Swebus 3277 i veckoslutstrafik - Mjölby 25 mars 1994

Startat av Mikael T Nilsson, 11 april 2019, 18:28:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hittade denna bild i mitt arkiv. Boggivagn Swebus 3277 som veckoslutsbuss, linje 866 mellan Norrköping och Göteborg (eller var det från Stockholm linjen utgick). Bussen verkar i alla fall vara en Östgöte med tanke på märkningen "Nr".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Gick nästan uteslutande på expresslinjer mellan Gbg och Sthlm via Jö. Olika nummer för olika sträckor en del linjer kördes bara fredag och söndag och var väl egentligen förstärkningar till linje 830 som gick hela vägen dagligen. Jö hade syskonvagnen 3276.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Båda gick på linje 830 i omlopp. Så här efteråt kanske jag inte minns korrekt men det bör ha vrit 2 bussar märkta Nr (som då tillhörde Jö) och någon (två st ?) Göteborg. Linje 866 var veckoslutsturerna(dvs linjer som gick utäver 830). Mig veterligt gick vissa turer enbart Östergötland till /från Göteborg. Med reservation Kan vara någon tur från Uppsala söndag.
  Uppsala hade något som liknade dessa och som gick Uppsala-Göteborg i veckoslutsturer.(Någon tur gick enbart till Borås) från Uppsla fredag och retur från Göteborg/Borås söndag. Linje 856 gick över Örebro. 

Mikael T Nilsson

Tack för era uppgifter! Intressant att man valde Volvo Säffle som långfärdsbussar. Det var vanligare med Volvo van Hool på sådana här långlinjer hos Swebus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Det finns flera förklaringar. Bussarna som SJ (och senare Swebus)  valde var linjevagnar. En van Hool är svår att köra som linjevagn även om det finns linjevagnsvarianter. En van Hool med dubbelt golv (för ljuddämpning) var turistbuss. De har höga trappor. En van Hool som Linjebuss byggde om var B58 vH 300 med dörr i mitten. Sedan hade Volvo problem med van Hool. De tog bra betalt. Säffle tillhörde Volvo och SJ ville ha Säffle med dubbelt golv. Bussen på bilden gick i det sk 830 omloppet som skapades juni 1984.

Men tyvärr är det så att det är mycket svårt att driva långlinje i dag. Tittar man efter så ser man att de flesta resande åker i veckoslut. Bussintresserade tar detta för givet. Men det går i stort sett inte driva någon trafik mitt i veckan med långlinjebuss. Den mesta långlinjetrafiken mitt i veckan går Stockholm-Malmö,Stockholm-Göteborg och Oslo-Göteborg-Köpenhamn.

Fredrik Gelin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 13 april 2019, 21:03:18 PM
Tack för era uppgifter! Intressant att man valde Volvo Säffle som långfärdsbussar. Det var vanligare med Volvo van Hool på sådana här långlinjer hos Swebus.
Det användes Säfflekarosserade bussar även längs ostkusten, jag har minnen av trafik med Raskenmålade bussar i veckoslutstrafiken mellan Stockholm och Kalmar.
Jag har själv åkt en sådan från Stockholm till Oskarshamn på 90-talet någon gång.
Eftersom de var Raskenmålade antar jag att det var Kalmarbaserade bussar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Tack för era uppgifter och kompletterande informationen.

Jag minns också att en hel del Volvo / Säffle boggi trafikerade KLT:s Raskenlinjer utmed kusten.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson



Hej,

Bifogar en reprisbild på den vid fototillfället Uppsalabaserade vagnen 3163 på samma veckoslutslinje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 14 maj 2019, 10:35:56 AM


Hej,

Bifogar en reprisbild på den vid fototillfället Uppsalabaserade vagnen 3163 på samma veckoslutslinje.
Hej, stort tack för denna bild på SJ Buss 3163 som sedan blev Swebus men när, här står det fel i.a.f. www.svenskbusshistoria.se/go?id=16147
Mvh zjbus

Ulf Berlin

Jättefin bild på 3163 :)
(Kul med"reklamen"för Säffle Karosseri AB...)/Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: zjbus skrivet 14 maj 2019, 10:47:27 AM
Hej, stort tack för denna bild på SJ Buss 3163 som sedan blev Swebus men när, här står det fel i.a.f. www.svenskbusshistoria.se/go?id=16147
Mvh zjbus

Hej,

Kul att du uppskattade bilden! :-)
Jag utgick ifrån Svensk Busshistoria och skrev Swebus. Blev osäker på om den beställdes av SJ-buss men levererades till Swebus (trots spåren av SJ-buss i färgsättningen).

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 maj 2019, 12:08:53 PM
Jättefin bild på 3163 :)
(Kul med"reklamen"för Säffle Karosseri AB...)/Ulf

Tack så mycket!  :)
Ja, lite extra roligt med "reklamen".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

zjbus

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 14 maj 2019, 17:07:40 PM
Hej,

Kul att du uppskattade bilden! :-)
Jag utgick ifrån Svensk Busshistoria och skrev Swebus. Blev osäker på om den beställdes av SJ-buss men levererades till Swebus (trots spåren av SJ-buss i färgsättningen).

Det gör jag, tror att SBH har rört till det med angivelsen att SJ Buss förvärvade bussen 1990-10-05, mej veterligen så upphörde SJ Buss 1990-01-01 och övertogs då av Swebus. Bussen har säkerligen levererats till SJ Buss från början men före årsskiftet 1989/1990.
Mvh zjbus

Lars-Håkan_E

Nej bussen är levererad som det står 1990-10-05 till Swebus, däremot är den och många andra beställda av SJ.
En del av dessa målades i SJ färg medans andra fick Swebus design direkt t.ex systerbussen 3164.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 maj 2019, 19:31:50 PM
Nej bussen är levererad som det står 1990-10-05 till Swebus, däremot är den och många andra beställda av SJ.
En del av dessa målades i SJ färg medans andra fick Swebus design direkt t.ex systerbussen 3164.
Men så står där inte, det står att den är levererad till SJ Buss 1990-10-05

S Svensson

Man skall vara försiktig med datumangivelse.
I vilket fall tog jag ut QF från bilregister,pratade med folk och lite annat. GDG överlät sin trafik 1 maj 1990 till två olika (om det nu inte var tre). Beställningstrafik utfördes efter detta datum av Svebus Continentbuss. När det gäller linjetrafik verkar det som om viss del av Kungälv påfördes SJ Buss. När det gäller Karlstad fanns det ett tag SJ Buss,Karlstad.  1 november 1990 påstås det att alla avtal var klara så att trafik fördes över från SJ Buss (affärsverk) till Swebus (avdelning för linjetrafik.) Sedan hände det också att det hände en del 1 feb och 1 mars 1991. Jag vill minnas att det uppstod ett helt annat bolag (Strömkullen) som bytte namn. I vilket togs nya organisationsnummer ut.
Till på köpet så tog GDG personal och satte dit dekaler med Swebus redan 1 maj 1990. I bla Göteborg monterades också genom GDG personal dekaler  på bussar tillhörande SJ. Dekalen hade en logo som egentligen var en refuserad  SJ logga. I Norrköping fick inte denna logga användas dessutom. Dekalerna togs bort på SJ fordonen och 1 nov flyttade beställningsbussarna till Nickeln (Gasklockan).
Till yttermera användes datum 1990-01-01 som är ett datum som anses vara ett beslutsdatum. Tycker någon att det verkar krångligt.
Till ytterligare kan tilläggas att bussarna ägdes av SJ Invest AB . Detta bolag var kvar några år in på Swebus åren.
Vad intresserade kanske bör lägga märke till är att skilja fordon och busslinjer åt. Ett antal dotterbolag till SJ var inblandat. Det är svårt att behandla det hela i efterhand. Därför är jag lite försiktig med att ange datum som något exakt. Detta eftersom ett datum kan ange något annat än det man vill säga något om. Speciellt som man angav GDG Biltrafik AB som det bolag som blev Swebus. Men några bolag har bytt namn.Vad man gjorde 1 maj 1990 var att föra över viss verksamhet och fordon så att man separerade några bolag och trafik från varandra.
Själv tycker jag det var lite väl starkt att ange trafiken i Värmland som SJ:s. (Man menade nog c/o SJ Buss). Sedan kanske zj kanske bör fundera över det hela innan skrivandet. Datumet 1 jan 1990 kanske skulle ersättas med 1 okt eller 1 nov 1989. En av de första bussarna som skrevs över på nytt bolag var en högbyggd van Hool som skrevs på Nora Bergslags Järnväg. Sedan var det en buss som skrevs på AB Landtransport.Sedan kan ju någon fundera över om företagsnamnen har betydelse. Inte alls för det är organisationsnummer som har betydelse.