Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 01:49:45 AM

Titel: Strejken återupptas
Skrivet av: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 01:49:45 AM
Strejken återupptas på torsdag 10 juli kl 00:00
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 juli 2008, 01:59:11 AM
Parterna  har  "strandat"  med  andra  ord.

/Peter
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Fredde skrivet 08 juli 2008, 02:13:33 AM
CitatStrejken återupptas på torsdag 10 juli kl 00:00

Är du grillmästare denna gången också? ;)

CitatParterna  har  "strandat"  med  andra  ord.

/Peter

Stämmer bra det, gäller att kolla upp nu hur man rattar vid den tidpunkten...

Med oss tar vi även Västerbottens län vid samma tillfälle.

Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 02:20:49 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 08 juli 2008, 02:13:33 AM
Är du grillmästare denna gången också? ;)

Stämmer bra det, gäller att kolla upp nu hur man rattar vid den tidpunkten...

Med oss tar vi även Västerbottens län vid samma tillfälle.


Skulle tro det, blir väl det på torsdag em och fredag em. Sedan blir det "tyvärr" SEMESTER! ;D
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Fredde skrivet 08 juli 2008, 02:25:22 AM
CitatSkulle tro det, blir väl det på torsdag em och fredag em. Sedan blir det "tyvärr" SEMESTER! ;D

Ja om strejken blir långlivad så är kanske ett tyvärr befogat 8) Själv har jag några dagar i nästa vecka kvar också... möjligen med korvgrillning ::)

Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 juli 2008, 02:38:59 AM
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2855901.ab
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 03:04:10 AM
De vill tydligen riskera kundernas liv även i fortsättningen genom att inte busschaufförerna skall få den vila som övriga anställda i landet har möjlighet till. De som jobbar 08:00 till 17:00 med en timmes matrast har en sk dygnsvila på 15 timmar, en busschaufför skall bara få nio timmars dygnsvila och sedan ratta kunder, bussbranchen sätter som vanligt säkerheten främst, må kunderna gå åt i ökade olyckor så behövs inte fler bussar i framtiden.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 juli 2008, 03:30:17 AM
Vid  strejken 1999  var  väl  ramtiden  16  timmar?

/Peter
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Ersa skrivet 08 juli 2008, 06:26:03 AM
Citat från: Fredde_J skrivet 08 juli 2008, 02:13:33 AM
Med oss tar vi även Västerbottens län vid samma tillfälle.

Inte bara Västerbotten, utan även Kustbussarna/Norrlandskusten drabbas i Västernorrland och Norrbotten:

"Norrlandskusten och Kustbussen är en länsöverskridande trafik med personal stationerad i Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. Veolia Transport Sverige AB har beslutat att lockouta den personal som inte är stationerad i Västerbotten. Detta innebär att vid en eventuell konflikt kommer all trafik även att stanna på linjerna 10, 20 och 100."
http://tabussen.nu/default.asp?P=1707&nar=2008
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 08 juli 2008, 10:22:00 AM
Med risk för OT:

Och på SLs hemsida har de åter använt färgbilden på blå B9S på linje 445 (har varit s/v under strejktiden). Snacka om bra reklam för marknadsförning av deras blåbusslinjer.  ::)
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Knallhatt skrivet 08 juli 2008, 10:22:21 AM
Citat från: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 03:04:10 AM
De vill tydligen riskera kundernas liv även i fortsättningen genom att inte busschaufförerna skall få den vila som övriga anställda i landet har möjlighet till. De som jobbar 08:00 till 17:00 med en timmes matrast har en sk dygnsvila på 15 timmar, en busschaufför skall bara få nio timmars dygnsvila och sedan ratta kunder, bussbranchen sätter som vanligt säkerheten främst, må kunderna gå åt i ökade olyckor så behövs inte fler bussar i framtiden.

Nu börjar jag bli lite trött på den här debatten om nattvilan. Visst, jag håller i mångt och mycket med om att nio timmars nattvila är kort - absolut är det så.
Men glöm inte att det faktiskt står i avtalet att det är tillåtet. Avtalet har TVÅ parter - arbetsgivare OCH facket. Det är inte bara arbetsgivaren som har skrivit avtalet. Facket har faktiskt OCKSÅ undertecknat det.

Men det är inte så att det är en nedgång till nio timmar alla nätter. Hur ofta det får nedgå till nio regleras i avtalet.

Det är inte frågan om att utnyttja ett avtal, det är frågan om att hålla sig inom ett avtal som har två parter. Att det sen kommenteras som "att visserligen står det så i avtalet, men det var ju inte meningen att det skulle användas i praktiken..." är, enligt min mening, lite väl naivt.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Cero skrivet 08 juli 2008, 11:43:39 AM
Citat från: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 03:04:10 AM
De vill tydligen riskera kundernas liv även i fortsättningen genom att inte busschaufförerna skall få den vila som övriga anställda i landet har möjlighet till. De som jobbar 08:00 till 17:00 med en timmes matrast har en sk dygnsvila på 15 timmar, en busschaufför skall bara få nio timmars dygnsvila och sedan ratta kunder, bussbranchen sätter som vanligt säkerheten främst, må kunderna gå åt i ökade olyckor så behövs inte fler bussar i framtiden.

Men inte har en person med nio timmars dygnsvila suttit 15 timmar bakom ratten? Har inte den personen haft en längre paus mitt i arbetspasset? Många av de som arbetar 8-17 kör faktiskt fullt hela tiden och är många gånger också rätt slut efteråt även om det kan vara svårt att tro. Möjligheterna till paus är i många fall begränsade och även om man uppfattar det som att bussförare har den värsta arbetsmiljön är många andra miljöer bedrövliga, exempelvis skräniga butiker, unkna kontorslandskap utan ventilation, etc. Dessutom drabbas fler kontorsarbetare än man kan tro av kvällsarbete eller chefens samtal på kväll och helger. Många förväntas vara i tjänst alltid och väljer också att ta den smällen i utbyte mot bättre villkor såsom semester, lön eller större möjligheter att avvika på arbetstid för personliga ärenden.

Sedan kan man som utomstående undra varför tiden för dygnsvilan så drastiskt försämrats till i år? För om den varit så här dålig förr om åren antar jag att facket hade reagerat betydligt tidigare.

Och det är väl lika illa att åka med en förare som haft kort dygnsvila som att åka med förare som så intensivt hatar sitt jobb och sin arbetsgivare som tycks vara fallet med bussförarna.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: CS skrivet 08 juli 2008, 12:17:16 PM
Citat från: Cero skrivet 08 juli 2008, 11:43:39 AM
Men inte har en person med nio timmars dygnsvila suttit 15 timmar bakom ratten? Har inte den personen haft en längre paus mitt i arbetspasset? Många av de som arbetar 8-17 kör faktiskt fullt hela tiden och är många gånger också rätt slut efteråt även om det kan vara svårt att tro. Möjligheterna till paus är i många fall begränsade och även om man uppfattar det som att bussförare har den värsta arbetsmiljön är många andra miljöer bedrövliga, exempelvis skräniga butiker, unkna kontorslandskap utan ventilation, etc. Dessutom drabbas fler kontorsarbetare än man kan tro av kvällsarbete eller chefens samtal på kväll och helger. Många förväntas vara i tjänst alltid och väljer också att ta den smällen i utbyte mot bättre villkor såsom semester, lön eller större möjligheter att avvika på arbetstid för personliga ärenden.

Sedan kan man som utomstående undra varför tiden för dygnsvilan så drastiskt försämrats till i år? För om den varit så här dålig förr om åren antar jag att facket hade reagerat betydligt tidigare.

Och det är väl lika illa att åka med en förare som haft kort dygnsvila som att åka med förare som så intensivt hatar sitt jobb och sin arbetsgivare som tycks vara fallet med bussförarna.

Det har inte drastiskt försämrats till iår, och det är inte alla som vantrivs så fruktansvärt som det verkar utåt. Sen så är kraven kommunal vill ha igenom ingenting som kommer göra arbetsplatsen bättre, snarare tvärtom. Och anledningen till det är att man inte tänker ett steg längre. Vad blir effekten i tjänsterna om dygnsvilan måste vara 11h? Vad blir effekten av att ramtiden kortas till 13h?

Anledningen att det bryter ut nu är i min syn att kommunal vill visa den "makt" man har och att man gör som man vill. I det snacket som pågick flera veckor innan strejken stod det ganska klart att det skulle bli strejk, att nu var det dags att visa styrka och sätta arbetsgivaren på plats, och detta var t.o.m. innan de varslat om det.

När sedan fackliga representanter gör uttalande som "antingen är man med oss eller så är man emot oss" på garaget, ger det ganska kraftiga vibbar av någon form av maffia-verksamhet.

Ja jag vet, ni blir nu skitsura på detta inlägg för att det är ganska kraftigt skrivit. Men det är så det ser ut och jag har på inget sätt överdrivet. Jag är ganska trött på allt gnäll på att det är så dåligt från folk som egentligen hamnat i helt fel branch från början, men som inte har driv nog att göra något åt sin situation utan nöjer sig med att leva i missnöje. Detta gör tyvärr en ganska tråkig arbetsmiljö och drar till viss del ner oss andra som egentligen trivs med jobbet.

//CS
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Olle skrivet 08 juli 2008, 15:05:53 PM
Dock drabbas inte Stockholm så hårt den här gången:

från kommunals webbplats:

Från klockan 00.00 den 10 juli, Stockholms innerstad: Busslink ABs depåer Söderort, Söderhallen och Hornsberg
Från klockan 00.00 den 10 juli, Västerbottens län: Swebus AB och Veolia Transport Sverige AB
Från klockan 00.00 den 15 juli, Skåne: Arriva Sverige AB, Swebus AB, Veolia Transport Sverige AB samt Bergkvarabuss AB
Från klockan 00.00 den 18 juli, omfattas följande bussföretags verksamhet i hela landet: Flygbussarna AB - dock inte trafiken till och från Skavsta flygplats och inte heller charter verksamheten - Swebus Express AB och Säfflebussarna AB
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2008, 18:00:31 PM
Citat från: Olle skrivet 08 juli 2008, 15:05:53 PM
Dock drabbas inte Stockholm så hårt den här gången:

från kommunals webbplats:

Från klockan 00.00 den 10 juli, Stockholms innerstad: Busslink ABs depåer Söderort, Söderhallen och Hornsberg
Från klockan 00.00 den 10 juli, Västerbottens län: Swebus AB och Veolia Transport Sverige AB
Från klockan 00.00 den 15 juli, Skåne: Arriva Sverige AB, Swebus AB, Veolia Transport Sverige AB samt Bergkvarabuss AB
Från klockan 00.00 den 18 juli, omfattas följande bussföretags verksamhet i hela landet: Flygbussarna AB - dock inte trafiken till och från Skavsta flygplats och inte heller charter verksamheten - Swebus Express AB och Säfflebussarna AB


Undrar vad Säfflebussarna är för ett företag. Har jag aldrig hört talas om. Däremot känner jag till ett som heter Säfflebussen.  ::)
Detta innebär lysande tider för Bus4you, som väl blir ensamma om expressbusstrafiken mellan Stockholm och Göteborg. Om nu inte något annat bussbolag snabbt etablerar sådan trafik.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Möllers skrivet 08 juli 2008, 18:04:00 PM
tur man har en cyklen jag kommer inte sakna dom i Landskrona alls kan bara cykla ditt depån den 15 juli.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Möllers skrivet 08 juli 2008, 18:13:08 PM
Interbuss körs av swebus tror jag dom bryade köra ått swebus express ibland andra bussar med ifrån andra länder har jag sett i skåne.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2008, 18:26:31 PM
Citat från: Mattias Möller. skrivet 08 juli 2008, 18:13:08 PM
Interbuss körs av swebus tror jag dom bryade köra ått swebus express ibland andra bussar med ifrån andra länder har jag sett i skåne.

Interbus ägs numera av Strömma och är alltså inte berörda av lagda varsel. Att de sedan kör förstärkningar åt Swebus Express liksom t ex Alternativ Trafik och Smålandsbussen gör har inte med saken att göra. Möjligen kan redan kontrakterade förstärkningskörningar köras om de körs av något anlitat företag, men det skulle ju innebära stora problem att sortera upp de resande som skulle åkt med förstärkningsbussarna.
De företag som kör för Swebus Express torde få nya uppdrag i form av att förstärka tågen. Exempelvis måste den ersättande tågtrafiken mellan Göteborg och Trollhättan/Öxnered fram till vecka 33 nu förstärkas om strejken blir av. Interbus kör denna för NSB-tågen medan Orusttrafiken kör den för SJ-tågen.
Swebus Express liksom Säfflebussen använder ett par bussar lackerade i deras respektive färger och som är registrerade i Norge.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Fredde skrivet 08 juli 2008, 19:44:39 PM
Räknar jag rätt om jag tror att linje 71, som körs av Swebus, är den enda i innerstan som kommer trafikeras efter torsdag?

Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Christer K skrivet 08 juli 2008, 20:31:15 PM
Citat från: Peter Erret skrivet 08 juli 2008, 03:04:10 AM
De vill tydligen riskera kundernas liv även i fortsättningen genom att inte busschaufförerna skall få den vila som övriga anställda i landet har möjlighet till. De som jobbar 08:00 till 17:00 med en timmes matrast har en sk dygnsvila på 15 timmar, en busschaufför skall bara få nio timmars dygnsvila och sedan ratta kunder, bussbranchen sätter som vanligt säkerheten främst, må kunderna gå åt i ökade olyckor så behövs inte fler bussar i framtiden.

Det är helt i sin ordning om man följer detta som är EG:s förordning 3820/85 om kör och vilotider.
Dygnsvila
Under varje 24-timmarsperiod ska föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger per vecka utan kompensation. 
En dygnsvila kan delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 3 timmar och den avslutande delen minst 9 timmar.
Föraren kan avbryta en normal dygnsvila två gånger för att köra ombord eller köra av ett tåg eller en färja. Sådana avbrott får inte vara längre än en timme sammanlagt.
En reducerad dygnsvila får inte avbrytas.
/ Christer K
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 08 juli 2008, 20:31:25 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2008, 18:26:31 PM
Interbus ägs numera av Strömma och är alltså inte berörda av lagda varsel. Att de sedan kör förstärkningar åt Swebus Express liksom t ex Alternativ Trafik och Smålandsbussen gör har inte med saken att göra. Möjligen kan redan kontrakterade förstärkningskörningar köras om de körs av något anlitat företag, men det skulle ju innebära stora problem att sortera upp de resande som skulle åkt med förstärkningsbussarna.
De företag som kör för Swebus Express torde få nya uppdrag i form av att förstärka tågen. Exempelvis måste den ersättande tågtrafiken mellan Göteborg och Trollhättan/Öxnered fram till vecka 33 nu förstärkas om strejken blir av. Interbus kör denna för NSB-tågen medan Orusttrafiken kör den för SJ-tågen.
Swebus Express liksom Säfflebussen använder ett par bussar lackerade i deras respektive färger och som är registrerade i Norge.


Ditt inlägg stämmer inte tillfullo.
Interbus bemannar vissa Swebus Express-turer med Swebus Express egna bussar, alltså ordinarieturer....så jag som timanställd på Interbus drabbas lite i tredje hand eller vad man skall kalla det, eftersom vi får mindre jobb - jag kör dessa turer själv ibland.
Dessa kan knappast köras, och inte heller förstärkningsturer ( precis som du skriver), planerade eller oplanerade även om företagen inte är uttagna i strejk...hur skulle det se ut?
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 08 juli 2008, 20:33:44 PM
Citat från: Christer K skrivet 08 juli 2008, 20:31:15 PM
Det är helt i sin ordning om man följer detta som är EG:s förordning 3820/85 om kör och vilotider.
Dygnsvila
Under varje 24-timmarsperiod ska föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger per vecka utan kompensation. 
En dygnsvila kan delas i två delar. Den första delen måste då vara minst 3 timmar och den avslutande delen minst 9 timmar.
Föraren kan avbryta en normal dygnsvila två gånger för att köra ombord eller köra av ett tåg eller en färja. Sådana avbrott får inte vara längre än en timme sammanlagt.
En reducerad dygnsvila får inte avbrytas.
/ Christer K

Bra inlägg och klargörande, som dessutom inte har ett dugg med att riskera kundernas liv!
Avtalen är framförhandlade av båda parter, och 9 timmars dygnsvila är inget som helst konstigt - man får väl låta bli att sitta uppe vid datorn och kolla på Buss Snack dom gångerna helt enkelt o gå o lägga sig istället  :)
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Möllers skrivet 08 juli 2008, 20:41:40 PM
jag brykade vara är på natten vardag till 400-500 är en nattmäniska.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Jo skrivet 08 juli 2008, 20:56:00 PM
Är det någon som har en hum om hur som anslutningsgraden till kommunal är på SwebusEx. resp. Säfflebussen?
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Christer Göransson skrivet 08 juli 2008, 22:13:31 PM
9 timmar mellan arbetspassen är inte samma sak som att man kan sova 8-9 timmar.
Säg tex att du kör i Täby. och börjar i Åkerbydepån. Om du kör bil till jobbet ställer du bilen där och börjar jobba.
Har du otur (vilket händer regelbundet) slutar du vid Danderyds Sjukhus 9 timmar innan du ska börja jobba igen.
Då ska du först ta dig från Danderyds Sjukhus till Åkerbydepån på din fritid, för att kunna hämta bilen och köra hem.
Innan du är hemma kan det ha gått 30-45 minuter, beroende på om det finns någon förbindelse inom rimlig tid, och hur långt du bor från Åkerbydepån.
Sedan är det dags för middag, och sedan gå och lägga sig, säg att det tar ytterligare 30-45 minuter.
Nästa morgon är det dags att gå upp, äta frukost, göra sig i ordning i övrigt och köra till jobbet. Tar säkert 45 minuter till en timme.
9 timmar minus 45 minuter minus 45 minuter minus 1 timme, kvar 6 och en halv timme.

Detta kanske tre gånger i veckan, när man jobbar i snitt 5 dagar i veckan, dvs det kan inträffa mellan nästan alla arbetspass varje vecka.

Inte kul och inte speciellt trafiksäkert.

/Christer
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: homer skrivet 08 juli 2008, 22:38:56 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 08 juli 2008, 19:44:39 PM
Räknar jag rätt om jag tror att linje 71, som körs av Swebus, är den enda i innerstan som kommer trafikeras efter torsdag?




73:an lär väl också gå

men de beror ju på hur varslet är lagt, de är antigen garagen som är varslade eller vissa nummer
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Magnus_J skrivet 08 juli 2008, 22:51:31 PM
73an går enligt SL.se

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=13076

CitatDe busslinjer som berörs av en eventuell strejk är:

Linje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen

Linje 2 mellan Sofia och Norrtull

Linje 3 mellan Karolinska sjukhuset och Södersjukhuset

Linje 4 mellan Radiohuset och Gullmarsplan

Linje 40 mellan Reimersholme och Stora Lappkärrsberget

Linje 42 mellan Karlbergs station och Radiohuset

Linje 43 mellan Ruddammen och Tanto

Linje 44 mellan Ruddammen och Skansen

Linje 47 mellan Tomteboda och Waldemarsudde 

Linje 49 mellan Fridhemsplan och Stora Essingen

Linje 53 mellan Roslagstull och Henriksdalsberget 

Linje 55 mellan Hjorthagen och Sofia 

Linje 56 mellan Hornsberg och Hakberget 

Linje 59 mellan  Karolinska sjukhuset och Centralen

Linje 62 mellan Fredhäll och Storängsbotten

Linje 65 mellan  Norra station och Skeppsholmen

Linje 66 mellan Reimersholme och Sofia

Linje 69 mellan Fridhemsplan och Blockhusudden

Linje 69 K mellan Fridhemsplan och Kaknästornet

Linje 70 mellan Odenplan och Frösundavik

Linje 72 mellan Karlbergs station och Frihamnen

Linje 74 mellan Mariatorget och Sickla udde

Linje 76 mellan Ropsten och Norra Hammarbyhamnen

Linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska sjukhuset

Nattlinje 91 mellan Stora Essingen och Frihamnen

Nattlinje 94 mellan Radiohuset och Gullmarsplan

Nattlinje 96 mellan Odenplan och Sickla udde

Linje 133 Liljeholmen och Ekensberg

Linje 134 mellan Liljeholmen och Östbergahöjden 

Linje 135 mellan Hägersten och Vårbergs centrum

Linje 141 mellan Telefonplan och Långsjö

Linje 142 mellan Telefonplan och Älvsjö station

Linje 143 mellan Liljeholmen och Högdalen 

Linje 144 mellan Fruängen och Gullmarsplan

Linje 147 mellan Liljeholmen och Hökmossen

Linje 152 mellan Älvsjö station och Bromma flygplats

Linje 153 mellan Fridhemsplan och Bredäng

Linje 160 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen 

Linje 161 mellan Gröndal och Bagarmossen

Linje 163 mellan Sätra industri och Kärrtorp

Ringlinje 164 Södersjukhuset-Gullmarsplan-Valla torg-Årsta torg-Gullmarsplan-Södersjukhuset

Linje 165 mellan Liljeholmen och Farsta C 

Linje 167 mellan Älvsjö station och Farsta C 

Linje 168 mellan Gullmarsplan och Östbergahöjden

Linje 173 mellan Skarpnäck och Skärholmen

Linje 180 mellan Kärrtorp och Orhem 

Linje 181 mellan Skarpnäck och Farsta strand

Linje 182 mellan Hökarängen och Sköndalsbro

Ringlinje 183 på Skogskyrkogården

Ringlinje 184 Farsta C-Filipstadsbacken-Farsta strand-Farsta C

Ringlinje 185H Farsta C-Farsta gård-Västboda-Farsta C

Ringlinje 185V Farsta C-Västboda-Farsta gård-Farsta C

Linje 188 mellan Gullmarsplan och Sköndal

Nattlinje 190 mellan Sergels torg och Farsta strand

Nattlinje 191 mellan Sergels torg och Norsborg

Nattlinje 192 mellan Sergels torg och Fruängen

Nattlinje 193 mellan Sergels torg och Farsta strand

Nattlinje 194 mellan Sergels torg och Bagarmossen

Nattlinje 195 mellan Sergels torg och Hagsätra



Eventuellt kan även vissa turer på linjerna 507, 811 och 833 beröras av strejken.

Linje 73 mellan Ropsten och Karolinska sjukhuset går som vanligt, liksom övriga SL-bussar och spårtrafik i länet. 

Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 08 juli 2008, 22:52:48 PM
Tycker de kan ta ut hela sverige.

för då får man hoppas de sätter igång och börja förhandlar till vettiga avtal
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Christer Göransson skrivet 08 juli 2008, 23:12:24 PM
Det är säkert inte vanligt att det förekommer, men bara tanken på att det skulle kunna förekomma helt lagligt sänder rysningar utmed min rygg.

Ett annat (autentiskt) exempel på horribla viloförhållanden är när den som jag pratat med jobbade 6.30-14.30 och sedan skulle börja jobba 23.30 samma kväll igen! Och jobba till 7.30/8.00-tiden nästa morgon.
Hur trafiksäker är en sådan person?
Detta är säkert inte väldigt ymnigt förekommande, men bara en gång är egentligen för mycket.

Annars är det ju som att säga "han somnade visserligen bakom ratten i en fullsatt ledbuss, men han har ju bara 9 timmars nattvila en gång varannan vecka, så det är ju OK?

/Christer
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Peter Rost skrivet 08 juli 2008, 23:51:44 PM
Har  bussförare  varit  ute  i  strejk  tidigare, alltså  före  1999?

/Peter
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Peter Rost skrivet 09 juli 2008, 00:15:00 AM
Vid  T-bane  strejken  1980  gick  busstrafiken  som  vanligt, men  med  överfyllda  bussar  som  följd. :P

/Peter
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 00:57:16 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2008, 22:56:43 PM


Men jag ställer mig fortfarande frågande till att detta skulle vara så väldigt vanligt förekommande att 9 timmars nattvila kan finnas på så många scheman 3 ggr i veckan i förplanerad form (alltså fast grupp)

9 timmar innebär alltså att om du slutar 2700 så ska du börja 1200 dagen efter, eller om du slutar 2200 så ska du börja 0700, hur vanligt är detta?


Lars, det förekommer visst och det är f-n inte okej att konstruera såna grupper ur ett mänskligt/trafiksäkert perspektiv. Det blir ju ännu värre i de fall det används för att utnyttja varianten "förmiddag-natt" som Christer beskriver. Det spelar egentligen ingen roll hur ofta det egentligen förekommer, det ska inte få förekomma!

Det är tråkigt för folk som mig och Christer att se hur bussbranchen går åt "fel" håll, eftersom vi båda (om dock i olika företag, men än samma arbetsplats) varit med och skapat mer mänskliga arbetsscheman.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 01:08:05 AM
Ja, men det skulle inte var populärt att publicera dem här. Gruppnummer och tidtabellsperiod finnes i mitt huvud.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: JDS skrivet 09 juli 2008, 01:24:16 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 01:20:00 AM
Det var inte tanken heller, det jag var intresserad av var enbart tidsaspekten, vilken typ av tjänster och cirkuation.

Att komma ner till 9 timmar precis måste vara ett riktigt konststycke om man inte konstruerar ett osloschema eller någon osloklon.



Det räcker väl med den vanliga varianten ut och sedan natt-ut. (T ex 5-14 och sedan 23-07.) "Nattvila" är väl inte riktigt rätt begrepp, dygnsvila är det ju, om än en usel sådan!
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 10:35:21 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 01:20:00 AM
Det var inte tanken heller, det jag var intresserad av var enbart tidsaspekten, vilken typ av tjänster och cirkuation.

Att komma ner till 9 timmar precis måste vara ett riktigt konststycke om man inte konstruerar ett osloschema eller någon osloklon.



Ja, visst var det någon sorts blandgrupp. Fredag 17.30-27.30, lördag 12.40-22.00, söndag 07.30-17.00. Sedan minns jag en S1-grupp med natt-mellan-ut på liknande sätt. Säkert just för att komma till rätta med Fp-perioden.

Jag hävdar dock fortfarande att det egentligen är ointressant hur mycket undantaget från 11-timmarsregeln nyttjas på olika ställen, det bör främst av trafiksäkerhetsskäl inte vara tillåtet (ens på önskemål) att gå ner i nattvila 3 ggr per vecka.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Cero skrivet 09 juli 2008, 11:02:46 AM
Citat från: Karsten skrivet 09 juli 2008, 10:35:21 AM
Ja, visst var det någon sorts blandgrupp. Fredag 17.30-27.30, lördag 12.40-22.00, söndag 07.30-17.00. Sedan minns jag en S1-grupp med natt-mellan-ut på liknande sätt. Säkert just för att komma till rätta med Fp-perioden.

Jag hävdar dock fortfarande att det egentligen är ointressant hur mycket undantaget från 11-timmarsregeln nyttjas på olika ställen, det bör främst av trafiksäkerhetsskäl inte vara tillåtet (ens på önskemål) att gå ner i nattvila 3 ggr per vecka.

Jag har tidigare sagt att jag har full förståelse för att man vill ha bättre ordning på dygnsvilan och de exempel du ger uppfattar jag inte som bra planering, även om det säkerligen fanns någon tanke bakom. Det jag dock fortfarande, som utomstående, inte förstår är:

För att en arbetsplats ska bli bra, göra ett bra arbete och alla ska trivas krävs att man jobbar som ett team med öppen och konstruktiv dialog. Och det gäller alla, från verkställande direktören till städaren. Ingen är bättre eller sämre än någon annan, men alla har olika roller, befogenheter och ansvar och tyvärr måste det vara så för att få verksamheten att fungera.

Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 11:09:30 AM
Hur stor del av bussförarna är egentligen anslutna till Kommunal? I N/V hörde jag en siffra på 50%, frågan är om det är 50% av heltidarna eller 50% av alla förare?
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 11:14:42 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 11:12:14 AM
Orsaken till denna planering skulle jag vilja hävda är helt o hållet önskemål från personalorganisationen en gång i tiden, s.k Oslosystem har alltid varit något som önskats i viss utsträckning just för att det ger längre sammanhängande ledigheter.


Det är väl så att fridagsreglerna ställer till det också. Tidigare kunde det finnas S1-grupper med ena veckan kväll och andra veckan morgon, men det fungerar ju inte om en fridag är 24+12 h (för så är det väl?).
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 11:35:37 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 11:27:12 AM
F+12 ja, men det löser man ju utan rena oslogrupper på andra håll.



Jo, men det lockar ju till att korta nattvilan för att åstadkomma F+12 på blandgrupper. Hur vänder du annars från kväll till morgon, förutom över en helg? På en helgledig blandgrupp tillämpas 9 timmar väldigt tajt för att vända från kvällsvecka till morgonvecka.T.ex V1: In(15-24)-In(15-24)-In(15-24)-Me(12-21)-Ut(06-15). V2: Ut(06-15)-Ut(06-15)-Ut(06-15)-Ut(06-15)-Me(12-21) V3: Me(12-21)-Me(12-21)-Me(12-21)-Me(12-21)-In(15-24)
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 09 juli 2008, 11:37:32 AM
Citat från: Karsten skrivet 09 juli 2008, 11:14:42 AM
Det är väl så att fridagsreglerna ställer till det också. Tidigare kunde det finnas S1-grupper med ena veckan kväll och andra veckan morgon, men det fungerar ju inte om en fridag är 24+12 h (för så är det väl?).

Nu är jag visserligen bara en "tillfällig resenär" men är ändå ganska *in* på det här:

Varför fanns det såna grupper som har in-tjänst ena vecka och ut-tj nästa? Låter så j-vligt onödigt tycker jag, både för förare och driften. Det känns som att det måste vara från förares håll som önskade detta (typ mer varierad körning, olika tid på dygnet osv.), för jag ser ingen vinst i för garaget att ha det så. Lättare om man har t.ex. fyra ut-tjänster året ut. På det sättet riskerar man inte nattvila eller veckovila...
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 11:51:04 AM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 09 juli 2008, 11:37:32 AM
Nu är jag visserligen bara en "tillfällig resenär" men är ändå ganska *in* på det här:

Varför fanns det såna grupper som har in-tjänst ena vecka och ut-tj nästa? Låter så j-vligt onödigt tycker jag, både för förare och driften. Det känns som att det måste vara från förares håll som önskade detta (typ mer varierad körning, olika tid på dygnet osv.), för jag ser ingen vinst i för garaget att ha det så. Lättare om man har t.ex. fyra ut-tjänster året ut. På det sättet riskerar man inte nattvila eller veckovila...

Det finns dels en vilja från vissa förare att jobba blandat, det är väl bra om företaget kan tillgodose förarnas önskemål. Dels finns det en historisk aspekt från SL-tiden, där många jobbade In/Ut på femtedagsledigt eller K-system, och det var vad jag minns ganska populärt. Problemet är just att fridagen mellan In-perioden och Ut-perioden blev väldigt kort, men F+12 regeln fanns inte då. Det kan också vara så att uttjänsterna överlag är kortare än intjänsterna, av någon anledning, varför blandgrupper är ett bra sätt att jämna ut arbetstiden på.
Bra blandgrupper är ofta väldigt poulära, främst eftersom kvällspersonal kan få en extra fri kväll eller morgonpersonal få sovmorgon någon gång om de går på blandgrupp. Dåliga blandgrupper kan dock vara en riktig pina som inte lockar någon annan än de som inte får plats på andra grupper.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Fredde skrivet 09 juli 2008, 11:54:10 AM
Mellantjänster borde avvecklas... :-X ::)

Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 13:15:16 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 12:12:18 PM
Om man utgår från att man har dessa tider att fördela på 3 rader så skulle jag göra en kvällsvecka, en dagvecka och en morgonvecka, samt förhandla bort F+12 där det behövs med hänvisning till nattvilan, den är ju viktigare.
Slutdagen på v2 och v3 blir jag inte klok på i schemat ovan, den modellen har jag sällan stött på.
Ja, så skulle nog jag göra också men reglerna finns väl inte där för att förhandla bort dem? Schemat jag beskriver bygger på att det finns tre pass Må-fredag, och då måste det ju bli så där. Eventuellt kan man kasta om fredagarna V2 och V3, men det kvittar egentligen.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 12:12:18 PM

Ett Osloschema från 2004 kunde se ut så här:
v1: 1539-2537, 1528-2340, 1114-2011, 0540-1405, F, F, F
v2: 1114-2011, 0459-1255, F, 1528-2340, 1606-2429, 1101-1915, 0539-1212
v3: F. 1606-2429, 1528-2340, 1114-2011, 0523-1435, F, F
v4: 1528-2340, 1114-2011, 0541-1523, F, 1528-2340, 1418-2240, 1002-1608
v5: 0459-1255, F, 1512-2437, 1606-2429, 1114-2011, 0601-1435, F
Snittarbetstid 38 tim/v, detta var alltså en mkt populär grupp (enda oslogruppen) och helt helig.

Ja, den där gruppen ser helt okej ut. Jag förstår att den passar många. Men i vecka 2 är det faktiskt mindre än 9 timmars nattvila, svettigt men det kan nog funka eftersom man inte jobbat kväll innan mellantjänsten. Hur var det med 11-timmarsregeln 2004, i vecka 2 understiger nattvilan 11 timmar 3 ggr?
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 13:53:30 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 13:35:52 PM
Det jag menade var att en sådan 3 radersgrupp hade jag lagt invecka-mellanvecka-utvecka och förhandlat bort F+12 där det blev aktuellt, om då listgranskare och fack istället valt att lägga en annan lösning med tillgängliga tjänster som "Sitt eget" motförslag har det ju varit den fackliga organisationen som prioriterat F+12 mot nattvila, och det är väl så det går till även i dag.

Jag förstår hur du tänker, och jag håller med dig. En typisk S1-problematik. Jag hoppas att det är så man arbetar med listgranskningen, men jag vågar inte svära på det. Om förhållandet mellan fack och planering är kallt så lär nog planeraren lägga schema efter avtal för att slippa förhandla med ett fyrkantigt fackförbund, eller hur? Frågan får nog ses som hypotetisk eftersom jag inte har någon större insyn i hur förhållandet fack-företag är i tjänsteplaneringsfrågor i bussvärlden.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: yngrot skrivet 10 juli 2008, 00:33:42 AM
En orsak till strjeken är ju att få till avtal som är likvärdiga oavsett vilket bolag du jobbaråt. Alla som vart med ett tag vet ju att det fanns många avtal på busssidan innan det började med anbud. Tyvärr har ju det blivit så att det avtal som var sämst har blivit nån norm för alla att sträva mot.... Tänk bara på hur många komunala bolag som slogs ut de första åren med anbud..... S-L hade ju bättre än resten av Sverige med all rätt. Sen kom väl Gbg och Malmö och efter det resten av de kommunala och SJ buss och sist Linjebuss med transport avtalet...förarna har ju förlorat på att inte alla avtal var lika dyra. Titta bara på ob som för några år sen ändrades till en usel nivå visserligen har de ökats på lite men för dåliga ändå... se på vården exvis de har mycket bätter ob än vi har. När detta ändrades fikc man ju jobba 3 dar på det nya storhelgsobet för att få lika mycket som en dag på det gammla. Vad hä'nde på ? JO ingen ville ju köra helger längre ....  Nattvilan som många skriver om är ju väldigt viktigt man måste ju hinna sova och även kunna träffa sin familj eller hur??  Och bor man en bit från garaget och skall köra säg en halvtimme hur mycket sova blir det då om man bara har 9 tim tills man börjar igen???  Nej ordentlig nattvila tack!!!
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 09:22:43 AM
Citat från: yngrot skrivet 10 juli 2008, 00:33:42 AM
En orsak till strjeken är ju att få till avtal som är likvärdiga oavsett vilket bolag du jobbaråt.  * klipp * Sen kom väl Gbg och Malmö och efter det resten av de kommunala och SJ buss och sist Linjebuss med transport avtalet...

Det har ju i all kritik mot strejken inte blivit särskilt uppmärksammat att det Kommunal vill ha av de privata bussarbetsgivarna är samma uppgörelse som men redan träffat med de kommunala. Och det tycker jag är ett fullt rimligt krav. Om nu bussarbetsgivarna framhärdar så kommer sannolikt en uppgörelse att träffas som gör att de privatanställda får mindre betalt än de kommunalanställda. Vilket i sin tur kommer att göra det svårare för de kvarvarande kommunala bussbolagen att konkurrera vid upphandlingar.

Göteborg har fortfarande kvar sitt kommunala bussbolag och även om Linjebuss och Swebus tidvis gjort lite inbrytningar i deras trafik så har de i stort sett återtagit trafiken i Göteborgs stad igen.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 09:42:15 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 09:30:14 AM
Det tokiga i detta är ju att det inte skedde någon samordning från början, de 8 kommunala bolagen som till största del bedriver stadstrafik o Färdtjänst har ju helt andra villkor jämfört med över 500 privata bolag som driver både linje och beställningstrafik av alla de slag.


Håller inte riktigt med där. Borås Lokaltrafik kör mycket regiontrafik också. Göteborgs Spårvägar likaså och de kör även beställningstrafik. Så även Skelleftebuss. Det är väl i stort sett bara Gamla Uppsala Buss och Luleå Lokaltrafik som till största delen bedriver stadstrafik.
Därför håller jag med om att det borde varit en samordning från början.
Titel: SV: Strejken återupptas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 10:58:00 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 09:57:39 AM
Det är nog bara Skelleftebuss som bedriver trafik jämförbar med många andra privata företag på landsbygden, Borås Lokaltrafiks regionlinjer är till största delen linjer med omloppstid under 3 timmar och då slipper man med automatik ramtidsproblematiken när bussarna och förarna  inte "hinner hem" på 13 timmar.

Det är möjligen en Älvsereds stationerad buss o förare som kan påverkas av 13 timmars ramtid, d.vs att man måste dela tjänsten i två eftersom föraren inte hinner hem igen innan de 13 timmarna har gått.

Jo, fast bussen som är placerad i Älvsered körs på underentreprenad av Buss i Väst/Horredstrafiken.
Det var närmast "som till största del bedriver stadstrafik" som jag opponerade mig mot. När det gäller ramtider har du förstås rätt frånsett att även Uddevalla Omnibus torde ha linjer med omloppstider på över tre timmar. Hur är det med Göteborgs Spårvägars Blå Express och t ex GUB:s linje 24?