Bus Talk= Buss-snack på engelska - finns i fler länder, bl.a USA

Startat av LYR, 10 augusti 2013, 11:24:23 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

LYR

Jag har länge undrat; varför har inte vår Metropols amerikanska motsvarighet Mack - kommit ut som skala-modell i USA...?
Visst finns den i skala N (1:160) och i större skalor, men inte i H0-skala 1:87.
Har någon här på forumet tid och ork och framför allt tålamod att försöka ta reda på det..?
Jag tror många av oss kan tänkas önska denna Mack som 1:87-modell-i väntan på en möjlig svensk Metropol.
Det märkliga är att tidigare upplagor av N/1:160-modellerna - med inredning och detaljer, är de flesta utsålda,
men nya produceras nu i nya utgivningar...det finns tydligen en marknad - men varför inte för H0/1:87...? 
Det är ändå många fler för den amerikanska marknaden som är modell-intresserade, än vi här hemma.
Men vi känner starkt nu för att vår Capitol är på gång att komma ut i H0/1:87
- och vad jag känner till finns inte ens Lill-Macken i modell -  deras mindre Mack-modell C-41 , motsvarande Capitolen i storlek.

Länk till BusTalk  Index: http://forum.bustalk.info/index.php?sid=1a5d2061bebfd24a844bd32f4433978a

Länk till BusTalk´s modellforum: http://forum.bustalk.info/viewforum.php?f=34&sid=55eaedfb3a4824e5033827c39b52aad5

Synpunkter?
Idéer?
/LYR



LYR



Här kommer lite bilder om dels, det enda exemplaret av Metropolerna som inte levererades till Stockholm,
utan denna brun/röda närmast, såldes till Jönköping, men här tillfälligt utlånad till Stockholm.
Jämför med den röda SS-Metropolen till vänster - lika men ändå olika i karaktär genom  färgsättningen                 




Men först på svensk mark var förstås denna amerikanska MACK, som i slutet av 1940-talet togs in för att testas i trafiken av SS-Stockholms Spårvägar – drog givetvis blickarna till sig, den var lackerad i grönt och silver – men efter avslutade tester, plockades den senare isär i alla sina beståndsdelar för att studeras – och kopieras av Scania-Vabis i 199 exemplar - och den historien vet vi slutet på - trots att bussarna ännu  var fullt dugliga, blev de för dyra att byggas om till högertrafikens införande  den 3 september 1967.
Idag har vi endast 3 exemplar bevarade; dels hos Scania-muséet i Södertälje
men även Svenska Spårvägssällskapet(SSS) har en Metropol och slutligen det för några år sedan renoverade exemplaret vid Spårvägsmuséet i Stockholm.
Men den MACK, som en gång plockdes isär lär finnas kvar hos Scania.... eller var det bara en önskedröm hos någon.....
Hoppas på mer inf. om detta.....
/LYR


Björn Forslund

Angående Jönköpingsmetropolen så var den nog inte utlånad, utan var troligen på en längre abonnmangskörning helt enkelt. Troligen parkerade man vid Skanstull tillfälligt.
Vad gäller modell i skala 1/87 tycker jag också att det är konstigt att det inte finns ens i USA. Men Mack slutade tillverka bussar redan på 50-talet och GM tillverkade bussar med ett liknande utseende så troligen satsade tillverkarna på GM-typen istället. Skulle någon hitta en Mack-Metropol återstår "bara" att bygga om den till vänstertrafik...

LYR



Här en demo-buss på Jamaica-visst syns släktskapet-eller ska vi säga att kopieringen i Södertälje blev lyckad.

Det ser ut som att den/brun röda Metropolen har ett  annorlunda front-emblem  - inte det vanliga metropol-emblemet som SS-metropolerna -var det något lokalt/jönköpingst? - se detalj-bilden nedan - och samma typ av stående rektangulära reflexer under strålkastarna - som istället satt baktill på SS-metropolerna.
LYR


Björn Forslund

Det förekom olika målning av emblemen. Färgmatchning mot bussens lack?
Sedan kunde ju verkstadspersonal med lite tid över piffa upp lite ibland.

LYR




Lakeland Bus Lines Inc. Dover, New Jersey
1952 Mack C-45-SDT Lakeland's fleet number 101 Lakeland Bus Lines Inc. started service August 19, 1952 with five brand new
Mack C-45-SDT buses numbered 101 thru 105. I tried to convey the character of the striking paint scheme of jade green above the windows
and sea green below with aluminum trim and white script type lettering that was so popular with most New Jersey operators in that era.
In that year Lakeland's first garage and office were located on Bassett Highway in Dover N.J. and ran hourly service from
Dover, Rockaway, Denville to New York's Port Authority Bus Terminal.

About the model.... This is O scale and cast in plaster by Dave Robberts in Florida.
I had to do some body work. We also replaced the original plaster wheels and added rubber tires with die-cast budd wheels..
Dave Dearstyne


På amerkanska Bus Talk´s länk:  http://forum.bustalk.info/viewtopic.php?t=1217&sid=b7316fabe462269d1a41a4a9af2c7178
   scrollar ni ner till The Bus Modeler > sedan vidare till signaturen mackbuses >
där finns hans bussmodeller i ett 60-tal bilder http://www.mackbuses.net/
-ni kan också gå direkt till länken

Något motsvarande i H0 –skala..- skulle sitta fint  - de övriga inläggen på modellsidan är också fulla av fakta och bildlänkar.
Önskar en inspirerande helg -med modell-idéer!
/LYR


                       



Nico

Fordonsmodeller i de här skalorna har väl egentligen aldrig varit jänkarnas starka sida, i synnerhet då inte om man ser till färdigmodeller. Istället handlar det nog mer om olika entusiastprojekt, därav det ensidiga valet av skala i vissa sammanhang. Väldigt många vanliga fordon, alltså betydligt mera gångbara än diverse bussar, går sedan inte heller att få tag på. T.o.m. en sådan amerikansk bilikon som en taxi i form av en Checker A12 saknas hos i stort sett alla tillverkare som en vanlig färdig-modell i skala 1:87.

Tidigare har bl.a. Busch haft en del, men det är ju ändå en tysk tillverkare och urvalet var begränsat och även då av olika bra grad. Bland nordamerikanska företag så börjar det nu komma med och mer från firmor som Classic Metal Works, Athearn, Atlas, Boley osv. Deras detaljutförande blir även bättre och bättre, men i många fall handlar det fortfarande ändå mer (vilket även syns och framgår av 1:43,5 bussarna i inlägget ovan) om leksaker än om skalmodeler. Atlas och CMW är väl de som ligger bäst till just nu, men även där är nivån väldigt ojämn och detaljerna kan vara grova. De är fortfarande långt ifrån den snits som t.ex. Brekina och Rietze m.fl. europeiska firmor håller.

Det skiljer sig även väldigt mycket åt mellan äldre modeller (som ändå är kvar i programmet) och nytillkomna. Jämför t.ex. nedan mellan CMW:s äldre Ford Fordor med ganska grova metallgjutna detaljer och deras relativt nya Scenicruiser som (firmanamnet till trots) är helt plastgjuten och bra mycket smäckrare. Sen, en möjlighet att få bättre svar kring just bussar i skala 1:87 med förebild från MACK kan vara att slänga ut en trevare på forumet The 87thScale.info. Det är väl inte direkt det mest superaktiva forumet, men det har bra bredd och ett antal deltagare från USA.




Art.nr: 221-30199 / Ford Model 48 Fordor




Art.nr: 221-33101 / GMC PD-4501 Scenicruiser
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 augusti 2013, 08:56:01 AM
Angående Jönköpingsmetropolen så var den nog inte utlånad, utan var troligen på en längre abonnmangskörning helt enkelt. Troligen parkerade man vid Skanstull tillfälligt.
Vad gäller modell i skala 1/87 tycker jag också att det är konstigt att det inte finns ens i USA. Men Mack slutade tillverka bussar redan på 50-talet och GM tillverkade bussar med ett liknande utseende så troligen satsade tillverkarna på GM-typen istället. Skulle någon hitta en Mack-Metropol återstår "bara" att bygga om den till vänstertrafik...

Ska man tro på den där färgsättningen? Nederdelen den grågröna kan jag köpa men titta på taket och titta hur det ser ut ovanför ex.vis framdörrarna med färgskiftningarna! Ser snarare ut vad det gäller taket som någon har lekt lite med en tuschpenna! Någon som sett bussen i den här färgsättningen med rött tak? Kanske någon med tusch (klumpigt) t.o.m försökt att måla bussbilden i SS-färg?

F.ö så gick ju bussen i Södertälje sista sommaren 1967 för SOAB och då målad i deras blå färg. Det skulle ju kunna var en abonnering endast från Södertälje innan bussen omlackades och omregades.

En annan sak är också egendomligt. På körriktningsklubbans plats sitter en blinkers av utförandet före Fixlight. När bussen skrotades i Silverdalen så var det definitivt klubbor (som SSS tog tillvara) så det måste vara något provisoriskt på bilden.

Mr H

















Mr H

Citat från: LYR skrivet 14 augusti 2013, 23:10:09 PM

Men den MACK, som en gång plockdes isär lär finnas kvar hos Scania.... eller var det bara en önskedröm hos någon.....
Hoppas på mer inf. om detta.....
/LYR

På sätt och vis kan den kanske finnas det, i delar! Vad jag har hört så skrotade Scania-Vabis Mackbussen och tillverkade en av de jiggar som användes för att bygga Metropolerna av den.
(Förmodligen så hade man väl än fler jiggar). Om detta stämmer så kan man verkligen tala om att Mackbussen var Metropolernas anfader!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 19 augusti 2013, 10:25:46 AM
Ska man tro på den där färgsättningen? Nederdelen den grågröna kan jag köpa men titta på taket och titta hur det ser ut ovanför ex.vis framdörrarna med färgskiftningarna! Ser snarare ut vad det gäller taket som någon har lekt lite med en tuschpenna! Någon som sett bussen i den här färgsättningen med rött tak? Kanske någon med tusch (klumpigt) t.o.m försökt att måla bussbilden i SS-färg?

F.ö så gick ju bussen i Södertälje sista sommaren 1967 för SOAB och då målad i deras blå färg. Det skulle ju kunna var en abonnering endast från Södertälje innan bussen omlackades och omregades.

En annan sak är också egendomligt. På körriktningsklubbans plats sitter en blinkers av utförandet före Fixlight. När bussen skrotades i Silverdalen så var det definitivt klubbor (som SSS tog tillvara) så det måste vara något provisoriskt på bilden.

Mr H



Färgsättningen är väl den som användes på Jönköping- Huskvarnas bussar så vitt jag vet. Vad gäller blinkers så kommer det en bild på just denna buss i SOAB:s livré i Bussalmanackan 2014. Även där är den försedd med "Fixlight" blinkers på samma platser som klubborna satt. Eller snarare sitter, för det är väl troligast att de satt kvar under de nytillkomna.



Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2013, 11:44:02 AM

Färgsättningen är väl den som användes på Jönköping- Huskvarnas bussar så vitt jag vet. Vad gäller blinkers så kommer det en bild på just denna buss i SOAB:s livré i Bussalmanackan 2014. Även där är den försedd med "Fixlight" blinkers på samma platser som klubborna satt. Eller snarare sitter, för det är väl troligast att de satt kvar under de nytillkomna.

Säger du det så men jag tycker att taket ser tuschmålat ut med "pausplumpar". Kolla även under vagnens vänstra flagghållare!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 19 augusti 2013, 11:48:24 AM
Säger du det så men jag tycker att taket ser tuschmålat ut med "pausplumpar". Kolla även under vagnens vänstra flagghållare!

Mr H


Kanske bättringsmålning med pensel? Bussen har ju några år på nacken när bilden togs. Den bilden kommer från Håkan Trapps samling som numera finns på Spårvägsmuseum. Samma bild finns på Spårvägsmuseums bilddatabas och är inscannad från ett dia. Om Håkan själv färglagt originaldiat med tuschpenna måste han ha varit otroligt stadig på handen. ;)

LYR

För att nu återgå till Metropolens motsvarighet i USA, nämligen Mack:en...
- här ser vi några korta scen-glimtar av MACK-bussen i en trailer för filmen "the laughing policeman" från 1973  - alltså "den skrattande polisen" på svenska med originalmanus av Maj Sjöwall och Per Wahlöö.
Den amerikanska filmatiseringen är från 1973 med Walter Matthau i rollen som  Martin Beck, här kallad Jake Martin.

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=s0y_ZLXMbv4

/LYR

LYR




Två vänster-sidor på modell C-50: Originalet och en svensk kopia nr. 200
Här ser vi först Demo-bussen från Mack i sin eleganta  tvåfärgslackering; silver och grönt.
Lägg märke till den svepande linjen ner över akterpartiet - en bild helt bakifrån vore mycket önskvärt....
Bildens ursprung troligvis SS, senare spårvägsmuseum.

Och... här nedan står den sista tillverkade Metropolen nr 200 i sin blanka metallglans innan resterande installationer, målarverkstan och inredning väntar.
Bilden från Scanias bildbank.
Visst vore ett par 1:87-modeller något att pryda modellscenerierna med - eller lika gärna i vitrinskåpet - och om det ändå ska projekteras för modelltillverkning
- måste det vara klart lönsamt att göra modellerna i både vänster och högerutförande. Försäljningen kommer att resultera i kronor och US-dollar.
Hur länge till, kan dessa bussar vara ointressanta för modellföretagen? - För mig obegripligt!

/LYR



LYR

Lite motormuller från några MACK-bussar i  några videoinspelningar av varierande längd....och stillbilder från en  renovering.
...Men var inte våra Metropoler tystare...eller har man glömt hur det var....?
/LYR

Start av en Mack, som lämnar rökmoln....
http://www.youtube.com/watch?v=bpcq7olVugY

En Mack stänger dörrarna och lämnar en busshållplats:
http://www.youtube.com/watch?v=EUHL_NuFR_E

En serie stillbider från en bussrenovering:
http://www.youtube.com/watch?v=A6ZNcNJ2q90

En rundtur på passagerarplats med en Mack-buss:
http://www.youtube.com/watch?v=OYGohaKI9j4