Busslink i Sverige AB 4275

Startat av Hasse L, 16 februari 2019, 09:47:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

F.Å

4236 var det som tillhörde Råsta från början(?) till slut 2007. Mot slutet av karriären fick man lov att slå ifrån retardern för att inte motorn skulle börja koka.

Bilden på 4229 är tagen ca en månad efter Busslinks inträde på Råsta. Inte helt regelmässigt med en 14 år gammal vagn på Sveavägen, men sånt hände i början. Fick själv tacka nej några gånger till trafikledare som satt ut icke miljögodkända bussar på bl.a. 515.

F.Å

Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2019, 10:29:14 AM
När 640 blev stombuss. Ändringen till linjenummer 676 skedde flera år efteråt.

Och det var väl år 2001? Alltså sex år innan Busslink brydde sig om vagnparken i Råsta.

Fredrik Gelin



Citat från: F.Å skrivet 01 mars 2019, 10:35:07 AM
... Fick själv tacka nej några gånger till trafikledare som satt ut icke miljögodkända bussar på bl.a. 515.
Jag vill minnas att även Connex/Veolia tänjde på miljözonsreglerna då jag flera gånger såg H25:or på 515 vid Odenplan.
I slutet av sin livstid var det väl några av dessa som byggdes om för att klara miljözonsreglerna, men oftast var det inte dessa jag såg.
Det går ju bra så länge ingen ansvarig bryr sig och i Stockholm är det väl bara tunga gruppen inom trafikpolisen som kan avgöra om det är en godkänd buss eller inte.
För dessa fåtal poliser står dock kontroll av efterlevnaden av miljözonsreglerna inom SL-trafiken långt ned på prioriteringslistan.
Detta gör ju att det i princip är operatörernas samvete som avgör vad som sätts ut på omloppen, resenärerna bryr sig knappast om det.
Om valet står mellan att ställa in en avgång eller köra en buss med fel utsläppskategori är det nog inte så många resenärer som opponerar sig om det blir det senare.
Dock kan jag hålla med om att det är lätt att göra fel i utsättningen om det finns olika typer i samma serie av inventarienummer och då är det ju bra att man som förare är uppmärksam.
Frågan är också hur många förare som har koll på detta om bussarna ser likadana ut.



Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: Robert Brink skrivet 28 februari 2019, 18:46:51 PM
Har för mig, att vi fick en begagnad 42 vagn till Råsta, kan ha varit 4235? Elle är jag helt ute och cyklar? Har i alla fall något minne av att den gick väldigt bra. Volvo på den tiden gick så olika, så det var svårt att hänga ut en hel serie, tycker mer det handlade om individer.

//R
I Täby var det naturligtvis också vissa individer som var bättre än andra, men just i fallet med H23:orna i 42xx-serien är jag nog benägen att säga att de inte var någon större succé, speciellt inte den övre delen av serien.
De var sega, hade ofta elstrul och var hopplösa på vintern med deras väl effektiva anti-spin som drog av motorkraften alldeles för snabbt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk