiörbilder?
Citat från: IntresseTrafik skrivet 25 juli 2008, 10:29:32 AM
Arriva i Stockholm kommer alltså att få en någelunda anorlunda vagnpark mot SL`s övriga entreprenörer.
Med bussar i från Köpenhamns området Aabenraa byggda Säffle. Är några av dom boggi i 13,7 meters utförande?
Men framför alll ska det ska bli intressant att se hur Berkhof:arna mottas i Stockholm :) . Man kan ju nästan tro att de blir utdömda bara på utsendet tyvärr. Någon som vet om Berkhof bussarna är lika anorlunda som de ser ut?
Det er alle 12 meter busser, men der bliver 13,7 meter Volvo B10BLE 2000NL i overskud fra København til November årgang 2001-2002, der er tale om at de kan også bruges i Sverige. 13 styk 13,7 B10BLE 2000NL årgang 2001 fra København er nu flyttet til Arriva i Jönköping.
Citat från: Kim skrivet 25 juli 2008, 11:26:14 AM
http://www.myldretid.dk/billeder/find_billede.php?s=Scania+L94UB+Berkhof
De fleste af de brugte busser skal udskiftes efter 2-3 år..
Vågar man gissa att de flesta danska bussar som kommer till Stockholmsområdet inte blir särskilt långlivade?
Det har ju talats om etanolkrav både i Märsta och på Ekerö, så det rör sig väl mest om tillfälliga lösningar i väntan på nya Scanior på samma sätt som Busslink gjorde i Råsta med gamla Scania- och Volvoledbussar som flyttades från andra områden.
Där hade dock alla bussar redan rätt färg och var utrustade med Busspc osv, men här måste man väl lacka/stripa
bussarna, montera in Busspc samt möjligen anpassa bussarna även på något annat sätt för trafiken i SL-land.
Hur får Arriva ekonomi på att ta hit gamla danska bussar, ville Swebus ha hutlöst betalt för att lämna kvar sina gamla bussar?
//Fredrik
Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 24 juli 2008, 23:02:27 PM
Hittade en bild på nätet, borde vara den modell eller hur
Se länk: http://www.b10r.com/billede.php?id=2620
Detta var ju helt klart snygga enligt mig
CitatHur får Arriva ekonomi på att ta hit gamla danska bussar, ville Swebus ha hutlöst betalt för att lämna kvar sina gamla bussar?
Har man bussar över så är det mer fördelaktigt att flytta dom än att sälja med förlust och sen köpa andra begagnade bussar av en konkurrent. För 50.000:- står danska bussar reggade och lackade i Stockholm.
Mvh. C-M
Trevligt danska bussar i stockholm kommer dessa ochså köra som DAB-Silkeborg 15-1200C i stockholm..
Citat från: Mattias Möller. skrivet 25 juli 2008, 17:58:57 PM
Trevligt danska bussar i stockholm kommer dessa ochså köra som DAB-Silkeborg 15-1200C i stockholm..
Om du undrar om det kommer några sådanna till stockholm, så vet jag inte, Men tror inte det.
Äntligen en entreprenör som lyckas skrapa ihop mer skräp än Swebus vid en vunnen upphandling
Citat50 tkr var väl ändå att ta i, mkt under 100-120 tkr kommer man knappast, betänk att Swebus hade 80 tkr som riktmärke 2004 och då gällde det bara flytt inom landet, billigaste garagelack utan allt underarbete går bara den på runt 30 tkr + moms
Här i Skåne kan man få en lack för ca 25-30 tkr som håller sig bra i 5-6 år inkl. förarbete. Lägg därtill 20-25 tkr för reg. besiktning, transport och arb. kostnad för montering av utrustning som SL tillhandahåller.
Övriga kostnader ska täckas av underhålls- och skadebudget annars är man ute och seglar.
Mvh. C-M
Hur Arriva budgeterat i Stockholm har jag ingen aning om.
Men om bussarna är så nerkörda att det skulle kosta en bit över 100 tkr att få dom i trafik, så kan man ju utgå från att de skulle förlorat motsvarande belopp på att sälja dom begagnat.
Att sen köpa beg. bussar av Swebus kan betyda en lika dålig affär.
Man kan bara utse vinnaren med facit i hamd.
Mvh. C-M
Citat från: Mattias Möller. skrivet 25 juli 2008, 17:58:57 PM
Trevligt danska bussar i stockholm kommer dessa ochså köra som DAB-Silkeborg 15-1200C i stockholm..
Hej
Jeg ved det ikke, men hvis jeg skulle give en bud på dit spørgsmål
Så jeg tror det ikke at den omtalte bustype kommer til Stockholm
Citat från: Kim skrivet 24 juli 2008, 17:05:32 PM
Helsingborg: 6104 SC Ledbus
Är det verkligen 6104 som syftas? Vid sökning på Svensk Busshistoria är det närmaste Arriva 6104 jag kommer en Carrus Fifty från 1994 som senare övertogs av Orusttrafiken och som numera är exporterad.
Citat från: Oskar A skrivet 25 juli 2008, 21:36:53 PM
Är det verkligen 6104 som syftas? Vid sökning på Svensk Busshistoria är det närmaste Arriva 6104 jag kommer en Carrus Fifty från 1994 som senare övertogs av Orusttrafiken och som numera är exporterad.
Det är den "nya" 6104 som avses.
6104 AME754 Volvo B10MA-55 Säffle 1996 Fd. DSB, >Combus, >Arriva, 2486, Vejle (Danmark), >Trelleborg 2006, >Helsingborg 2007 I trafik
|
Tack, var nästan det jag misstänkte efter att ha sett bild på 6105 som du har på din hemsida. Jag passar på och länka till din bild på 6104 när den fortfarande var lånevagn i Sverige och därmed hette 2486.
http://www.jsbild.se/albums/index.php?album=Bussar%2FBussbilder+Sverige%2FArriva%2FArriva+Inhyrda+bussar%2F&pic=Arriva_DK_2486_Trelleborg_Ovre_20060907D.jpg (http://www.jsbild.se/albums/index.php?album=Bussar%2FBussbilder+Sverige%2FArriva%2FArriva+Inhyrda+bussar%2F&pic=Arriva_DK_2486_Trelleborg_Ovre_20060907D.jpg)
Citat från: Optimal skrivet 25 juli 2008, 16:22:18 PM
Detta var ju helt klart snygga enligt mig
Allt det här kommer bli Mycket intressant och jävligt skoj.
Citat från: C-M skrivet 25 juli 2008, 21:18:59 PM
Hur Arriva budgeterat i Stockholm har jag ingen aning om.
Men om bussarna är så nerkörda att det skulle kosta en bit över 100 tkr att få dom i trafik, så kan man ju utgå från att de skulle förlorat motsvarande belopp på att sälja dom begagnat.
Att sen köpa beg. bussar av Swebus kan betyda en lika dålig affär.
Man kan bara utse vinnaren med facit i hamd.
Mvh. C-M
Busserne koster meget mere end over 100 tkr at sætte i stand.. I skulle bare vide hvor meget! Og NEJ, Arriva sælger altid busserne i den tilstand de står i.. De laver ALDRIG noget ved busserne.. Det er den nye ejers job at sætte sin ex. Arriva bus i stand, og det er et stort arbejde! (I det her tilfælde bliver busserne dog sat i stand af Arriva selv i Danmark, og regningen sendt videre til Arriva Sverige, som er en del af Arriva Danmark, nemlig Arriva Scandinavien!)
Citat från: Bussmicke skrivet 25 juli 2008, 23:42:24 PM
Allt det här kommer bli Mycket intressant och jävligt skoj.
Jo, Jag vet nog vart jag åker efter jobbet ;D ;D
Citat från: Optimal skrivet 27 juli 2008, 13:27:46 PM
Jo, Jag vet nog vart jag åker efter jobbet ;D ;D
Hem??? ;) ;) ;)
Citat från: Optimal skrivet 27 juli 2008, 13:56:48 PM
, hem ligger på fel sida av stan ;)
ta med tält då ;D :P
Citat från: Kim skrivet 24 juli 2008, 17:05:32 PM
Der er nu 44 busser der er udvalgt som skal til Eckerö og Märsta.
*31 Volvo B10BLE Aabenraa/Säffle 2000NL årgang 1998-2000.
*13 Scania L94UB Berkhof årgang 1998-1999, alle til Märsta.
Alle busser er fra København (og godt brugt ;)
Følgende busser fra Sverige flyttes:
Malmö: 6117,6118 SC Ledbus
Helsingborg: 6104 SC Ledbus
Jönköping: 6421,6422,6423 VO B10BLE. 6461-6468 SC Omnicity + 6481. 6701-6707 SC Omni-ledbus
Så man passar på att förnya vagnparken i Jönköping samtidigt. Dock borde 6701-6707 få fullmatrisskyltar då dessa idag har färgade rullband. Vagnarna från Jönköping är ju från 2001 med undantag för 6421-6423 som kom från Malmö. Är väl från 1995? Ingen av de som flyttas är ju särskilt unga, måste ställa mig till kritikerna här och undra om lack+övriga kostnader verkligen är väl investerade pengar?
Citat från: Walter skrivet 28 juli 2008, 19:06:02 PM
Dock borde 6701-6707 få fullmatrisskyltar då dessa idag har färgade rullband.
Vad blir det för nytt i Jönköping? Bussar med nya färgade rullband, eller flerfärgade diodskyltar?
Citat från: Magnus_J skrivet 28 juli 2008, 18:27:20 PM
ta med tält då ;D :P
Man har ju bil att åka med ;), Sl kort har jag inget i nuläget :P
Citat från: Optimal skrivet 28 juli 2008, 20:56:54 PM
Man har ju bil att åka med ;), Sl kort har jag inget i nuläget :P
Va? Får du inget SL-kort av arbetsgivaren?
Citat från: Verspieder skrivet 28 juli 2008, 20:38:28 PM
Vad blir det för nytt i Jönköping? Bussar med nya färgade rullband, eller flerfärgade diodskyltar?
Ställer samma fråga jag också. :) Kommer man på Arriva i Jönköping senare internt "dela upp" bussarna på city- resp landsortstrafik? Som det är nu kan en OmniCity kortvagn köra linje 26 medans man på linje 19 hittar en Omni-led... ::) Eller ännu bättre, en Omni-kortvagn på 119... Som det är nu är det en salig blandning på vagnar, har nu sett att man ibland kör linje 25/26 med Scalor. Men antar att man ska försöka strukturera upp vagnarna lite mer, eller?
MVH
När de begagnade Volvo och nya MAN kommer så bör ni slippa omni på landsortslinjer.
Låter ju himmla dyrt att fixa till bussarna undrar vad de som skall köra dem säger?? En grej som danska bussar inte brukar ha är dörrbroms och buss utan det går väl inte an i Sthlm?? Jag kan inte förstå att de inte har dörrbroms på bussar i stadstrafik...
Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2008, 23:55:11 PM
Låter ju himmla dyrt att fixa till bussarna undrar vad de som skall köra dem säger?? En grej som danska bussar inte brukar ha är dörrbroms och buss utan det går väl inte an i Sthlm?? Jag kan inte förstå att de inte har dörrbroms på bussar i stadstrafik...
Gud vad skönt det vore att slippa dörrbroms! ;)
Om du kör stadsbuss med 3 dörrar blir man ju lite handikappad om man inte har dörrbromsen med dörrautomatik. Du får svårt se när folk ska gå av när det är mycket folk i bussen. Med dörrautomatik stängs ju dörren när alla gått av fortsätter några att gå av längst bak är ju den dörren öppen till alla gått av. Det underlättar ju med dörrbroms ;)
Brukar inte Danska bussar ha "rödljusbroms" ? Säfflebussar med Thorebelsystem har ju i många år varit försedda med den finessen för den Danska marknaden. (Du trycker på en knapp för att aktivera dörrbroms utan att aktivera dörrsystemet och släpper sedan bromsen genom att trycka på gaspedalen)
Citat från: JAB skrivet 02 augusti 2008, 10:46:23 AM
Brukar inte Danska bussar ha "rödljusbroms" ? Säfflebussar med Thorebelsystem har ju i många år varit försedda med den finessen för den Danska marknaden. (Du trycker på en knapp för att aktivera dörrbroms utan att aktivera dörrsystemet och släpper sedan bromsen genom att trycka på gaspedalen)
Hur vanligt är det i Sverige. Finns iaf på thygessons scania scala
Nya Neoplan och Solaris har en liknande knapp, fast här är det en vippbrytare. Så glömmer man brytaren i det nedre läget släpper inte bromsen trots att man gasar.
Låga krav ger låg standard för resandet. Dåligt.