En åktur på linje 531+574 i Upplands Väsby-Märsta landsbygd 3/10 1998

Startat av Bussmicke, 31 januari 2020, 22:57:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl

Citat från: david96 skrivet 01 februari 2020, 13:49:01 PM
Vid hpl Skepptuna bygdegård, vilket busslinje trafikerades innan 531 tog över?

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 01 februari 2020, 13:58:49 PM
578

Linjen gick Upplands Väsby - Skepptuna - Gottröra k:a - Husby Långhundra - Odensala - Märsta.

// Niclas

Linje 578 trafikerade inte hållplats Skepptuna bygdegård och Skepptuna kyrka (även om den körde i närheten). Det gjorde däremot linje 576.

578 körde som sagt Upplands Väsby - Lunda - Gottröra - Husby Långhundra - Karby vägskäl - Odensala - Märsta. Fram till 1986 fanns dessutom turer som körde via Närtuna mellan Lunda och Gottröra respektive via Ovike mellan Husby Långhundra och Karby vägskäl.

Linje 576 körde Rosersbergs station - Skoby - Lindskrog - Karby vägskäl - Nederäng - Lilla Sanda - Skepptuna - Lunda - Lindskrog - Märsta - Rosersberg - Löwenströmska (Klockbacka). Linjen korsade således sin egen linjesträckning i både Lindskrog och Rosersberg.

En titt i gamla tidtabeller visar att det var i augusti 1997 som linje 578 lades ned. Istället förlängdes några avgångar på 531 från Brunnby vik till Skepptuna och 574, som tidigare endast kört mellan Märsta och Odensala, fick vissa turer förlängda till Husby Långhundra. Från början körde alla Skepptunaturer på 531 till Skepptuna bygdegård, men efter kundsynpunkter förlängdes några turer via Lilla Sanda - Åby vägskäl - Gottröra till Bergby.

Augusti 1997 kortades även 576 av till att bara köra mellan Märsta station och Klockbacka. En av orsakerna var att vägen mellan Skoby och Lindskrog skulle stängas av (utmed en del av den vägsträckningen ligger numera den tredje landningsbanan på Arlanda). ULs linje 806 hade förlängts från Arlanda till Märsta ett par år tidigare (1995), så resenärer från Lunda till Märsta kunde hänvisas till den trafiken.

Kristofer

På 80-talet stod det "576 Märsta ringlinje" på hållplatsstolparna
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Niclas Wennerlid

Citat från: Carl skrivet 02 februari 2020, 18:40:41 PM
Linje 578 trafikerade inte hållplats Skepptuna bygdegård och Skepptuna kyrka (även om den körde i närheten). Det gjorde däremot linje 576.

578 körde som sagt Upplands Väsby - Lunda - Gottröra - Husby Långhundra - Karby vägskäl - Odensala - Märsta. Fram till 1986 fanns dessutom turer som körde via Närtuna mellan Lunda och Gottröra respektive via Ovike mellan Husby Långhundra och Karby vägskäl.

Linje 576 körde Rosersbergs station - Skoby - Lindskrog - Karby vägskäl - Nederäng - Lilla Sanda - Skepptuna - Lunda - Lindskrog - Märsta - Rosersberg - Löwenströmska (Klockbacka). Linjen korsade således sin egen linjesträckning i både Lindskrog och Rosersberg.

En titt i gamla tidtabeller visar att det var i augusti 1997 som linje 578 lades ned. Istället förlängdes några avgångar på 531 från Brunnby vik till Skepptuna och 574, som tidigare endast kört mellan Märsta och Odensala, fick vissa turer förlängda till Husby Långhundra. Från början körde alla Skepptunaturer på 531 till Skepptuna bygdegård, men efter kundsynpunkter förlängdes några turer via Lilla Sanda - Åby vägskäl - Gottröra till Bergby.

Augusti 1997 kortades även 576 av till att bara köra mellan Märsta station och Klockbacka. En av orsakerna var att vägen mellan Skoby och Lindskrog skulle stängas av (utmed en del av den vägsträckningen ligger numera den tredje landningsbanan på Arlanda). ULs linje 806 hade förlängts från Arlanda till Märsta ett par år tidigare (1995), så resenärer från Lunda till Märsta kunde hänvisas till den trafiken.

Klockrent, stort tack för det svaret.
Minnet sviker i vissa detaljer märker jag:-)

// Niclas

Nico

Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2020, 12:20:38 PM
Det kan rentav vara så att det är alltför många som helt enkelt inte vet vad en bygdegård är, eller förväxlar begreppet med hembygdsgård. Då blir det inte heller enkelt att stava rätt.

I sak är det ju mest jag som är en petimäter, och överlag så är det väldigt sällsynt att ev. felstavade topptavlor mm. verkligen sätts ut. Vet på rak arm bara en just nu och det är vid hpl. Finvids väg (på Edsvägen i Väsby) för 532/535. Där har man stavat hållplatsnamnet med två n. Vad dessa sällsynta problem kan bero på varierar nog, men vad gäller ordet »bygd« så hör det etymologiskt faktiskt ihop med ordet »bygga« så här kanske man kan förstå varför det slank igenom.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Hpl Domarvägen för närtrafiken i Huddinge är också felstavad, det står Dommarvägen.
Felanmält men inte åtgärdat..

// Niclas

Bussmicke

Evertsbergsvägen på 807 är/var felstavat med nån bokstav på fel ställe om jag minns rätt. Tror det var hållplatsen mot Svartbäcken.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

En annan hållplats, på linje 750 är det viaorten som är fel.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

david96

En fråga till. Vilket år startade skollinjerna 585 & 586?

Carl

Citat från: david96 skrivet 03 februari 2020, 15:45:20 PM
En fråga till. Vilket år startade skollinjerna 585 & 586?

Första gången linjerna 584-588 annonseras i SL-tidtabellen är i augusti 1980. Eftersom det handlar om skollinjer är det väl inte otänkbart att linjerna funnits tidigare, fast då kanske med annan huvudman än SL. Men i vintertidtabellen 1980 handlar det om fyra linjer:
584 Ekillaskolan-Vallstanäs (förlängdes 1985 till Skoby, och 1987 till Starrmossen som låg där Arlandas tredje bana ligger idag)
585 Ekillaskolan-Gillermossen
586 Märsta gymnasium-Nederäng
588 Märsta gymnasium-Husby Långhundra

Augusti 1981 tillkom ytterligare en linje: 587 Märsta gymnasium-Lunda kyrka via Benstocken (586 körde via Benstocken vintern 1980-1981)

Linjerna 584, 587 och 588 lades i likhet med linje 578 ner hösten 1997. Om jag får gissa när det gäller 584 och 587 så försvann troligen underlaget för linjerna i och med att Vallstanäs, Starrmossen och Benstocken med tillhörande vägar revs i slutet av 90-talet för bygget av Arlandabanan och den tredje landningsbanan. Det som fanns kvar från 584 var Skoby och det löstes genom att 585 fick börja köra dit. Turerna på 588 togs över genom att motsvarande avgångar infördes på linje 574.

Jag har ett diffust minne av att trafiken på 584 och 585 kördes av SL, medan 586, 587 och 588 kördes av A-buss i Knivsta. Men det är som sagt ett osäkert minne. Någon annan minns säkert bättre.

Carl

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 februari 2020, 20:15:46 PM
Klockrent, stort tack för det svaret.
Minnet sviker i vissa detaljer märker jag:-)

// Niclas

Ingen orsak.
Minnet sviker emellanåt för oss alla, och då är det bra att ha gamla tidtabeller att titta i.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

david96

En fråga till. Busslinjen 574 har just nu en flexibel trafikform där många turer anpassas efter de beställningar som gjorts.
Hade dem inte såna som idag?

Carl

Från början körde linje 574 som en "vanlig" linje utan telefonbeställning, och då Märsta-Odensala-Husby Långhundra. Sträckan Odensala-Husby Långhundra kördes bara med enstaka turer huvudsakligen anpassade efter skolornas tider, medan delen Märsta-Odensala trafikerades relativt regelbundet med vanligen 60-minuterstrafik. Dessutom körde linjen via Norrbacka i Märsta och en del turer kvällar och helger via vändslingan vid Blåbärsvägen som ett komplement till linje 581. Upplägget med telefonbeställda turer på linje 574 och turer till Hova startade sommaren 1999.