(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H22S%206203%20%C3%96smo%20centrum%201997-09-25.jpg)
Mycket diggabelt motiv!
Alizee som ledbuss var väl inte jättevanlig i Sverige om man jämför med Säfflebyggena?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230427/8fe698ec0e42e97f8dd71ff7aaf5bcc4.jpg)
En sentida ättling i form av dåvarande Junior & co XWH238 deltog dock i midsommartrafiken till Norrtälje 2017.
Enligt SBH överlevde den till 2021 vilket får anses godkänt för en relativt udda bussmodell (Flygbussarna skrotade sina redan efter sju år 2012 enligt SBH).
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Instämmer med föregående talare.
Bussen var väl SJ 2126 i ett tidigare liv. Minns från min tid hos SJ Buss i Jönköping syskonen 2116 och 2117 som mycket trevliga bussar att köra. Tyvärr försvann de till Stenungssund (2116) och Malmö (2117) efter endast något år och det blev Säffle-leder (2267-2272, 2380-2383) istället.
Var fanns 2126 under SJ-tiden?
Just den där Van Hoolen fick jag aldrig på bild i rött.
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 april 2023, 19:44:49 PM
Alizee som ledbuss var väl inte jättevanlig i Sverige om man jämför med Säfflebyggena?
Skelleftebuss har fortfarande tre stycken i trafik, nummer 132–134.
SJ 2126 levererad till Norrköping med placering i Åtvidaberg, 89-07-01 ompl t Gävle, 1991 ompl t Uppsala med plac Skutskär, 1993 ompl t Stockholm-Ösmo och omlackad till SL-lack.
Mvh
Christian
Vad användes den till i Skutskär?
Det känns som att den borde varit lite stor för Gävletrafiken och definitivt för stor för lokaltrafiken i Skutskär.
I dag går det iofs två boggibussar på skolavgångarna till Gävle på morgonen, så det kanske behövdes en ledbuss redan då?
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Finns mer att läsa om dessa SJ Buss Van Hooler i denna länk från 2019: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=73478.15